Globus ronja dressyrgjord

My Horse and I

Trådstartare
Min häst är rund om magen och alla säger att jag ska skaffa en ergonomisk sadelgjord till honom.Nu har jag sett en Globusgjord dressyrgjord ronja på rea och tänker ev köpa den..Undrar om det är någon som har erfarenhet av den gjorden lr ergonomisa gjordar övh ,är dom så mkt bättre?

Och sen tycker många att man ska ha resår i båda ändar till häst/ponny som blåser upp sig..
Tycker själv att det är jobbigt att efterspänna gjorden... Tips någon??

Sv: Globus ronja dressyrgjord

Jag har inte en Globusgjord men väl en ergonomisk och det gjorde väldigt stor skillnad för oss. Sadeln ligger still på hästen och på rätt ställe. Jag har dessutom resår på båda sidor och upplever inte att jag behöver efterspänna, tvärtom så får jag göra det med den andra gjorden.

Jag har en globus ronjagjord. Använder den dock inte eftersom jag har köpt en annan. Det är en bra gjord om du vill ha en lite svängd.

Tack för svar,jag vet inte om jag behöver en lite lr mkt svängd gjord,
men han har rund mage och sadel läge lite längre bak.Hur vet man hur svängd
gjorden ska vara.?

Har iallafall fått höra att spännen på gjorden ej får vara i höjd med armbågen....

Jag har inte en Globusgjord men väl en ergonomisk och det gjorde väldigt stor skillnad för oss. Sadeln ligger still på hästen och på rätt ställe. Jag har dessutom resår på båda sidor och upplever inte att jag behöver efterspänna, tvärtom så får jag göra det med den andra gjorden.

Bra ,en sån gjord ska jag ha.....

Jag hade en sådan på min tjocka ponny som han fick skav av, nu ligger den och samlar damm :)

Jag har en "ergonomisk" globus-gjord, och det är fullt möjligt att det är en "Ronja". Jag köpte den för att min häst blir väldigt bukig när hon blir fet på sommaren. Tanken var väl att jag skulle gå tillbaka till den raka när hon var vintersmal, men det har inte blivit av. Den passar helt enkelt både när hon är tjock och när hon är smal. (Nu får jag väl erkänna att "smal" i den här betydelsen bara är relativt...) Jag är nöjd. Jag har haft gjorden i tre-fyra år, och den är fin, resårerna bra osv. Däremot drömmer jag om en annan, med bättre läder, men det får bli när jag har en bättre sadel, mer tid att rida och en smalare häst. (Ni vet, då när jag också ska satsa på min ryttarkarriär igen, inte jobba över, ha mer tid till mina barn, börja springa, läsa någon kvällskurs, baka eget bröd, ägna mig åt naturfotografering osv...)

Angående att efterspänna en sadelgjord: När man har resår i båda ändarna behöver man inte efterspänna, mer än det extra hål man drar efter att ha lett hästen ut ur stallet eller ned till ridbanan, om sadeln ligger i balans. Det är inte meningen att man ska dra åt sadelgjorden för kung och fosterland, den ska bara vara "lagom" spänd. (Om man ska ut i terrängen måste man naturligtvis se till att gjorden är ordentligt åtdragen innan start, eftersom hästen drar upp magen när den galopperar, men det är inget man behöver tänka på när man rider i en dressyrsadel.)

Såg att någon haft problem med skav på sin häst. Gjorden är ganska tjock, så det är nog viktigt att prova den ordentligt så att den ligger bra och inte är ivägen för t.ex. armbågen.

Senast ändrad:

kl

Jag har en sådan och alla mina hästar hatar den! Testat den på fyra av de fem ridbara hästarna jag har och samtliga reagerar när gjorden ska dras när de har den gjorden, inte annars. Tvärdrar inte utan spänner lite eftersom.

Sadeln ligger dock bättre på plats med den men jag använder den inte längre eftersom hästarna så tydligt visar att den är pest. Det blir ett väldigt tryck i ena kanten eftersom det är bara den delen som "ligger an" rätt i förhållande till stropparna. Såg en bra skiss på det här en gång men kommer ej ihåg vem som ritat den.

Det ska tydligen ha med vinkeln av hästens bröstben att göra om gjorden passar eller inte. Jag känner mig dock tveksam till att det passar till någon häst. Samtliga av mina som jag testat den på är totalt olika i typ och inte en av hästarna gillar den.

God fortsättning alla....Jaha av svaren att döma så får jag väl köpa och prova om en ergonomisk funkar..Han har sadel läga lite längre bak och en rund mage så enl info jag fått fram så ska han ha en svängd gjord:confused:Trista att höra att Rronja gjorden var hård och tjock ,den såg ok ut tyckte jag..

Liknande trådar

Utrustning Det här är förmodligen en skitdum fråga, men lite tips och råd kan man kanske få ändå här :) Jag har en sadelgjord som är 110 cm...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: warg
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 192
Senast: Lavinia
·
Dressyr är en hopp ryttare som i desperation efter en sadel klickat hem en dressyrsadel som förhoppningsvis passar, kom dock på nu att mina...
2
Svar
29
· Visningar
12 459
Senast: Buck
·
Träning Hej, Jag har en stor (172cm) halvblodsvalack på 5 år som jag haft i några månader. Han är fantastisk på alla sätt och vis, men var...
2
Svar
24
· Visningar
4 171
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar