DarkInNight
Trådstartare
Hur ser det ut hos er, brukar barnen få ta med sig godis eller bli bjudna på godis i skolan av läraren?
Lågstadiet
Lågstadiet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur ser det ut hos er, brukar barnen få ta med sig godis eller bli bjudna på godis i skolan av läraren?
Lågstadiet
På mitt barns skola tror jag inte barnen får ta med godis, men det förekommer fika, godis, snacks etc. frekvent. Tror tex mellanmålet en dag i veckan är fikabetonat. Utöver det verkar de (tillsammans med engagerade klassföräldrar..) hitta massor av tillfällen till sötsaker. Inget som stör mig alls faktiskt. Ser inte hur det skulle kunna vara ett stort problem?Hur ser det ut hos er, brukar barnen få ta med sig godis eller bli bjudna på godis i skolan av läraren?
Lågstadiet
Jag är lärare på låg och mellan. Barnen får inte ha med godis men ibland bjuder vi på någon godisbit, tex vid alla hjärtans dag eller någon skumtomte till jul.
Ja, de som gör NP i åk 6 brukar få ta med sig något sött. Det är nog en gammal tradition på många skolor. Jag gjorde NP i början av 2000-talet, då i åk5 och fick även då ta med något sött till proven.Så här är det på mitt barns skola. Undantag när de skriver nationellt prov. Då får de ta med sig t.ex. kexchoklad och liknande.
Så konstigt! Liksom, varför?Så skönt att läsa era svar, då är det inte jag som överreagerar.
I dotterns klass förekommer det både godis, snacks och fika (tårta mm) frekvent.
Själv anser jag att onyttigheter inte hör till skolan. Någon gång ibland för att fira något riktigt speciellt, men inte många många gånger per termin...
Jag kan ändå se problemet. Alltså, någon gång ibland tycker jag inte är någon fara. Men barn, överlag, får idag i sig alldeles för mycket socker. Vilket i sig inte är något positivt för hälsan. Så jag kan förstå att man blir irriterad om det förekommer frekvent. Jag känner ibland lite samma irritation mot sonens förskola. Varje födelsedag firas med glass, gör de smoothie till mellanmålet är det glass i, firar de någon högtid så är det glass eller någon (visserligen liten) godisbit. När han gick på småbarnsavdelning firade de födelsedagar med fint skuren frukt av olika slag istället, det tyckte jag kändes bättre.På mitt barns skola tror jag inte barnen får ta med godis, men det förekommer fika, godis, snacks etc. frekvent. Tror tex mellanmålet en dag i veckan är fikabetonat. Utöver det verkar de (tillsammans med engagerade klassföräldrar..) hitta massor av tillfällen till sötsaker. Inget som stör mig alls faktiskt. Ser inte hur det skulle kunna vara ett stort problem?
Ja (nu mellanstadiet men som tidigare då) läraren bjöd på godis och eleverna kunde om det var disco tex eller ngn fest få ta med sig en begränsad mängd godis (begränsad som i tex ni får ta med en liten chipspåse och en läsk eller X bitar godis)Hur ser det ut hos er, brukar barnen få ta med sig godis eller bli bjudna på godis i skolan av läraren?
Lågstadiet
För riktigt små förskolebarn så är det väl också rekommenderat tex en halv kanelbulle i veckan och tre glas saft. Om då förskolan varje vecka ger en kanelbulle och två glas saft så har ju mormor bara ett glas saft kvar att ge på hela ransonen ändå.Så konstigt! Liksom, varför?
Jag tycker det blir så svårt då man blir inlärd till att allt ska firas med gott. Jag vet liksom inte riktigt själv hur jag ska fira utan att äta gott.
Haha, kul rekommendation, jag har aldrig hört liknande, men självklart vet jag att man ska hålla ner på socker.. jag är ingen sockervurmare, men tänker ändå att de mängder de får i skola/förskola ändå är relativt små. Och då tycker jag ändå att mina barn får något varje/varannan vecka men tycker att mängderna är små.. får de glass får de typiskt en piggelin, nåt kex här och där och nån liten bit kaka.För riktigt små förskolebarn så är det väl också rekommenderat tex en halv kanelbulle i veckan och tre glas saft. Om då förskolan varje vecka ger en kanelbulle och två glas saft så har ju mormor bara ett glas saft kvar att ge på hela ransonen ändå.
Men på lite större och en gång i månaden eller så tycker jag inte det är ngt.
https://www.folkhalsoguiden.se/glob...halsoguiden/material/det-lilla-extra-2019.pdfHaha, kul rekommendation, jag har aldrig hört liknande, men självklart vet jag att man ska hålla ner på socker.. jag är ingen sockervurmare, men tänker ändå att de mängder de får i skola/förskola ändå är relativt små. Och då tycker jag ändå att mina barn får något varje/varannan vecka men tycker att mängderna är små.. får de glass får de typiskt en piggelin, nåt kex här och där och nån liten bit kaka.
För egen del tycker jag det är mer problematiskt med svärmor (som fram till nyligen..) hämtade dem en dag i veckan och gav dem jätteglass, saft och chokladpuffar varje gång..
MAX UNDER VECKA FÖRSLAG 2 små glas saft (= 2,5 dl) ½ bulle eller 2 små glas äppeldryck (= 2,5 dl) 1 liten chokladbit (28 g) 2 isglassar (= 110 g) eller 1 stort glas chokladdryck (= 2 dl) ½ wienerbröd, 40 g russin
Haha, kul rekommendation, jag har aldrig hört liknande, men självklart vet jag att man ska hålla ner på socker.. jag är ingen sockervurmare, men tänker ändå att de mängder de får i skola/förskola ändå är relativt små. Och då tycker jag ändå att mina barn får något varje/varannan vecka men tycker att mängderna är små.. får de glass får de typiskt en piggelin, nåt kex här och där och nån liten bit kaka.
För egen del tycker jag det är mer problematiskt med svärmor (som fram till nyligen..) hämtade dem en dag i veckan och gav dem jätteglass, saft och chokladpuffar varje gång..
Jag vet inte varför . Jag förstår liksom inte vad det ska vara bra för och har lite svårt att bemöta det. Barnet är ju glatt som får så mycket gott.Så konstigt! Liksom, varför?
Jag tycker det blir så svårt då man blir inlärd till att allt ska firas med gott. Jag vet liksom inte riktigt själv hur jag ska fira utan att äta gott.