Glucosamin

Sv: Glucosamin

Glukosamin finns naturligt i leder och brosk både hos människor och andra djur, och är vikigtig för brosk, leder, ledband, senor och ledvätska. Det stärker muskler och leder och motverkar att man blir stel på gamla dar, både häst och människa skulle jag tro. Artros heter det nog. Jag har för mig att det är bra att ge till gamla hästar, rörlighet, och till hästar i träning, för att stärka leder som jag skrev åvan.

Stämmer att glucosaminet finns hos 'alla'. Vi har gett till hundarna när de börjar bli lite stela i höfterna. Det ges också till jakthundar som jobbar mycket för att 'smörja lederna. Har också mänskliga "exempel" som äter Glucosamin. Tror egentligen att det är samma men med olika koncentration i de olika preparaten, vet att en kompis använt glucosamin för häst eftersom det blev billigare än att köpa den variant som fanns för människa - hon lever i alla fall fortfarande :smirk:

När jag läste några andra trådar verkar det finnas alternativ typ nypon/gurkmeja etc :confused: men det har jag ingen erfarenhet av.

Jag har gett min "gamling" Glukosamin, MSM och C-vitamin.. Nu går han mot pension så jag har lagt ned en hel del då han inte behöver vara i "tävlingsform".. Men jag tycker mig se en skillnad på hans kotor och leder nu...:confused:
Kan inte få fram annat än att han "saknar" dessa ämnen nu. Skumt, men..?! Ja, jag vet inte..

jag har rekomenderats att ge min nordsvensk glucosamin, eftersom hon är nordsvensk och det är rastypiskt med hovbroskförbening så, hon ska få det för att kunna smörja lederna, kan inte förklara det på annat sätt, hon är bara 10år men jag ska ge det för att hjälpa hennes leder på traven..

Jag tror helt klart på att ge tillskott av glucosamin eftersom vi belastar ju hästen på ett för den onaturligt sätt. msm och c-vit är jag inne på att ge mitt nya fullblod som är lite hackig bak för atrt även med insidan mjuka upp utsidan sas för att kunna jobba den långsamt rätt men att avhjälpa de ev. spänningar som kan uppstå vid uppbygnad/ombyggnad/igångsättning.

Det finns ingen forskning ,på något djurslag, som talar för att glukosamintillskott skulle kan någon förebyggande effekt, bara studier som visar på effekt på skadade leder.
PL

msm och c-vit är jag inne på att ge mitt nya fullblod som är lite hackig bak för atrt även med insidan mjuka upp utsidan sas för att kunna jobba den långsamt rätt men att avhjälpa de ev. spänningar som kan uppstå vid uppbygnad/ombyggnad/igångsättning.

Lite off topic vill jag kommentera den användning av C-vitamin koncentrat som kommit fram i flera trådar. Vad är syftet ? Vad kommer idén ifrån öht?

Vitamin C – askorbinsyra är nödvändigt för många reaktioner i kroppen. Hästen tillhör de djur som kan göra vitaminet själv men inte människor och marsvin t ex. I gräs finns massor med C-vitamin.

I högre tillförsel och även tillsammans med vissa andra ämnen fungerar C-vitamin som ett oxiderande medel, troligen motsatsen till vad man tror sig vilja uppnå. Så till friska hästar kan det inte finnas någon anledning att tillföra särskilt C-vitamin. Snarast kan det vara negativt. HH

Det jag tror (obs påstår INTE att jag vet) är att tillverkning av c-vit går ner när det gröna är borta? då tror jag att detta kan behövas om hästen går ner lite i prod. och ändå behöver under uppbyggnad och dyl. Av allt jag nu surfat runt både svenska och utländska framför allt engelska sidor används medel innehållande msm och cvit. Hur förhållandet mellan msm och C i % vet jag inte eftersom jag inte hunnit så långt i min koll men det är ju lite kvar tills att detta kan behövas. :d Till saken är att min häst överlag ser lite skralltig ut och försöker få henne till "häst" igen.

Jag fick hem henne för ca fem veckor sedan. Ful i fötter och kantig lite allmänt off.

Det är sällan MSM och c-vitamin som fattas en kantig häst med sköra hovar. I regel får en sådan för litet av högvärdigt protein och kanske för lite kalk. Innan man trixar med olika tillskott kan det vara klokt att se över protein och mineralmängden i foderstaten.

Tillskott av vitamin C är bara meningsfullt tillfälligt till en häst under stark stress som inte har tillgång till färskt foder eller riktigt gamla hästar som kan ha en nedsatt tillverkning i sin lever. Kontinuerligt tillskott av vitamin C kan medföra att den egna vitamin C fabriken stängs ner. När man slutar med tillskottet tar det ett tag innan tillverkningen börjar igen.

Hästens lever tillverkar Vitamin C från glukos. HH

HelenaHandberg; har du möjlighet att rensa lite bland dina "PM"? Har en fråga jag skulle vilja ställa till dig nämligen... :)

Det var intressant; jag vet faktiskt inte själv, vi har bra värden på allting i hö't men fick igår förslaget av en vet.ass. så jag vet inte. Jag skall samråda med min vet. och forskar vidare. Jag har alltid varit för att bara ge basen och inte dutta med en massa små burkar, men när det gäller prep som NObute, stride mp osv. och några prep som innehåller örter ,dewilsclaw, muslifoder med örter osv. så blir man lite kluven. Jag har förstått det så att cvit behövs för att msm skall tas upp lättare?
Jag vet inte och vill gärna lära mig mer, har lärt mig att vara ödmjuk och inte alltför trångsynt när det gäller hästar; det finns ALLTID något nytt att lära!!:bow:

Obs glömde en sak, min märr är känslig mot proteinet därför skörheten i hovarna och alla dessa utslag på kroppen. försökre då hitta andra vägar!!!
Hon går nu på en bra vall+skog och ängsmark, tot ca 10ha.

Kommer in en gång minst /dag då det smörjs hovar och ges biotin bla. Hovis grät nästan när han såg svallhovar och det lilla som fanns att fästa skon i, vi kan ännu inte sko henne bak pga hennes dåliga fötter.

De dåliga fötterna gör att hon fått en massa spänningar överallt, hon har massör och fick rådet att ge henne dewilsclaw nu under hennes uppbyggnad. Hon har gått på en buttabehandling innan jag tog hand om henne och de.cl. skall tydligen vara en bra uppföljning så hon kan försöka att slappna av och att kunna bygga upp sig igen, kusen är ju åtta och jag älskar henne och vill försöka för det har en gång varit en underbar häst.

obs en sak till, hon sover självklart inne m fritt hö. Men försöker ha henne ute så mkt som möjligt så hon inte blir så stel, och nej hon rids inte!

ännu en sak...hon får nu glucosamin....
Man måste ju förtydliga allt här innan någon missförstår!:bow::confused:

Det finns ingen forskning ,på något djurslag, som talar för att glukosamintillskott skulle kan någon förebyggande effekt, bara studier som visar på effekt på skadade leder.
PL

Det har jag läst och hört från flera vet men ändå rekommenderar bla FW att ge det till ft-hästarna. ??

Obs glömde en sak, min märr är känslig mot proteinet därför skörheten i hovarna och alla dessa utslag på kroppen. försökre då hitta andra vägar!!!
Hon går nu på en bra vall+skog och ängsmark, tot ca 10ha.

.

Om en hov inte får tillräckligt med s k essentiella aminosyror så kan den inte bilda en stark seg vägg. Om den inte får tillräckligt med kalk kan inte denna vägg hårdna.

Hur mkt tillskott hästen än får blir hovarna aldrig bra om det fattas aminosyror och mineraler.

Det du skriver om att hästen är proteinkänslig får mig att undra om man kanske hållit henne på en för låg dos av protein och att det är orsaken till kantigheten och sköra hovar?

En häst kan inte vara allmänt proteinkänslig. Däremot kan den förståss vara känslig för ett speciellt protein från en speciell växt. Då gäller det att vara litet detektiv och fundera ut vilka fodermedel som går bra och välja sådana med bra aminosyrainnehåll. HH

En Vet. på MK påstod att glucosamintillskott inte kunde hjälpa ledbrosket, utan man var tvungen att transplantera brosk:confused:

Det var innan stamcellsforskningen gått framåt.
Har man förresten gjort ngt sådant försök på häst?

Tack HH, jag har tyvärr inte haft till gång till dator över ett par dagar men du fick mig att få en liten funderare, det var jätteintressant och jag tror samma sak men hon har haft föl och bidde väl avvand nu i julas typ och antagligen så har hon inte fått extra mat för att täcka ev "mjölkbehov" tror jag ??? Helt fel ute? Vad tror du?

Nu ser fötterna riktigt bra ut och hela hon ser gladare ut även om hon var lite sur igår nä jag kom hem, har varit bortrest sen i fredags.
Men jag undrar var kan jag få tag i dessa essentiella aminosyrorna? Jag har nu gett henne Luzern hack som hon verkar svara på bra och inte få några större reaktioner på. Inga sår och hovarna ser släta ut i utväxten och inga gallor.

När hovis verkade till vinkeln på bak så har även de svullna bakbenen försvunnit, dvs hennes "stillastående gallor". :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
627
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
754
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
572
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10