Glupsk häst med fri tillgång! :S

Ä

Ängslig

Nordis och lillan ska ju gå på lösdrift och tanken är ju självklart fri tillgång på bra hösilage.

MÅSTE man ha fri tillgång när de går på lösdrift?
Om man bortser från att lillan behöver det för att hon växer.
Det hjälper dem väl även att hålla värmen?

Jag har kikat lite på begränsande alternativ, foderhäckar av olika slag.
Vi byggde en låda i trä och har fixat ett stabilt galler att ha i ovanpå höt, som sjunker när höt sjunker.
Förra balen fick torka i solen så det var krustorrt och då gick det ganska bra om man satte tyngder på gallret, men denna bal är lite fuktigare och då fastnar det mer i hålen (som inte är för små, nästan för stora :crazy:), så när de rycker så åker hela gallret med upp och fastnar sen ibland på snedden.

Vad finns det för alternativ?
Jag kan ju inte stänga in nordis i lösdriften direkt för lillan behöver ju också kunna komma in.

Har läst och hört att de måsta äta var 4e timma men de gör de ju inte när de står installade? Hur funkar det där egentligen?

Det är ju självklart bra med fri tillgång fast begränsad så de kan äta lite hela tiden, men jag vet inte hur jag ska lösa det? :cry:

Sv: Glupsk häst med fri tillgång! :S

De jag reagerade på fri tillgång till en nordis? .. alltså hösilage?..
hade jag varit du, så hade jag gett dem hö, och den "lillen" så ja fattar de är de en unghäst?.. ge den tillskott på sidan om? .. jag förstår ifs inte vad du menar?.. alltså vill du ha en lösning på hur man kan ge hästarna hö?.. eller vad?.. Om man inte orkar gå ut då och då och fylla på så att hästen har fri tillgång så tycker jag att de är ren lathet.. när man redan har lösdrift.

:crazy:

Förstår du inte?

Jag är inte lat! Vad sjutton får du det ifrån?
Men jag har kanske ett jobb? :crazy:

Det är inget fel i att ge en nordis fri tillgång på hösilage, hon blir inte fet, men hon äter alldeles för snabbt så jag behöver en lösning till att förlänga ät-tiden.

Vi har iaf hittat en bra modell nu som vi ska bygga imorgon och prova att fylla.

Nej, man måste inte ha varken fri tillgång eller bara hösilage när man har lösdrift. Men växande hästar mår såklart bäst av att ha fri tillgång så att de kan äta så mycket som de orkar.

Om nordisen inte klarar av att gå på fri tillgång så finns det väl ingen annan lösning än att inte ha det...? Då får man fodra var 4-5 timme istället och ge ordentligt med mat över natten. Halm är också bra för att hålla igång magen.

Det är inget fel i att ge en nordis fri tillgång på hösilage, hon blir inte fet, men hon äter alldeles för snabbt så jag behöver en lösning till att förlänga ät-tiden.QUOTE]

Om du har fri tillgång så tar ju inte maten slut, så då spelar det ju ingen roll hur fort de äter...?

Vi har iaf hittat en bra modell nu som vi ska bygga imorgon och prova att fylla.

ja går det inte att använda en sådan där gallerbur som kubikvattendunkarna står i?
Har för mig att jag settt det någonstans här på buke, så nu ska jag också bygga en (när tiden räcker till).

använda gallerdelen, göra "väggar" på övre delen av "foderhäcken" så de inte kan stå och tokäta konstant, utan måste fiffla lite för att få tag i höet /hösilaget.

ska se om jag hittar tråden .. .

Det är ungefär en sån vi tänkt bygga ! fast hemma gjord bur :banana:

Om du har fri tillgång så tar ju inte maten slut, så då spelar det ju ingen roll hur fort de äter...?

Problemet är att hon sätter i sig 10 kg på väldigt kort tid, och det blir kanske lite väl mycket om hon ska äta 40kg hö om dagen.

Jag föredrar att de har hö hela tiden men begränsad mängd, så de äter långsammare, därför ska vi prova att bygga en sån.

De där glupska brukar äta som galningar - ända tills de inser att maten alltid finns där, då lugnar de oftast ner sig.

Du kan ju välja grovfoder därefter, och försöka hitta ett med lite lägre värden som du kan ge fri tillgång av. En foderhäck är ju bra i vilket fall som, men kanske inte så begränsande egentligen.

Problemet är att hon sätter i sig 10 kg på väldigt kort tid, och det blir kanske lite väl mycket om hon ska äta 40kg hö om dagen.

Jag föredrar att de har hö hela tiden men begränsad mängd, så de äter långsammare, därför ska vi prova att bygga en sån.

nu hittade jag äntligen en tråd med bild
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=873950&highlight=h%F6bur längst ner är bilden.

Jag vill också att mina hästar har fri tillgång (håller koliken borta hos nordisen). När jag börjar fodra med hö efter betet, så äter de konstant (Som t.ex nu), men förra året så lugnade det ner sig efter 1-2 veckor. Och jag TROR att det gick åt ungefär 10-15 kg/häst varje dag, alltså lika mycket som det gick åt när jag fodrade dem själv.
Det är en nordistravare och en varmblodstravare, numera ridhästar. Jag var jätteorolig att nordisen skulle bli SMÄLLFET av att gå på fri tillgång, men det visade sig att han höll sig i sitt vanliga hull, som betyder att han är lite rund om magen men inte ohälsosamt fet. Och när jag sätter igång honom ordentligt så minskar magen betydligt.

Så, för mian hästar fungerar det perfekt med fri tillgång. Men nnu ska jag bygga en sådan där foder-galler nu när jag flyttat dem för i år :)

De där glupska brukar äta som galningar - ända tills de inser att maten alltid finns där, då lugnar de oftast ner sig.

Du kan ju välja grovfoder därefter, och försöka hitta ett med lite lägre värden som du kan ge fri tillgång av. En foderhäck är ju bra i vilket fall som, men kanske inte så begränsande egentligen.
Hon har gått på fri tillgång innan och hon har aldrig blivit fet av det, det enda som gör henne fet är mycket bete. Annars håller hon vikten bra, så låga värden är inte nödvändiga.

Det är snarare det att det blir för dyrt om hon ska sätta i sig 40-50 kg om dagen.

Hur lång tid tar det innan de lugnar sig?

nu hittade jag äntligen en tråd med bild
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=873950&highlight=h%F6bur längst ner är bilden.
Det är ungefär en sådan vi ska bygga, fast med plywood upptill och tak, och så ska den stå högre upp!
Jag gillar inte riktigt när de ska böja sig ner på snedden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 522
Ekonomi & Juridik Hej! Har ett "problem". Jag har min c-ponny inhyrd på lösdrift, vi kommer i höst/vinter ha begränsad fri tillgång på hösilage och...
2
Svar
20
· Visningar
4 019
Senast: mackan
·
Hästvård Shettis går nu på lösdrift, de är 4 ston och alla funkar bra ihop. De får just nu hö 4 ggr/dag och det är ganska "dåligt" hö vilket är...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Shettisar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka