Gnugga geniknölarna

älgen

Trådstartare
främst veterinärerna men givetvis andra kunnig också är välkomna med förslag.

Så här var det:

För några veckor sedan hittade jag min ena häst hängig i hagen. Han hade tydligen inte ätit sin frukost (inte jag som hade utsläppet) och j<ag hittade rester av kvällsmaten i krubban också. Mat är annars ett stort intresse för denna häst.

Tog in hästen som varken ville äta eller dricka. Hästen var vinglig i bakdelen när han gick så min förta tanke var korsförlaming. detta har han dock aldrig haft förut och han hade vintertäcket på, så han borde inte blivit kall eller liknande.

Ringer en distriktaresom har jour och han säger att hästen har kolik. Detta nekar jag det bestämdaste då hästen gödslat vanligt vad det gäller färg och konsistens. Dock något mindre mängd, men har han inte ätit så...

Hästen är uttorkad och har väldigt hög feber. Vet vill fortfarande ha det till kolik, men jag säger att han är väldigt vinglig i bakkärran och kolik ser inte ut så här.

Vet säger till mig att promenera hästen för det hjälper när de har kolik..(*suck) Tar ut hästen och ber vet att titta på hur han beteer sig.
Har fullt sjå att styra hästen då han beter sig som han varit på en rejäl krogrunda.

Lyckas till sist övertyga vet om att det inte är kolik och hästen behöver behandling för feber och uttorkning i första hand.

Hästen får dropp och penecillin kur då slemhinnorna inte ser bra ut och pulsen ligger på 60.

Vet vet inte vad det för fel på hästen. (Vilket inte är lätt att veta eftersom hästen inget säger) Jag ber honom dock ta blodprov. Dessa glömemr han att skicka så det blir förstörda.

Hästen är bra igen och motioneras som vanligt. Men är det någon som har en aning om vad det kan ha varit för fel på honom?

Ingen annan häst visade/visar symptom.

Liknande fall hade de på ridskolan, där endast en häst blev drabbad, så smittsamt kan det inte vara...

Febern på min häst var 40,2 och liknande på den på ridskolan.

Sv: Gnugga geniknölarna

älgen skrev:
främst veterinärerna men givetvis andra kunnig också är välkomna med förslag.

Så här var det:

För några veckor sedan hittade jag min ena häst hängig i hagen. Han hade tydligen inte ätit sin frukost (inte jag som hade utsläppet) och j<ag hittade rester av kvällsmaten i krubban också. Mat är annars ett stort intresse för denna häst.

Tog in hästen som varken ville äta eller dricka. Hästen var vinglig i bakdelen när han gick så min förta tanke var korsförlaming. detta har han dock aldrig haft förut och han hade vintertäcket på, så han borde inte blivit kall eller liknande.

Ringer en distriktaresom har jour och han säger att hästen har kolik. Detta nekar jag det bestämdaste då hästen gödslat vanligt vad det gäller färg och konsistens. Dock något mindre mängd, men har han inte ätit så...

Hästen är uttorkad och har väldigt hög feber. Vet vill fortfarande ha det till kolik, men jag säger att han är väldigt vinglig i bakkärran och kolik ser inte ut så här.

Vet säger till mig att promenera hästen för det hjälper när de har kolik..(*suck) Tar ut hästen och ber vet att titta på hur han beteer sig.
Har fullt sjå att styra hästen då han beter sig som han varit på en rejäl krogrunda.

Lyckas till sist övertyga vet om att det inte är kolik och hästen behöver behandling för feber och uttorkning i första hand.

Hästen får dropp och penecillin kur då slemhinnorna inte ser bra ut och pulsen ligger på 60.

Vet vet inte vad det för fel på hästen. (Vilket inte är lätt att veta eftersom hästen inget säger) Jag ber honom dock ta blodprov. Dessa glömemr han att skicka så det blir förstörda.

Hästen är bra igen och motioneras som vanligt. Men är det någon som har en aning om vad det kan ha varit för fel på honom?

Ingen annan häst visade/visar symptom.

Liknande fall hade de på ridskolan, där endast en häst blev drabbad, så smittsamt kan det inte vara...

Febern på min häst var 40,2 och liknande på den på ridskolan.

Jag är ingen veterinär, men jag har för mig att det var ett liknande förlopp på den mystiska sjukdomen som drabbade några ridskolor i Sverige. Men jag är inte säker. Det hade varit väldigt intressant att höra om någon har ett svar på din fråga!

Vi hade ett sådant förlopp i mitt stall för ett par månader sedan. Ingen aning om vad det var, plötsligt var hästen nästan förlamad i bakkärran, för att ett par timmar senare vara nästan som vanligt. ????

Har vaga minnen av att dessa symptom är tecken på någon typ av örtförgiftning. Dvs dom äter nått olämpligt, blir dåliga ett tag, antingen frisknar dom till eller dör under mystiska omständigheter.... kommer dock inte ihåg vad denna typ av förgiftning kallas....

veterinären var lite inne på att det KUNDE vara en typ av förgiftning.
Men den här hästen har sedan oktober inte ätit något annat än sitt foder. Han går nämligen i grusad rasthage utan växtlighet.

Ev giftig ört skulle i så fall ha varit i höet, men de brukar väl bli i det närmaste ofarliga när de är torkade väl?

Har för mig att någon typ av ballersbrå el dyl fortfarande är giftig i torkat tillstånd, men det bör ju behövas mängder av det innan hästen reagerar så starkt...
Han har inte blivit ormbiten då? det kan oxå ge liknande symtom om man har otur, men är i princip ofarligt för hästen iom att det är ett så stort djur.
Men tycker det lät som en typisk förgiftning jag....

Ett ev bett hade visad någon form av svullnad och det fanns det ingen.

Har sett ormbitna kossor och de svullnar upp. Dessutom har väl de flesta ormar gått i ide vid här laget?

Det kan säkert vara någon form av förgiftning, men OM det nu var baldersbrå, var kommer den ifrån ch varför ingen av de andra hästar som går i samma hage?

Och min första tanke när jag läser detta är erlichias.
I det akuta stadiet är hög feber och vinglighet de vanligaste symptomen..
Tittade veterinären på slemhinnorna, vilken färg hade dom?

Senast ändrad:

Är vet. student och har just läst patologi. De sjukdomar på häst vi läste om med ataxi var Wobler, EHV-1 inf, ehrlichios och West Nile.

West Nile finns inte i Sverige, Wobbler ger ingen feber.

EHV-1 ger låg feber ca en vecka före CNS symptomen.

Kvar är då Ehrlichios som ger hög feber och kan ge ataxi.

/Maria - med reservation för fel, tentan är avklarad och då brukar en del kunskap ramla ut igen :angel:

Det var JAG som fick titta på slemhinorna:smirk:
De var något missfärgade och jag bad vet ta prov, som han glömde att skicka:crazy:

Min tanke var också fästingburet, men geniet till vet larvade bort proverna.
Det kan väl dyka upp syptom ganska lång tid efter att sjävla fästingen är borta va?

Har inte haft spec mycket fästingar i år, men det krävs ju bara en..

älgen skrev:
Ett ev bett hade visad någon form av svullnad och det fanns det ingen.

Har sett ormbitna kossor och de svullnar upp. Dessutom har väl de flesta ormar gått i ide vid här laget?

Det kan säkert vara någon form av förgiftning, men OM det nu var baldersbrå, var kommer den ifrån ch varför ingen av de andra hästar som går i samma hage?

Det behöver inte alls bli svullet, det beror helt på var det någonstans... däemot så får hästen ofta missfärgade slemhinnor, hög feber, och taskig balans...

Min häst har haft erlichias, och på henne märkte jag aldrig av några febertoppar.
Utan det satte sig i alla leder på henne, hältor som hoppade runt från ben till ben, vandrade mellan högt och lågt. Och ont i hela kroppen som bara flyttade runt. Detta började i okt-02, och när hon blev biten av en smittad fästing vet jag alltså inte, kan ha varit på sommaren. Ett år var hon halt och dålig innan hon äntligen fick behandling. Veterinärerna jag kom i kontakt med ville inte ens ta ett blodprov trots att inga ledbehandlingar och mycket vila hjälpte:(
Sen var hon stel, knackig och ovillig till att röra sig ett helt år efter. Så två års konvalecens totalt. Jag började tro att hon aldrig skulle bli bra igen, men sen vände det plötsligt och nu rids hon precis som vanligt sen ett år tillbaks:)

Men så illa går det absolut inte för alla, jag känner 3 hästar till som haft erlichias (men som förvisso fick behandling i det akuta stadiet) och dom fick inga följdproblem alls, utan var precis som vanliga efter ett par veckor.
Och även om de inte får behandling så klarar många hästar av infektionen själva.
Men sjukdomen kan tydligen komma och gå i skov 12-18 månader efter..

Senast ändrad:

Jag har råkat ut för liknande saker flera gånger.
Och det har varit ormbett, förgiftning på bete, förgiftning efter avmaskning och virus i mina fall.

Ormarna är extra farliga just nu.
De är vakna men sega.
Och då de har svårt att röra sig på grund av kylan, så biter de i stället för att fly.
Detta samtidigt som hästarna bökar runt maximalt för att hitta de sista grässtråna.
En dålig combo.

Leta på mulen och frambenen efter bett.

Har du nyligen avmaskat?
Kanske med Ivomec mot styngfluga efter att ba kört med Banminth ett tag?
I det läget så kan hästen bli förgiftad av att parasiterna i kroppen dör.

Det finns inga tecken på ev ormbett på hästen. Har överhuvudtaget lite orm i mitt område, men visst räcker det med en om olyckan är framme.

Har inte maskat ännu utan ska göra det i veckan som kommer. Inte är han nyvaccinerad heller.

Om det hade varit ett virus borde väl fler hästar visa symptom? Även om de kanskeinte är lika alvarliga.

Beta går han inte på sedan flera veckor utan i grusad rasthage.
Visserligen kan växter sprida sig, men jag har haft häst påd essa marker i över 20 år och aldrig varit med om något liknande.

Sedan har jag en följdfråga till samtliga: Givetvis blir ju hästen dålig på jourtid:smirk: och räkningen därefter. Nu undrar jag bara om jag betalar timpeng för vet för inte var han i snabbaste laget.
Under den stunden han var hosmig gick säkert hälften av tiden åt till att övertyga honom om att det inte var kolik (han ringde till slut Stömsholm för råd), klappa på hunden och snacka skit med sambon.
Ska jag behöva betala för sådan också?

älgen skrev:
Det finns inga tecken på ev ormbett på hästen. Har överhuvudtaget lite orm i mitt område, men visst räcker det med en om olyckan är framme.
Okej, vi har mycket orm.

Har inte maskat ännu utan ska göra det i veckan som kommer. Inte är han nyvaccinerad heller.
Då så kan vi nog stryka det också.

Om det hade varit ett virus borde väl fler hästar visa symptom? Även om de kanskeinte är lika alvarliga.
Inte alls.
Jag hade bara en som var sjuk den gången.
Tokhög feber ock finadyn.
Alla andra friska.
Det är ju som med folk, alla blir ju inte sjuka samtidigt.

Beta går han inte på sedan flera veckor utan i grusad rasthage.
Visserligen kan växter sprida sig, men jag har haft häst påd essa marker i över 20 år och aldrig varit med om något liknande.
Då så kan vi nog stryka det också.
Om inte hästen är nyinflyttad hos er.
Vissa hästar äter dumheter och blir mera drabbade än andra.

Vad gäller veterinär-räkningen, så brukar den bli lika stor på jourtid oavsett om de gör mycket eller litet.
Undataget om det går åt en massa mediciner och material, för då så drar det fort iväg.

Jo, även min första tanke är ju erlichias, särskilt med tanke på den höga febern.
Men du sa din häst gick i grusad rasthage.. finns det då möjlighet att han blivit fästingangripen, eller har du varit ute och ridit honom i skogen?

/K.A

I sommras gick han givetvis i gräshage, men de blir så upprtampade när vädret är så här regnigt, så sedan oktober har han varit i rasthage.

Jag har hört att erlichias kan ge syptom långt efter bettet, så en fästing i början av sommaren kan visa "resultat" nu. Men säker är jag inte.

Rider i skogen gör jag giveetvis emellanåt,men har inte hittat några fästingar på någon av hästarna sedan betet och inte ens då var det spec många.
Men som jag sa tidigare så räcker det med EN av de små otäckstygen..

Nej,nyinflyttad är han inte. Har bott hos mig de senaste 15 åren:love: . Visst kan han ha fått i sig något olämpligt, men tycker ändå det rimmar lite dåligt med tanke på hur länge han funnits här hosmig. Att han ska ha hittat någon olämplig växt just nu menar jag.

Vi hade liknande symtom på en av våra hästar förra året, i slutet på september. Hängig, feber, vinglig i bakdelen (höll på att ramla omkull) och rinniga ögon. Vet. tog blodprov och det visade inte på Borrelia eller Ehrlichia, men det var en bakterie. Behandlades med smärtlindrande och penecillin och efter 1 1/2 vecka var hon som vanligt igen, vingligheten försvann efter bara nå´t dygn. Vi vet fortfarande inte vad hon blev dålig av (annat än att det var en bakterie) och ingen annan häst blev sjuk.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 151
Senast: Siggan
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt för rörigt inlägg redan nu... Jag har en dressyrvalack född 04 som är helt underbar på alla sätt och vis. :love: Tyvärr...
2
Svar
20
· Visningar
2 600
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka