Glucosamin m.m.

Red_Chili

Trådstartare
Efter att Aysu splittrade knäskålen i våras så är risken för artros i knät stor. Eller ja, veterinären säger att hon kommer få artros, men han hade ju fel om hur användbart benet skulle bli, så jag tänkte att han kan få ha fel även om artrosen ;)

Min första saluki fick glucosamin från Biopet som fungerade fantastiskt bra. Det var dock många år sedan nu och jag funderar på om det finns något bättre idag. Har även provat Glucovett utan att märka någon skillnad alls.

Vad skulle ni tipsa om för kosttillskott? Något annat än glucosamin? Något mer effektivt än det från Biopet?

Vi blev rekommenderade Glycoflex III av en ortoped på SLU. Jag vet inte om det gjorde någon skillnad precis, men vår hund hade ju redan fått artros när det sattes in.

Jag har blivit rekommenderad ett kombinationspreparat som innehåller hyaluronsyra, MSM, chondroitinsulfat och glukosamin - Hyaluron 365 fr. Trikem. Har dock ingen aning om det hjälper, Indigo har fått en del artros efter hans tre knäoperationer men det är än så länge så lite att vi inte ser någon påverkan av det och därför heller ingen skillnad när han äter det här preparatet, men jag tänker att jag kommer att ge honom det som rent förebyggande ändå.

Efter att Aysu splittrade knäskålen i våras så är risken för artros i knät stor. Eller ja, veterinären säger att hon kommer få artros, men han hade ju fel om hur användbart benet skulle bli, så jag tänkte att han kan få ha fel även om artrosen ;)

Min första saluki fick glucosamin från Biopet som fungerade fantastiskt bra. Det var dock många år sedan nu och jag funderar på om det finns något bättre idag. Har även provat Glucovett utan att märka någon skillnad alls.

Vad skulle ni tipsa om för kosttillskott? Något annat än glucosamin? Något mer effektivt än det från Biopet?
Det är väldigt dålig evidens för glucosamins effekt när det tillsätts som fodertillskott. Vet en handfull som upplever effekt på sina hundar, men ännu fler som ätit det själva helt utan effekt...

Jag har blivit rekommenderad ett kombinationspreparat som innehåller hyaluronsyra, MSM, chondroitinsulfat och glukosamin - Hyaluron 365 fr. Trikem. Har dock ingen aning om det hjälper, Indigo har fått en del artros efter hans tre knäoperationer men det är än så länge så lite att vi inte ser någon påverkan av det och därför heller ingen skillnad när han äter det här preparatet, men jag tänker att jag kommer att ge honom det som rent förebyggande ändå.
OBS Att det är dopingklassat!

Min tioåriga tik som fick akutont i vintras av trolig spondylos/artros i ryggen funkar fint utan smärtstillande på Flexadin.

Det är väldigt dålig evidens för glucosamins effekt när det tillsätts som fodertillskott. Vet en handfull som upplever effekt på sina hundar, men ännu fler som ätit det själva helt utan effekt...
Jo, jag vet.. samtidigt har jag själv sett hur min tant Zala förändrades när hon fick glucosamin. Jag började ge det för att hon stundtals haltade på en tass där det visade sig att hon hade artros i en tå. Ganska kort efter att jag började ge glucosamin så rörde hon sig bättre, blev mycket mer lekfull och haltade aldrig. Vid något tillfälle hade jag inget hemma och lät henne gå utan ett tag, då började hon halta. Jag gav glucosamin igen och hon slutade.

Nu kan jag tillskott till häst bättre.
Men vad för tillskott beror på problematiken.

Vid artros kan glukosamin ge positiv effekt. Man kan även köra en kombination glukosamin med hyaluronsyra för ökad effekt.
Dock är det rätt ofta de färdiga blandpreparaten är blandade just för att man har så log dos verksamt ämne och i oskyddad/fel form att man måste tillsätta annat för att få effekt.

Hyaluron tex måste vara skyddat i gelatinerad eller oljeform för att inte förstöras av magsyran.
Det säljs många preparat idag som har oskyddad hyaluron. Och då måste ha andra hjälpämnen a la glukosamin, msm etc.

Det måste även vara rätt molekylvikt.
Och tillräcklig nivå verksamt ämne.

I hästsport iaf är ren hyaluron utan karens. Och glukosamin är det karens på. Jag TROR det är samma för hund.

Till hästrehab här vi inte sällan Hyaluron som första go to med artros och ledinflammation. Vid artros, KS, spatt av svårare slag har vi gett kur glukosamin och hyaluron. För att sen ofta kunna backa till bara hyaluron.

För Svansson tycker jag mig se bäst effekt av Djurapotekets senior-tillskott. Det är ingen extrem skillnad, men jag upplever att han är lite mindre stel när han är kall (typ resa sig från golvet osv). Det finns säkert andra som är bättre men ja, jag märker lite skillnad plus att han verkar tåla det bättre än vissa andra preparat så då får det vara den helt enkelt (dock luktar den blä, men vad gör en inre för sina djur :angel: :D)

Min går på Flexadin advance det är relativt nytt och tar ca 3månader innan det får full effekt. Har gått på Glucoflex III innan. Tips att prata med veterinär de har koll på vad som passar

OBS Att det är dopingklassat!
Bra att du påpekade det, jag glömde skriva det.

Det kom väl rätt nyligen en del uppdateringar ang. vissa kosttillskott som blev dopingklassade. Ser att vissa webshoppar som säljer det har skrivit tydligt hur lång karens det är på de olika preparaten, medan andra inte har med det och då är det ju lätt att man inte tänker på det själv.

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 984
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 129
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 594
Kropp & Själ Jag vet att det just ju känns extra jobbigt med allt för att det är mitt i natten och jag är extremt trött. Inget blir ju någonsin...
2
Svar
26
· Visningar
5 065
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar