Glömt vaccination

*tove*

Trådstartare
Jag har jättedålig koll på det här med vaccinationer. Köpte min häst för ett år sedan och vaccinerade den 19/12 -11 (Equip F T10149 + Bot vax B). Nästa vaccination bör ske inom ett år står det och jag har såklart glömt det totalt och kommit på det nu (skäms! :o). Ringde "min" vet men hon är fullt uppbokad till 11 Januari (tele svar). Bör jag ringa runt och försöka få tag i någon annan (inte så lätt i dessa jul och nyårstider) eller skulle det inte göra någon större skillnad om jag vaccinera en månad för sent?

Sv: Glömt vaccination

Du får gå 21 dagar över tiden som max för att slippa göra om grunden,men du får inte tävla under den tiden om jag förstått det rätt! :)

Såvida du inte har tänkt att tävla så har det rent hälsomässigt ingen större betydelse för hästen om det råkat gå lite över tiden.

Om du tänkt tävla så måste du grundvaccinera din häst igen om det går över tiden (två sprutor av Equip som är influensavaccin). Bot vax B är mot botulism och krävs inte för att få tävla så den behöver du inte göra om grundvaccineringen på.
Detta förutsatt att hästen tidigare är grundvaccinerad såklart.

Det är tydligen nya regler nu som ovan skrivit. Jag var tvungen att kolla upp det för jag trodde inte stallägaren som sade det :o

Vi ska inte tävla eller iväg på nått. Men det blir ju över 23 dagar iaf, har det någon betydelse?

om du ska någonstans där det krävs att hästen är vaccinerad måste vaccinationen vara korrekt. Annars har det inte någon större betydelse..

Ja det har det för om du någonsin vill iväg på något i framtiden som kräver vacc så får du åka hem igen.

Ja det har det för om du någonsin vill iväg på något i framtiden som kräver vacc så får du åka hem igen.

Så du menar om jag inte vaccinerar inom 21/23 dagar nu så får hon aldrig någonsin åka iväg på nått? Det kan väl inte stämma?

jo, korrekt vaccination eller gör om den från grunden, annars får du stanna hemma. Klart du kan åka iväg på grejer men inte dit där det krävs vaccination. Men dom måste sätta en gräns, en dag över tiden och det är kört och vaccinationen måste göras om från grunden för att den ska vara giltig.

Tillägg: en häst kan alltid grundvaccineras om och få giltig vaccination, oavsett om det hat varit vaccinerad innan (för länge sen) eller ej.

Jag misstänkte det, att jag får göra om från grunden.

Men aldrig någonsin är ju aldrig någonsin därför tyckte jag det var lite knasigt som fio skrev.

Tack för ditt förtydligande :)

Försök få tag på en veterinär nu så du slipper grundvaccinera igen (botulism). De veterinärer jag anlitat är mycket noga med att det ska vara inom ett år. Inte en dag över!

Så du menar om jag inte vaccinerar inom 21/23 dagar nu så får hon aldrig någonsin åka iväg på nått? Det kan väl inte stämma?

Nej du är förevigt förpassad till ditt stall :devil:

Nej jag menar om du inte vaccinerar om nu inom 21 dagar får du inte åka iväg på något som kräver vacc utan att grunda om med 2 sprutor.
Jag tänkte såklart att det var självklart att man förstod att det var så och därför så skrev jag inte något mer utförligt men sorry om jag skrämde ihjäl dig :D

Oh no :eek:.

Nä, du skrämde mig inte förstod att något inte blev rätt :D.

Som sagt, har ingen större koll alls med det här med vaccination så tur att ni finns. Jag är världens glömskaste(är det ett ord?) person, så såklart kom jag ihåg det för sent. När det är dags att vaccinera hundarna så får jag ett vykort hemskickat hem från min veterinärklinik så där slipper jag hålla koll :p (har dock lärt mig nu efter 5 år vilken månad det är för hundarna ;))

Vill du göra det enkelt för dig att komma ihåg vaccinationsdatum så varför inte ta och vaccinera hästen samma dag/månad som hundarna. Då vet du att när vykortet för hundvaccinationen kommer så är det även vaccinationsdags för kusen :)

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Är inte så insatt i hur mycket/med vad man ska vaccinera sin häst så jag har hittills "bara" kollat med två olika veterinärer om...
Svar
15
· Visningar
2 372
Senast: TantEster
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt...
2
Svar
21
· Visningar
9 818
Senast: Skogstroll
·
Hundhälsa Jag vet att det finns ett antal trådar om just vaccinationer, men jag startar en ny iaf. Jag hade totalt glömt bort att jag hade anmält...
Svar
1
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka