Glukosamin

M

Morotsbiten

Jag vet att de finns trådar omdetta men jag har läst alla och inte fått svar.. de finns säkert nya som har börjat att använda de..
Jag har börja att ge denu till minpålla och undrar ni som också som ger.. hur lång til tog de innan ni märke resultat??
Hur var hästen innan och hur vart hästen efteråt.Vad hade hästen för problem??

Sv: Glukosamin

Om det är just glukosaminet som faktiskt hjälper, eller om det är den till sist lyckade bantningen, det vet jag inte, men hästen är nu fräschare än på flera år.

Jag har gett mitt djur emins ga sedan februari, och tycker att han är såpass mycket fräschare i benen (tex under och efter en veckas kurs) att jag tror att det faktiskt är bra för honom. Iofs är han bättre tränad och rullar inte längre fram (extremt svårbantad), det hjälper ju lederna avsevärt, men det känns ändå som om att det inte skulle räcka, utan att glukosaminet faktiskt gör sitt till. Hästen är allmänt lite ledklen, hoppas inte av den anledningen.

Min mamma äter ga för sina trasiga knän, och säger att de blir bättre. Hennes forna gymnastiklärarkollegor (mer eller mindre utslitna hela bunten) säger att de fått lov att äta ganska hög dos ga i någon månad innan det faktiskt verkar, men att när det verkar så blir lederna avsevärt bättre.

oki.. ja jag ger dubbeldos nu första veckanenligt vet skulle jag göra de...
Nu är de 5:e dagen honf år.. märker inge skillnad .. ska rida idag så får se om jag märker någe skillnad!

Fast efter 5 dagar har jag svårt att tro att du kommer att märka något, efter 5 veckor kanske.

Jag märkte inget på min först, men efter kursveckan i sommar kan jag se att han har en klart bättre benstatus än på flera år.

Vet många som säger att det är bra, tom. människor som äter det och säger att det är värt det. Själv är jag inte hundra på om jag ska ge det till pållen, då jag tycker att det är dyrt... Är det värt pengarna??

Jag kör snålvarianten och köper glukosamin i Ullared, 169:- burken. Ska dit i slutet av veckan och räknar med att bunkra till jul ungefär.

Tingsryd har samma ga för sådär en tjuga mer.

Min häst gör över med ungefär en burk per månad.

Jag har fått tag påen som kostar 189 kronor för 500 gram då slipper jag portot då butiken är i min hemstad!

En annan butik tog 350 spänn(1 månad förbrukning) :crazy:

Om jag har fattat det hela rätt så är det så att det finns två olika sorters glukosamnin, Glukosaminsulfat och Glukosaminhydroklorid (HCL).

Jag tror att de första är de som finns i exempelvis Cortaflx, Flexjoint, B-L solution, Bioglukomin Dvs de lite dyrare produkterna eftersom detta sulfat skall va dyrare o framställa.

Glukosaminhydroklorid (HCL) är billigare o framställa o jag har för mej att hästen inte har lika lätt o ta upp detta medel o smälta det. Alltså är de lätt o elda för kråkorna om man har fel medel.. ;)

/Penny_lane som tjuvläst alla broschyrer på granngården.. :D

Morotsbiten skrev:
Jag vet att de finns trådar omdetta men jag har läst alla och inte fått svar.. de finns säkert nya som har börjat att använda de..
Jag har börja att ge denu till minpålla och undrar ni som också som ger.. hur lång til tog de innan ni märke resultat??
Hur var hästen innan och hur vart hästen efteråt.Vad hade hästen för problem??

jag ger min någonslags glokosamin fast det heter något annat.
Detta börjar inte hjälpa på henne förren hon gått 14- upp till 1 månad beroende på när jag slutar för att se om det blivit bättre & även vilken årstid det är.

jag märker en stor skillnad på henne framför allt under våren och hösten då det är väldigt mycket väderskillnader. Jag tror att hon har häst reumatism.. Men anledningen till varför hon äter det är för hon blir väldigt knackig i sina leder och tappar sig lätt bak. Och det har blivit mycket bättre efter hon fått äta detta.. Men jag brukar också ge under hösten nu Biosynov, under värsta lerperioden..

Det finns ingen forskning som säger att glucosamin skulle fungera i förebyggande syfte. Det hjälper uppenbarligen mot stela och verkande leder på människor och en del hästar.

Jag gav cortaflex när jag hade ett knackigt sto men skulle inte ge det till yngre hästen "bara för att".

Det finns vad jag vet inget som säger att hästen bättre skulle utnyttja sulfatvarianten. Men heller ingen forskning som säger att oralt glukosamin överhuvudtaget fungerar på häst.
PL

oki ja detta är inte för förebyggande hästen är redan lite stel

Jag har studerat vad som finns om glukosamin på häst ganska ingående o diskuterat med forskare som gjort samma o det verkar ganska enstämmigt.
Men obervera att det inte heller är visat att det inte fungerar!
PL

Senast ändrad:

Min häst har en pålagring i höften och jag ger glukosamin för att smörja detta och förlänga hans liv. Arthären diagnostiserades i mars och då började vi även ge glukosamin. Nu började jag med en häst som var avställd, men märkte ändå skillnad i hans välmående och rörelser efter bara någon vecka. Han blev villigare till rörelse och travade och galopperade även i hagen. Ca en månad senare var förbättringen mkt tydlig.

Jag ger Bioglucomin till min häst, och det tycker jag fungerar jättebra! Han var inte stel eller så innan jag började, utan jag började mer för att förebygga framtida problem. :)

Huntress skrev:
Jag ger Bioglucomin till min häst, och det tycker jag fungerar jättebra! Han var inte stel eller så innan jag började, utan jag började mer för att förebygga framtida problem. :)

Ger det också, är super bra! :D
fast dyrt :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar