Glukosamin/msm eller BoT-täcke

Sparvoga

Trådstartare
Har en häst som lätt bli spänd i ryggmuskler och speciellt på korset, det släpper med MYCKET massage. Brukar även ta hjälp av ET, brukar bli behandlad i si-leden. Just nu är han jätteöm, behöver bara trycka lite lätt så sjunker han ihop med baken, det konstiga är att han ALDRIG har känts så mjuk och smidig i ridningen, speciellt i traven känns det skillnad, den har blivit så taktfast och det är schvung i steget:laugh: lika i sidvärtsrörelser, konstigt tycker jag.

Nu till min undran, ska man ge en sån här häst glukosamin/msm, har ju för mig att det mer är för leder? får för mig att ett BoT täcke hellre skulle vara till fördel för hästen, och även om dom är dyr så blir ju inte så farligt i jämförelse med att stoppa i han pulver som kanske inte är till någon hjälp.

ps: hästen är kollad

Sv: Glukosamin/msm eller BoT-täcke

min häst var oxå spänd i rygg msuklerna och min ET visade hur man ska stretcha rygg musklerna. Först drar du med fingrarna med ett jämt tryck på var sida om ryggraden, så hästen sänker ryggen. Sen trycker du med tummarna på var sida om svansen typ mellan svansroten och höft benenså att hästen höjer ryggen, typ skjuter rygg som en katt ;) är lite svårt att förklarar vart, du kan ju prova och trycka på lite olika ställen löst så märker du :P Annars kan säkert din ET visa nästa gång hon kmr, man kan även få dem att höja ryggen genom att gnugga på magen långt bak.
Vi har hållit på och linimnentat ryggen på vår häst men det har inte märkts nånting köpte sedan en massage bortse på åhlens med piggar och efter typ 2- 3 dagar var han mkt bättre i ryggen :D

Rygg stretchingen ska göras efter ridningen måste minst vara uppvärmd

Jag skulle rekomendera ett BoT täcke då det verkar för musklerna. Glukosamin påverkar lederna vilket inte hjälper om det är ett muskulärt problem. Har själv ett BoT täcke till min dam som oxå lätt får spänningar framförallt om hon blir kall - fungerar super. Vill du inte lägga så mkt pengar kan du ju alltid köpa ryggplattan.

Måste bara knycka tråden och fråga, för jag är i samma sits, vilket bot täcke funkar bäst. Jag funderar på stalltäcket, nättäcket borde ju bli jättespånigt men funkar väl om man har det under ett annat men det kan väl bli varmt? Utetäcket känns inte så smart för mig för då kan man ju måsta ha annat under??? Det lutar åt stalltäcket eller nättäcket, vilket är bättre tycker du?

Visst kostar dom lite, men man får väl dra in på allt annat onödigt man köper, tex träns och schabrak, för dom gör ju inte pållens rygg bättre. Å om inte dessa dyra pulver har någon funktion på just min pålle så är ju det väldigt onödigt att betala för dom hela tiden.

Ska ta o snacka med bankkontot nu;)

Å sen är ju frågan vilket täcke?? nät eller fleece, vi har kallstall.

Jag skulle köra med BoT över preparat i fodret som för det första mest är för leder och för det andra oftast inte hjälper ens mot det som det är menat till... BoT har jag dock gott att säga om.

Utetäcket känns inte så smart för mig för då kan man ju måsta ha annat under???

Hur resonerar du då? :confused:
Varför måste du ha ett täcke under utegångstäcket?

Måste bara knycka tråden och fråga, för jag är i samma sits, vilket bot täcke funkar bäst. Jag funderar på stalltäcket, nättäcket borde ju bli jättespånigt men funkar väl om man har det under ett annat men det kan väl bli varmt? Utetäcket känns inte så smart för mig för då kan man ju måsta ha annat under??? Det lutar åt stalltäcket eller nättäcket, vilket är bättre tycker du?

Jag använder ryggplattan till min häst när det är fuktigt/regn och snålblåst ute. Tack vare BoT har vi klarat hela vintern utan ryggproblem :) Spänner fast det med en bukgjord och en bensnöre från ett täcke över bogen, man får vara noga med att täcket man har över har bra passform. Annars hamnar allt lätt på sned. Funderar dock på att sätta fast plattan i en tunnt innetäcke till nästa vinter och då ha det under utetäcket.

Lycka till!

Jag tycker också det är konstigt, för då min pålle blev behandlad av massör/kiropraktor så var han fortfarande öm i ryggen efteråt, men massören sa att han skulle ridas som vanligt men hej du vad fin han var (och har varit där efter) :love: Schwung, taktmässig och inga spänningar såsom han kan ha..

Är i exakt samma fundering, jag tror mest på nättäcket för min del, men funderar på om man kan ha det dygnet runt vintertid eller bara ute/inne..? Dvs under annat täcke.

Har också en häst som lätt står och spänner och får lindigt ryggont, förvisso hjälper det att rida igenom och lösgöra på min, men innan dess är det inte så kul...

Svar till hopp o galopp, ute täcket är väl ett vintertäcke och jag bor i jättekalla Norrland och när vi har 20-30 minusgrader så måste jag ha ett stalltäcke under utetäcket... Ett stalltäcke är ju troligen mer användbart året runt alt nättäcke tänkte jag... ryggplatta är nog inget för min har även problem med ena bogen.

Senast ändrad av en moderator:

OK, ja så kallt blir det ju väldigt sällan här ;) (Tack o lov! :o)

Men då är det ju stalltäcke som gäller - billigare än utegång också. Du skulle ju även kunna ha ditt ordinarie utegångstäcke över BoT-utetäcket, men som sagt då kan du lika gärna köpa ett stall som är billigare! :idea:

Sen om du ska ha stall el nät/fleece beror på: Är hästen klippt eller oklippt? Blir ditt stall varmt eller håller det bra (dvs ganska kall) temperatur under natten?

Sen om du ska ha stall el nät/fleece beror på: Är hästen klippt eller oklippt? Blir ditt stall varmt eller håller det bra (dvs ganska kall) temperatur under natten?

Var väl jag och Sparvoga som funderar, jag väljer också mellan fleece och nät.

Min häst klipps iaf delvis (inte över ryggen och rumpan) och jag har ett ganska kallt stall, MEN har olika thermo och innetäcke beroende på temperatur som jag tänkte ha över...
Min tanke var att det fastnar så mycket hår i fleecetäcket, men det gör det kanske i nättäcket också?

tror inte du behöver ge tillskott om din foderstat är komplett.bot kan man köpa bara ryggvärmaren o sätta in i det täcke man använder , blir billigare o är smidigt. stretcha är alltid bra

Jag har nättäcket och det fastnar inget spån i det alls :). Hon har det inne över natten och när jag tar av det så finns det givetvis spån på men det är bara att ruska av så ramlar allt spånet bort. Upplever inte heller att det fastnar särskilt mkt hår på det heller. En annan tjej i stallet har fleece täcket och där fastnar betydligt mer spån men det är ju så med alla fleece. Har som sagt oftast mitt täcke på under natten men även under andra täcken ute, fördelen med nättäcket är att det har mkt bra andasegenskaper och i stort sett kan användas året om och går att variera mer än utetäckena, ett utetäcke blir ju för varmt att ha i stallet över natten t ex.
Att ha täcket på dygnet runt är inte att rekommendera ca 8h ska det max ligga på, så antingen har man det under ett annat täcke när hästen är ute lr så har man det på över natten. Dessutom rekommenderar BoT att man använder det några veckor och sedan har uppehåll en vecka osv, detta för att hästen inte ska bli "immun" mot effekten samt att några ev skador/smärtor ska döljas. Använder mitt lite till och från, framförallt natten lr några timmar innan hård träning/tävling, som transporttäcke och några nätter efter träning/tävling.

Hoppas ni fick lite svar

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
L
Hästvård Jag har en häst som lätt får låsningar och snedheter i SI-leden och har tänkt köpa ett Back on Track fleecetäcke åt honom som hjälp när...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Lord Owen
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 153
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka