Gnager på fingrarna så skinnet lossnar

Zoya

Trådstartare
Ja, det gör min åttaåriga son. Han har alltså en ful ovana att gnaga på sina fingrar, speciellt tummen och pekfingret, så skinnet lossnar. Det är så illa så fingrarna är helt röda och skinnflådda och ofta går han in på toa och plundrar plåsterlådan (för det gör väl ont?). Frågar jag om han tagit plåster för att han gnagt på fingrarna igen så säger han nej (även fast jag vet att det är så).

Jag har försökt med sån där medel man har för att få stopp på nagelbitande, sånt där som smakar jättebittert men problemet med det är ju att det räcker ju med en handtvätt så är det borta.

Någon som har tips på hur man ska tackla detta?, det är ju liksom inte bra att han gör så här för det kan ju sluta i infektioner och dyl. :(
(Har försökt prata med honom men det hjälper inte).

Sv: Gnager på fingrarna så skinnet lossnar

Sätt på plåster innan skadan är skedd.

Jag river sönder mina nagelband, vanligen genom att riva av de förhårdnader som blivit efter senaste avrivningen. En jobbig ändlös cirkel som dock kan brytas. Jag smörjer in händerna morgon och kväll så förhårdnaderna mjuknar, samt sätter plåster över det värsta bitarna som jag inte kommer att kunna låta bli. (Alltså plåstrar jag allt som är skadat på fingrarna.)

Går det att prata om det på ett icke-fördömande sätt, eller är det redan så känsligt och infekterat att det är kört? (Tänker på att han inte vill säga om han tagit plåster).

Annars skulle jag säga att det är en ganska vanlig och inte jättefarlig ovana. Möjligen kan han kanske testa att göra något annat, mindre smärtsamt istället - snurra håret, dra fingret längs ögonbrynen - det finns ju tusen tics av det slaget som folk gör.

Att fördöma och pensla bittert på fingrarna tror jag inte ett smul på, faktiskt. Han är väl inte dummare än att han fattat för länge sen att du tycker att det är fel? Grejen är att när man vant sig vid att pilla på fingrarna så är det vansinnigt irriterande att ha en lös skinnflik, det kliar i hela kroppen att man vill riva bort den. Ungefär som om en annan skulle gå med en stor klisterlapp på näsan och inte fick ta bort den, men skulle ju bli vansinnig.Och tyvärr blir det ju ofta en ond cirkel, ju mer man biter och pillar desto mer löst skinn blir det.

Plåster på innan det blir sår, låter annars som en bra idé, och kanske något sonen kan gå med på också, eftersom han redan nu plundrar plåsterlådan?

Sådär gör jag också, eller gjorde. Nu klipper jag av extrahud med en nagel klippare, alltså för tjocka nagelband och även huden runtomkring som är för tjock (och därmed pillvänlig)) och det hjälper, jag kårer bli för det mesta. Om jag har lösa flärpar ser jag till att ha en liten nagelklippare nära till hans och klipper av det.

Nu vet jag ju inte om det ligger något annat till grund för din sons beteende, men för mej var det bara en dålig vana.

Jag gör också så, sjukt svårt att sluta. Min son har också börjat pilla, ibland sätter vi på plåster när det blir för mycket.

Har tyvärr inga råd utan hoppas att någon annan kan hjälpa oss som pillar.

Svarar alla.

Det är lite svårt att sätta på plåster innan skadan är skedd eftersom den redan är skedd och det liksom aldrig får läka.

Ingen fördömer mer än att typ tala om att "gnag inte" eller skaka lite på huvudet (Om vi ser det på avstånd) när han biter.
Dock sa han igår att såret kommit från när han ramlade och när jag sa att jag visste att det inte var så så sa han att "men du blir ju arg när jag biter" vilket inte stämmer, men han kanske tagit det så? Som att jag blivit arg när jag talat om att det inte är så bra att bita för det kan bli infekterat etc.
Jag sa till han att han kunde säga som det var till mig om han t ex ville ha plåster och att jag inte blev arg och han verkade förstå det.

Men nu har han plåster på och jag hoppas det ger sig, är ju inte lika kul att bita när det sitter plåster där heller.

Nu har han dessutom annat att tänka på då han tidigare idag ramlade och slog upp ett jack i knät som fick sys :(

Jag arbetade tidigare med en autistisk person som pillade sönder sina fingrar mycket. Där fungerade det inte med plåster men vi fick rådet av läkaren att smörja med helosan två till tre gånger dagligen då det mjukar upp och är milt antiseptiskt för att undvika infektioner.
Vad bra att du talade om för honom att du inte blir arg och vad trist med knäet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka