Glukosamin, hur mycket ska man ge?

prinsus_

Trådstartare
Ska börja ge min häst glukosamin. Jag fick en påse av min granne som egentligen är avsedd för människor och då skulle man ta tre tabletter per dag. Nån som vet dosering för häst? Kallblodstravare på ca 475kg

Sv: Glukosamin, hur mycket ska man ge?

Vid 95% renhet är doseringen 9 gr per dag per 500 kg kroppsvikt.

Är det verkligen lämpligt att ge en häst medicin avsedd för människor???? Du har ju ingen aning om vilka bieffekter du kan få!!

Just glucosaminet är det ingen större fara med, det som kan skilja preparaten åt är hur klinikst rent de har tillverkats. För människa ställs betydligt högre krav på steriliteten vid tillverkning än vad som görs för tex häst, däremot kan innehållet skilja sig markant dvs tabletterna håller inte samma koncentration som tex pulver avsedd för häst. Därför kan det vara mycket svårt att få en dosering som fungerar på hästen, antingen är den för liten eller så doserar man i överkant vilket då drabbar plånboken.

Varför ska du ge honom glucosamin ?

Jag ger min det fast det är då avsedd för hästar, och jag ger då 1,5 msk och hon är då ponny. Egentligen ska man ge 1 msk morgon och kväll men eftersom stallet jag står i inte vill mixtra så får hon det på samma gång.

Boj skrev:
Just glucosaminet är det ingen större fara med, det som kan skilja preparaten åt är hur klinikst rent de har tillverkats. För människa ställs betydligt högre krav på steriliteten vid tillverkning än vad som görs för tex häst, däremot kan innehållet skilja sig markant dvs tabletterna håller inte samma koncentration som tex pulver avsedd för häst. Därför kan det vara mycket svårt att få en dosering som fungerar på hästen, antingen är den för liten eller så doserar man i överkant vilket då drabbar plånboken.

:smirk: Ja, eftersom människor köper glukosamin i hästsportaffärer numera. Jag vet vad jag gör - är van att hantera läkemedel eftersom jag är sjuksköterska :p , ville bara ha doseringen och den fick fick jag ju där av dig! Mängden per tablett står ju på påsen. Tack för svaret

min häst äter BioGlucosamin för häst och han får enligt det som står på burken: "över 600 kg 1½ mått morgon och kväll"

Om du tänkt ge det preparat som kommer från Atl*s nutrition kan jag berätta att jag gett det till min häst med helt OK resultat. Varje tablett innehåller 0,5 g glucosamin. Doseringen är som Boj säger, eftersom jag sett här på Buke att man fått bra effekt med dos 1g/100 kg kroppsvikt provade jag att gå ned till 10 tabletter (5g) efter ett par dagar och märkte fortfarande bra effekt. Jag gav detta i c:a tre veckor uppblött i betfor och gick sen över till ett preparat för häst som var billigare och gav då rek dos 9 g/dag. Märkte ingen skillnad annat än i plånboken.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka