Gnugga geniknölarna

Sv: Gnugga geniknölarna

Märkligt.

En bakterie borde väl vara smittsam. Eller har jag fel?

För några år sedan hade ett sto på ridskolan liknande symptom (vinglighet och feber) som din häst. Det visade sig vara herpesvirus om jag inte minns alldeles fel.

Om det nu var herpesvirus var kan det komma ifrån?
Här har det varit samma hästar sedan mitten på sommaren då vi hämtade hem Malins ponnysto. Sedan dess har ingen kommit eller lämnat gården ens för träning/tävling.

Det kan ha varit en fågel som släppt en *skit* och har landat just där och växten har grott och vuxit upp bland gräset/sanden.

Min förtsta tanke var oxå Erliscios då min häst hade liknande symptomer då hon utveclade E..
Hoppas ni hittar svaret på vad det är :bow:

Men det finns inte tillstymelse till växtlighet i den hagen. Den är nyligen dränerad och grusad.

Men kan erlichias visa sig långt efter att fästingen är borta och i så fallhur länge?

OK men jag syftade på gräshagen :D

Jo visst kan Erlischios ligga latent och vid minsta miskad immunförsvar så kan den bryta ut enligt min Vet. iaf.
Men om det stämmer?? Alla säger olika så tanken kan iaf finnas där.
Har ni tagit prov?

Vet att det här är en jättegammal tråd men de här symptomen hade min häst för ett par veckor sen, med blodprov som inte visade nån erlischias el borrelia el nåt annat så vet sa att det måste vara virus...

Det första hon tyckte var förgiftning men hon behandla hästen som kolik o då började hon småäta o dricka lite grann. Jag fattar fortfarande inte vad det kan ha varit, hästen har fått en jävelusisk svullnad framför juvret o hon kliar sig nåt enormt så vet satte in pencellin för det. En hel del krustor har hon, mest under magen o mellan frambenen och även mankam o svansrot är förtjockat.

Hästen var jätteloj, 40,9 grader och rapade skit när jag o grannen stod framför henne o hon la sig ner o då börja hon prutta så dannt. Jag blir inte klok på det när jag tänker på det.

Nån som har några funderingar o hur gick det för TS häst? Kom ni fram till nåt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 151
Senast: Siggan
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt för rörigt inlägg redan nu... Jag har en dressyrvalack född 04 som är helt underbar på alla sätt och vis. :love: Tyvärr...
2
Svar
20
· Visningar
2 600
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka