Gnäller när vi är ute

Ainon

Trådstartare
Min chi valp (8v) försöker jag få rumsren.

Grejen är att det inte är sådär supervarmt och när vi är ute gnäller han konstant nästan när vi står stilla och vill komma upp i famnen.
Ska man strunta i hans gnäll och hopp och ignorera honom eller klappa/plocka upp han?
Saken är den att han skiter/kissar inte heller när han kommer ut även om det är så att säga halvvägs ute (:p) innan jag plockade upp honom och sprang ut, stod i 45min nu sist, sen tordes jag inte stå nå längre då det är kallt och duggar, var rädd att han skulle bli förkyld så han fick komma in och nu somnade han utan att göra nåt :confused:

Sv: Gnäller när vi är ute

Min chi valp (8v) försöker jag få rumsren.

Grejen är att det inte är sådär supervarmt och när vi är ute gnäller han konstant nästan när vi står stilla och vill komma upp i famnen.
Ska man strunta i hans gnäll och hopp och ignorera honom eller klappa/plocka upp han?
Saken är den att han skiter/kissar inte heller när han kommer ut även om det är så att säga halvvägs ute (:p) innan jag plockade upp honom och sprang ut, stod i 45min nu sist, sen tordes jag inte stå nå längre då det är kallt och duggar, var rädd att han skulle bli förkyld så han fick komma in och nu somnade han utan att göra nåt :confused:

Om du vill ha en hund som gnäller så fort den vill något ska du plocka upp den nu. Anledningen till att han gnäller är att poletten inte trillat ner än, men han kommer snart att lära sig ett eller annat. Vad han lär sig är upp till dig. Han vill hellre göra inne på golv/tidning som han är van, än annonsera ute. Det är högst normalt för en liten valp, vilket får honom att gnälla av frustration.

Ta honom till samma ställe varje gång. En lugn vrå av världen ska det vara. Gå runt så att han rör sig, då rör sig även tarmarna mer. Var ute 5-10 min per gång, och upprepa så fort det behövs, hellre än att träla på i 45 min. Beröm lungt så fort han lyckas ute.

Lycka till!

Tack för svaret. Låter vettigt.

Tycker du man ska gå ut med valpen regelbundet, typ 1 gång/varannan timme i 5-10 min eller endast då man verkligen ser att valpen behöver gå?

Om du kan se på en 8v valp varenda gång den ska kissa så gå då när du ser, jag har en 10 veckor hemma och vi ser inte alltid att det är kiss på G..

Följer de "gyllene" råden:

Efter: ÄTA, SOVA, LEKA = Utgång

Ja det är det som problemet är. Även om jag kollar på honom hela tiden och han bara är nån meter ifrån så hinner jag inte plocka upp honom innan han pinkat klart. Och han verkar vägra pinka ute.

Som nu hade han sovit en dryg timme, jag var ute med han i 15 minuter och han kissade inget, sen gick jag in med han och 1 minut senare pinka han på golvet...

Så är det att ha valp, bara att forts vara träligt ..

Plocka inte upp honom, gå till samma tråkiga ställe varje gång, lek/busa INTE med honom...

Tack för svaret. Låter vettigt.

Tycker du man ska gå ut med valpen regelbundet, typ 1 gång/varannan timme i 5-10 min eller endast då man verkligen ser att valpen behöver gå?

Mitt tips är att du går ut i princip hela tiden. En gång i halvtimmen (inte om han ligger och vilar, då är du ju ändå safe, de kissar ju inte i sömnen) eller till och med oftare ibland. Det är jobbigt, men på så sätt ger du inte valpen en chans att misslyckas och göra ifrån sig inomhus. Innan du vet ordet av det så har han glömt bort att det ens Går att kissa inomhus.

Jag är i ungefär samma situation, har en elva veckor gammal valp hemma och vi gör inget annat än att gå ut. Så fort han inte sover eller äter så går vi ut. Gör han inget ute så går vi in och jag lugnar ner honom tills han somnar, när han vaknar är han garanterat så nödig att han kommer att göra ifrån sig varesig han vill det eller inte när vi kommer ut. :)

Hitta något lugnt ställe utan folk eller sånt som kan distrahera. Han kommer att finna ro att kissa där så småningom. Sen så utökar du bara området och snart kommer han våga kissa var som helst.
Och glöm inte att ge massor av beröm och godis varje gång han gör ifrån sig utomhus.

tack för alla tips.

Idag var det mycket bättre väder och det har gått så mycket bättre. Sedan 08.00 har han varit duktig och gjort sina behov varje gång vi varit ute, kissade dock inne då jag stod i dushen men det var för att jag inte hann ut med honom när han vaknade efter en tupplur.

Får hoppas på bra väder de närmsta veckorna tills han har fattat greppet lite. Grannarna måste dock tycka man är knäpp som piper och tjoar till ingenting, Uno syns jue knappt :P

Liknande trådar

A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: millansnillan
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka