Gnälltråd vinter

the_connemara

Trådstartare
Det absolut TRÅKIGASTE med vintern för mig är allt gnällande, det finns ju överallt!

1. Det blir alltid vinter i Sverige, förr eller senare i någon form.
2. En dålig hage blir alltid lerig vid nederbörd och plusgrader. Om inte annat så insågs nog det förra vintern/våren/hösten.
3. Vid minusgrader fryser vatten. Inget att hänga upp sig på.
4. Nej, det är inte så många tävlingar på vintern i Sverige utan ett naturligt uppehåll till nästa års tävlingstermin.
5. Gud förbjude om hästen dessutom är konvalescent, då kan man ju inte rida alls! Eller måste skritta/rehabrida/något annat tråkigt istället för att träna inför nästa tävlingssäsong.

Ja, jag erkänner, jag har blivit så allergisk! Har man så dåliga lösningar att stallet fryser, vattnet fryser i hagen, hästen kan inte gå pga snö/ishalka, hästen har lera över halva benen osv så får man väl rätta till det på något vis istället för att gnälla år ut och år in?

Men det jag är mest allergisk mot är när gnället övergår till "tyck synd om mig, hästen måste mockas åt/ridas/tas om hand". Men gud så synd att du skaffade ett djur som ovillkorligt ger dig all sin kärlek varje dag. Och att du dessutom skaffade dig det djuret med insikt i hur mycket arbete det är och att det kan kosta astronomiska summor och dessutom med insikten i att du bor i en del av världen som inte är ljummen och behaglig året runt.

Så, nu blev det en riktigt tråkig gnälltråd :o
 
Du glömde "det är så mörkt att man inte kan rida ut på kvällarna".

Jag har provat med pannlampa, det var spännande, min häst ser inte ljuset, hon ser bara alla läskiga skuggor. Önskar mig el-ljusspår, men det lär inte hända de närmsta åren.
 
Du glömde "det är så mörkt att man inte kan rida ut på kvällarna".

Jag har provat med pannlampa, det var spännande, min häst ser inte ljuset, hon ser bara alla läskiga skuggor. Önskar mig el-ljusspår, men det lär inte hända de närmsta åren.

Juste. Man har ett jobb/en utbildning som ger/en önskan om ett jobb 9-17 eller annan dagtid och så vill man utnyttja sitt dyra djur året runt men man vill inte rida i mörkret. Eller inte köra till ridhuset så ofta. Eller så står man vid ett ridhus för att slippa mörkret och har valt bort en trevlig hage till hästen resten av dygnets timmar. För man vill ju inte rida i mörkret.
 
Haha, men visst är det som du säger :D

Fast jag måste gnälla lite. För jag har bra hagar, såna som inte lerar alls och verkar kunna ta hur mycket vatten som helst. Men så gick mina hästar in i gräv-branschen, tydligen... Och vände upp och ner på halva hagen, trots pinnar, fri tillgång på foder, stimulans och allt det där. Så vad hände när det frös :meh: Oframkomligt! Just nu funderar jag på att asfaltera hagen :idea:
 
Jag tycker att det är kul med vintern trots allt. Enkelt att mocka i hagen osv. :up: (eller ja, så länge det inte är -20)
Fast jag har varit väldigt less på attityden i stallet som varit "någon annan fyller på hönäten i hagen när de tar in hästarna" (eller?) och "jag fyller bara på ett nät till min häst" (ja, men resten då?). Min lilla äter inte 6 fulla hönät och ändå var jag den som alltid fått fylla på varenda 12-20kgs nät den senaste månaden som vi haft fullt stall och jag kan inte komma ut mer än en gång per dag så det var verkligen frustrerande att komma ut på kvällen och se att hästarna bråkar för att det knappt finns hö i hagen. :banghead: Vet inte hur många gånger jag och mamma sa till och skrev på tavlan i stallet, men vilken tur att vi nu idag ställt in en bal i hagen istället så inga fler hönät. ;)

Och angående folk som klagar och inte vill ta hand om sin häst, vi får förfrågan flera gånger i veckan om att vi ska ta hand om deras häst pga olika anledningar (vi tog hand om han ett gott tag tills vi fick nog) och de orkar inte ens sko honom. :arghh:
 
Och angående folk som klagar och inte vill ta hand om sin häst, vi får förfrågan flera gånger i veckan om att vi ska ta hand om deras häst pga olika anledningar (vi tog hand om han ett gott tag tills vi fick nog) och de orkar inte ens sko honom. :arghh:

Jag är så glad att jag har bra stallkamrater. Vi hjälper varandra och det är aldrig svårt att hjälpa någon eller att få hjälp. Det tror jag är en god förebyggande åtgärd mot gnäll. Men visst har jag haft folk i stallet som knappt velat se efter sin häst, tyvärr... Men jag har lärt mig att se vilka de är (oftast) och de får inte ens chansen att komma in i stallet, det är rekommendation som gäller hädanefter.
 
Jag är så glad att jag har bra stallkamrater. Vi hjälper varandra och det är aldrig svårt att hjälpa någon eller att få hjälp. Det tror jag är en god förebyggande åtgärd mot gnäll. Men visst har jag haft folk i stallet som knappt velat se efter sin häst, tyvärr... Men jag har lärt mig att se vilka de är (oftast) och de får inte ens chansen att komma in i stallet, det är rekommendation som gäller hädanefter.
Visst är det bra stämmning, ägaren är trevlig och så men det är lite irritations moment i bakgrunden. Nu kommer vi ju undan att ta hand om hennes häst i och med att vi faktiskt kan säga nej och om hon inte tar hand om honom så står det i kontraktet att stallägaren har rätten att säga upp platsen. Sen har vi inte varit fullt stall så länge så problem kanske uppstår i framtiden, men vem vet. T.ex. hönäten och vatten i hagen har varit mitt irritationsmoment i och med att jag varit den "enda" som fyllt på de så ofta och fullt jag kan, men nu löser det nog sig i och med höbalen i hagen och att vi bara har en vattenhink som vi gemensamt fyller på flera gånger per dag (när vi hade 3-4 var det ju ett rejält jobb att ta ut vatten och hacka is i varje balja så det var väl det som gjorde att folk drog sig för att göra det). :)
 
Det finns alltid något att klaga på.

Det enda jag klagar på är att vintern vägrar komma hit. Jag vill ha 10- och 10 cm snö!

Får jag det är vintern perfekt :up:

Jag tycker det är mysigt att mocka, tycker inte det är jobbigt med tidiga utsläpp även om jag då kan erkänna att sängen lockar mer, rider gärna när det är mörkt bara jag känner rundan väl så jag kommer hem igen. Jag har dock aldrig ridit min häst i mörkret så det blir nog spännande att testa på :nailbiting: :p

Vad fan finns det att klaga på?
Jag har haft häst i 20 år. Varenda vinter är det samma visa och jag vet vad det innebär att ha häst sommar som vinter. Vill jag inte ta mitt ansvar så får jag helt enkelt sluta med hästar och skaffa en fågel istället.
 
@Matmissbrukaren
Tänker på hund o kattägarna på mitt jobb. Jag hör aldrig de klaga så mycket på sina husdjur/sin hobby som hästfolk. Och de är frispråkiga typer hejvilt blandat sådana vars make/maka egentligen är den som vill ha djuret och de som bokstavligt talat lägger alla sina besparingar på "hittekatter". Men vi hästfolk kan tydligen klaga på allt utom att just få tävla. Jag tycker det börjar kännas som att vi har tävlingsmaskiner på hobbynivå? =/

"Det är (valfri framgång/rampljus vid en tävling under en fin sommardag) som gör det värt allt slitet (mockning, lera och mörker) på vintern" läser man ju HUR MYCKET SOM HELST i artiklar. Jag blir GALEN.

"Det är blicken i min hästs ögon varje dag som gör att arbetet fyller mig med glädje" eller liknande skulle jag vilja höra någon jävla gång.
 
Ja visst är det märkligt att klaga och gnälla över samma sak år ut och år in utan att försöka åtgärda problemen istället. Det enda jag svär över är när det (enstaka gånger) blir total isgata så hästarna inte kan gå ut. Annars kan man ju lösa det mesta. Vad gör man inte för den sällsamma glädjen i att pussa på en mjuk mule :love: (Även om man sen får gå och spotta vinterpäls och lusernhack i tio minuter ;))
 
Kan faktiskt inte gnälla om nått i nya stallet. Lösdriften invigd i jul. Stor halmad ligghall, rejäl hårdgjord grusvinterhage. Thermobarer i hagen med enkel vattenpåfyllning. En stor foderlåda till varje häst. Halmnät. Alla hästarna har kvar sina boxar. Jag har en stor utebox. Alla rutiner funkar till 100%. Mockning, fodring är utformat så att det ska fungera så smidigt som möjligt. Bra paddock, rundcorall och ovalbana, alla med belysning. Tränare kommer till stallet 2 ggr i månaden.3 min ridväg till 1500m perfekt skött travbana.belysning på till 21.00. Inga direkta begränsningar på ridtider. Dom som kör travhästar där gör det mest på dagtid vardagar. 10 min ridning till upplyst kuperad ridslinga. Leder hästen till vetrinärstationen vid travbanan. Granne med stallet bor en hovslagre. Jag känner mig bortskämd nu på vintern.
 
Jag kan bli lite gnällig när det är kallt. Tar lång tid att ta på sig alla kläder, blir alltid för svettig eller för kall hur jag än gör :p
Mörkret för mig extremt trött, det är väl det ända.
 
Jag önskar att jag slapp isen och jag är glad att jag skodde alla tre ponnyerna i december. Även om det känns fånigt vad gäller sällskapsponnyn. Men även små tjuriga russ förtjänar att kunna ta sig fram i hagen.

Jag vill ha snö!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 063
L
Träning Många tycker att grushagar är otrevligt för hästarna att vistas i. Längre perioder tycker jag själv att det inte är vidare roligt för...
2
Svar
21
· Visningar
3 282
Senast: Favina
·
T
Hästmänniskan Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra. Någon har kommit på att lägga...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 264
Senast: nocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp