Glucosamin på äldre häst?

F

FlyingHigh

Ni som använder glucosamin på era äldre hästar, vad har ni fått för resultat?
Jag har börjat ge min 25 åring och tycker mig märka att han har fått mer framåtbjudning än tidigare:love:.
Erfarenheter någon?

Sv: Glucosamin på äldre häst?

Jag började ge min 18-åring glukosamin i somras. Har märkt stor skillnad faktiskt! Han är mycket smidigare o lättare och stabilare i formen. Innan kunde det ta upp till 45 innan han blev ordentligt lösgjord, nu kan jag rida endast 45 och känna mig helt nöjd med både avslappning och lösgjordhet.. Vet inte om detta beror på glukosaminet eller ej, men förändringen kom faktiskt i samband med att jag började ge detta.. Så JA jag är mycket positiv till glukosamin!

MVH

PS. dyrast är inte alltid bäst, ger ett hyfsat billigt märke som jag har hört flera andra som varit nöjda med i mitt stall.. D.s.

Fast där kan jag inte riktigt hålla med dej.Prisskillnaden är enorm vad gäller Glukosamin och det är mycket viktigt att ta reda på genom innehållsdeklarationen exakt hur mycket aktiv substans du får i förhållande till priset.
Nu har jag inte alla priser i huvudet längre,det var ett tag sedan jag gjorde jämförelsen men vet att det var mycket stor skillnad innehållsmässigt på de olika varumärkena.

Hade ett äldre halvblodssto här i stallet tidigare. Hon fick Glucosamin de sista åren då hon blivit väldigt stel och kantig. Med det tillskottet blev hon som ung på nytt. Mycket pigg och mjuk i kroppen igen. Ägaren provade hålla upp, men hon blev genast stel så hon fick det livet ut. (ägaren köpte det billigast Glucosaminet från Emin köpt på Börjes, och som sagt fungerade det kanon på den hästen, så jag håller med andra om att dyrast inte alltid är bäst)

Senast ändrad:

Har en vallack som bilr 16 nu och fick glucosamin 4 burkar glucosamin. (den dyra sorten). Det gjorde ingen skillnad varken före eller efter. Jag gav det alltså 4 månader innan jag tyckte att 500:- månad kunde gå till något annat.

Lånar tråden lite och undrar om någon har märkt resultat på yngre häst med ett "knakigt" ben..?

Förlåt TS:angel:

Stoet som stod hos mig märktes det skillnad på redan efter en vecka. Det finns ju olika orsaker till att en häst blir stel så glucosamin kan inte vara lösningen för alla. Det var uppenbart någonting annat din häst behövde.

Jag märkte också en påtaglig skillnad ganska snabbt. Säger jag 1 1/2 vecka så ljuger jag inte. Bortsett från den nytillkomna bjudningen tycker jag mig märka en ökad livslust också, ja, hela hästen är mera positiv.

Det är emin som jag och andra i mitt stall använder. Den andra tjejen har fått det rekommenderat av veterinär. Det är nog inte priset man ska gå efter utan den kemiska formen på glucosaminet..Emins är ju sulfat..

Nu när du säger det kanske det har skett en sådan förändring på min häst med... Busar och stegrar sig i hagen och brallar ute..... Hade aldrig förr sett honom stegra sig...:idea:

Stoet som stod hos mig märktes det skillnad på redan efter en vecka. Det finns ju olika orsaker till att en häst blir stel så glucosamin kan inte vara lösningen för alla. Det var uppenbart någonting annat din häst behövde.

Jag köppte det egentligen inte för att han var stel och saknade framåtbjudning, det handlar om att han har artros i bakknäna och haserna. Jag tänkte att det kanske skulle hjälpa honom, men det gjorde faktiskt ingen skillnad. Han utvecklas hela tiden till det bättre, utan glucoasminet. I höst debuterade vi Msv tillsammans.

Min 18 åring har fått det nu i ca 1 månad, idag bockade han i paddocken med mig det har han aldrig gjort förut, aldrig någonannan stans heller. Kan det bero på Glucosamin eller?:idea:

Nja,jag anser forfarande att det är en enorm priskillnad mellan de olika produkterna.
Det handlar inte om storlek på burkar etc utan mängd aktiv substans (vilket är Glukosaminet)/100g.
Om du går in på Produktfakta blad på Emins Glukosamin ser du att det bara innehåller 50% ren glukosamin,hälften av allt det du köper i burken är alltså något annat än det du vill åt.

Men guud det låter ju jätte coolt :love:
Måste prova, var köper man det??:bump:

Nej nu måste jag dämpa mig blev jätte ivrig:o
Men det låter underbart!!!

Du ska leta efter det märke som har Glucosamin HCI

Det är den bästa/starkaste sortens glucosamin.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka