Glögg - hur gör ni?

misan

Trådstartare
Självklart dricker jag inte alkohol nu när jag är gravid. Men härom kvällen drack jag en mugg glögg, jättegott, och insåg sen att det är ju alkohol i den. Hade inte en tanke på det! Så hur gör ni, total avhållsamhet, eller en "smutt" glögg i jul?
Passar på med en följdfråga; finns det någon lika god som är alkoholfri på riktigt, som b****a? Systembolagets äppelglögg är god, men inte som "riktig" glögg, och den andra där gillar jag inte alls.

Sv: Glögg - hur gör ni?

Jag drack alkoholfri, eller snarare lättglögg med 2% eller vad det är, sån som får säljas i vanliga butiker. Det fanns förra året en del sån som var ok, man får åka till en större matbutik och botanisera lite.

Lättglöggen på 2 proc tycker jag smakar nästan som vinglöggen (som ju är på sådär 10%). Nu var ju inte jag gravid i jultid (sonen är född i oktober), men någon liten mugg lättglögg, alltså den 2- procentiga, hade jag inte tyckt hade kännts som något bekymmer. Däremot hade jag avstått från vinglögg.

Jag dricker lättglögg (B****a) utan något som helst dåligt samvete. Däremot tackar jag nej till starkare varianter. Smakade dock B****a X när den kom, men det handlade om en smutt eller två. ;)

//Alice

Jag drack Blossas lättglögg förra året men jag värmde den ganska hårt så det var nog inte många procent kvar i den. Sedan så tänkte jag att glöggmuggen är liten så efter min tokvärmning så kan det inte vara skadligt. Provade flera alkoholfria glöggsorter men ingen är ju så god som Blossas.

Jag tror inte det är farligt att dricka Blossa eller liknande, men eftersom jag är tjurig så letade jag igenom hela ICAs sortiment och hittade en som heter "God Jul Glögg", som är helt alkoholfri. Smakar helt okej också, tycker jag som inte är någon större glögg-fantast.

Den fick jag av en kompis igår, flaskan var inte den snyggaste men jag gillar den klart bättre än Blossas lättglögg. Den här var syrligare och mindre sliskig tycker jag. Riktigt god!

gör alltid egen glögg på
svart vinbärssaft, äppeljuice, pommeransskal, kanel, kardemummakärnor och nejlikor (med stor risk för att ha glömt ett par ingredienser)
då kan man välja själv om de ska vara alkohol eller ej...:)

Man måste koka den rätt länge. Det finns nån studie på det men jag kommer inte ihåg var jag såg den. Kanske nån annan som vet?

Man måste koka i 5 minuter för att halvera alkoholmängden, så är det 2% från början är det 1% efter 5 min, 0,5% efter 10 min, 0,25% efter 15 min osv. Vi hade en diskussion ang detta förra året, då jag var gravid och någon hade länkat till en studie ang att koka bort alkohol. Jag drack bara 0%-ig saftglögg, men hade nog kunnat ta lite 2,25% utan att få alltför dåligt samvete om inte min man hade sagt ifrån! :p

Japp den jag menade som är jättegod!! Men inte som vanlig glögg ju... :) herrljungas alkoholfria har jag inte provat, måste testa den. God Jul-glöggen gillade jag inte alls dessvärre.
Men då vågar jag nog smådricka vidare på Blossa, känns bättre med goda råd från kloka bukefalister! Det är den "alkoholfria" på 2% nånting jag syftade på, tänkte inte alls på att det kunde va nåt i den. Dricker kanske en liten glöggmugg max en gång i veckan nu i jultider, så det kan ju inte bli många droppar alkohol i magen.
Vi ska förresten på ultraljud på måndag!! Spännande, och jag ju passa på att höra mig lite för om glöggen då...

Saturnus glöggkoncentrat! Ska vara alkoholfri. Jag tycker den var god. Köpt på ICA här i stan, finns kanske på fler ställen också?

Den har jag med! Saturnus alkoholfri vilket för mig är enda alternativet eftersom min son på 5 år också dricker glögg!
God Jul glöggen hade vi förra året, också helt ok. :d

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar