Sv: Globus ronja dressyrgjord
Jag har en "ergonomisk" globus-gjord, och det är fullt möjligt att det är en "Ronja". Jag köpte den för att min häst blir väldigt bukig när hon blir fet på sommaren. Tanken var väl att jag skulle gå tillbaka till den raka när hon var vintersmal, men det har inte blivit av. Den passar helt enkelt både när hon är tjock och när hon är smal. (Nu får jag väl erkänna att "smal" i den här betydelsen bara är relativt...) Jag är nöjd. Jag har haft gjorden i tre-fyra år, och den är fin, resårerna bra osv. Däremot drömmer jag om en annan, med bättre läder, men det får bli när jag har en bättre sadel, mer tid att rida och en smalare häst. (Ni vet, då när jag också ska satsa på min ryttarkarriär igen, inte jobba över, ha mer tid till mina barn, börja springa, läsa någon kvällskurs, baka eget bröd, ägna mig åt naturfotografering osv...)
Angående att efterspänna en sadelgjord: När man har resår i båda ändarna behöver man inte efterspänna, mer än det extra hål man drar efter att ha lett hästen ut ur stallet eller ned till ridbanan, om sadeln ligger i balans. Det är inte meningen att man ska dra åt sadelgjorden för kung och fosterland, den ska bara vara "lagom" spänd. (Om man ska ut i terrängen måste man naturligtvis se till att gjorden är ordentligt åtdragen innan start, eftersom hästen drar upp magen när den galopperar, men det är inget man behöver tänka på när man rider i en dressyrsadel.)
Såg att någon haft problem med skav på sin häst. Gjorden är ganska tjock, så det är nog viktigt att prova den ordentligt så att den ligger bra och inte är ivägen för t.ex. armbågen.