glukosamin

Elisha

Trådstartare
vad är det bra för? leder? kan man "bara ge det" eller måste man ha något speciellt skäl för att ge det? min kompis ger sin häst glukosamin, det är en 6-åring valack som inte har några problem.

Sv: glukosamin

Jag ger min för han har haft problem med haslederna. Blev rekommenderad av vet. att ge det.

Jag frågade vet. ang. en annan häst (8-åring utan ledproblem) om han tyckte att han skulle få glukosamin. Vet. tyckte att det inte var någon idé eftersom hästen inte hade haft några problem med lederna. Det var bara att slänga pengarna i sjön. Detta är en mycket välkänd veterinär så jag litar på honom.

Man kan "bara ge det" ,men till häst som inte behöver det, är det mest bortkastade pengar. Det rekommenderas till äldre hästar och hästar med ledproblem.

Glucosamin bygger upp slitet ledbrosk. Man kan bara ge det och jag själv tror att det är svårt för en veterinär att utan röntgenbilder bedöma om en häst behöver det eller ej.

Jag ger det till båda mina hästar på inrådan av veterinär.
Båda är hopphästar som är 10 och 13 år. den ena har haft problem med sena den andra är lite knackig av och till med gallor. Tycker att det blivit bättre sen jag började ge. jag ger också extra B och E vitamin på inrådan.
Men som med allt man ger det är nog tron som gör en del. Det är ju dyrt med glukosamin, jag ger 1000 kr för en burk som ska beräknas räcka 4 månader.

"min kompis ger sin häst glukosamin, det är en 6-åring valack som inte har några problem."

"Tillförsel av glukosamin till djur kan öka proteoglykansyntesen i brosk och därmed motverka nedbrytningen av brosket. Långtidsstudier antyder att glukosamin kan ha en positiv inverkan på broskets ämnesomsättning.", så står det i FASS.
Det finns ingen anledning att ge Glukosamin om hästen inte har några ledproblem ledproblem, så vad är hennes anledning till att ge hästen det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama