Glömde älgköttet framme över natten...

F

Fruentimber

ALLTSÅ! :banghead: Vad trött jag blir på mig själv. Mataffären hade färskt älgkött inne tillfälligt så givetvis passar jag på att köpa lite grytbitar. Väl hemma glömde jag bort att ställa in det i kylskåpet tills nu imorse, det har väl varit framme (dock mörkt förvarat, om det gör någon skillnad) i ca 6-7 timmar.

Är det helt otänkbart att äta det nu? :cry:

@FrauleinLeo: Luktar det inte illa plus att det är grytbitar som du ändå kokar ordentligt skulle jag äta det utan problem. Se det som att du mörade det lite extra ;) (ja, älgkött från mindre jaktlag får hänga tämligen varmt, de har inget kylrum).

/Karlsson, uppvuxen med jakt och slakt

Jag är inte "pipplig" med kött i vanliga fall men har ju ingen aning om hur vilt kan reagera om det ligger framme, plus att det var färskt och inte fryst. Men jägare har väl knappast tillgång kyl direkt heller.

Borde jag ta hand om det direkt? Saknar ju egentligen ingredienserna, hade ju tänkt att karln skulle handla på vägen hem ikväll... :cool:

Ät. Du ska ju ändå göra gryta på det så det kommer bli upphettat tillräckligt flera gånger om :)

Voff// Fd kock som gått massvis med kurser om bakterielära och livsmedelshygien.

Jag är inte "pipplig" med kött i vanliga fall men har ju ingen aning om hur vilt kan reagera om det ligger framme, plus att det var färskt och inte fryst. Men jägare har väl knappast tillgång kyl direkt heller.

Borde jag ta hand om det direkt? Saknar ju egentligen ingredienserna, hade ju tänkt att karln skulle handla på vägen hem ikväll... :cool:
Det skadar ju inte att du bryner det redan nu och slänger ihop grytan när din sambo kommer hem om du är orolig. Jag hade bara varit orolig att mina fyrfotingar hade hunnit före mig om jag glömt kött framme. ;)

Det skadar ju inte att du bryner det redan nu och slänger ihop grytan när din sambo kommer hem om du är orolig. Jag hade bara varit orolig att mina fyrfotingar hade hunnit före mig om jag glömt kött framme. ;)

Jag har väluppfostrade kissar jag (läs apkräsna) så här kan man lämna allt framme, finns inte en suck att de skulle ge sig på kött/fisk/skaldjur :p Den ena ger sig möjligtvis på fil om det är rätt sort och månen är i rätt läge osv :D

Om jag skulle äta det eller inte hänger inte så mycket på tiden det legat framme utan mer på hur det är hanterat vid flåning, styckning och paketering för det påverkar köttet rätt mycket och är den biten inte skött som den ska så syns det och känns på hur köttet känns och luktar.

Hade det varit mitt eget från skogen skjutna så vet jag att det inte är nån katastrof om det hade glömts framme över natten för där vet jag hur hanteringen varit från skott till paketering ;) även om hållbarheten förkortas av att det ligger frame även då såklart.

Inte för att det är jätterelevant med butiksinköpt älgkött för de köper i regel från uppköpare och inte från jaktlag, men jo de allra flesta jaktlag har ett kylrum där slaktkropparna hängs in tämligen omgående efter att älgen är tagen rätt på.

Jag har väluppfostrade kissar jag (läs apkräsna) så här kan man lämna allt framme, finns inte en suck att de skulle ge sig på kött/fisk/skaldjur :p Den ena ger sig möjligtvis på fil om det är rätt sort och månen är i rätt läge osv :D
Mina lever mer efter devisen att allt mitt är deras och allt deras ska jag ge fasen i! :cautious:

Nja, fullt så illa är det ju inte, men min blåe tar för sig om han hinner och tar det som självklart att jag glömt ge dem. :d Det är så jag får freda mig när han står på bakbenen och hoppar med ett stadigt tag i mina byxor med ena tassen och den andra viftande i riktning det som ligger på bänken, den lille apekatten. :grin:

Vem behöver ungar när man har en försigkommen krabat? :laugh:

ALLTSÅ! :banghead: Vad trött jag blir på mig själv. Mataffären hade färskt älgkött inne tillfälligt så givetvis passar jag på att köpa lite grytbitar. Väl hemma glömde jag bort att ställa in det i kylskåpet tills nu imorse, det har väl varit framme (dock mörkt förvarat, om det gör någon skillnad) i ca 6-7 timmar.

Är det helt otänkbart att äta det nu? :cry:

Till och med jag skulle äta det utan att tveka och jag jobbar (bland annat) med köttkontroll ;).

/Tilsynsveterinär på slakteri

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 014
Senast: Rouise
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 384
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund ...vad det är för fel på min hund? Hon är 4 år och har fram tills nu varit kärnfrisk. För ca 9 dygn sedan började hon spy 5 nätter på...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: attempt
·
U
Övr. Hund Jepp, det kunde nog inte gått mkt sämmre än det gick annat än om hunden sprungit ner sig på en is eller liknande. :cry: Jag har ju...
Svar
8
· Visningar
2 011
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur