globus-rockards svängel?

H

hcw246

Halloj!
Jag tittade på en glodus-rockard i helgen och såg att svänglen satt ovanför skacklarna. Vad jag har förstått så ska svänglen sitta ihöjd med hjulnavet, eller har jag missuppfattat det hela?:confused:

Sv: globus-rockards svängel?

Njä nästan rätt du ska ha en draglinje som är obruten och pekar på axlen så svänglen bör ju sitta någon stans där i mellan. :)

Varför dom har den så högt vet jag inte men beroende på selens utsende och hästen och hjulens storlek kan man få till en bra draglinje i alla fall.

kl

Hur kan man ändra lokselen om man behöver höja draglinjen? Går det eller är det enklare att ändra svängelns placering på en rockard?

det går ju en räm från däcklen till dragringen. Den kan man höja och sänka det brukar vara ett par hål i den iallafall :)

okej, jag får kolla imorgon.. tack!

En högt satt svängel passar bra med en bröstsele, draglinjen blir rak vågrätt.

Till en loksele bör man ha en lågt sittande svängel.
draglinj.jpg

Det viktiga är att draglinjen inte är bruten. Jag upplever det som att man har mindre möjlighet att ställa in en korrekt draglinje på en brösta (troligtvis p.g.a att jag har kallblod som inte har så gott om utrymme mellan bogbladsspets och stupe) än vad det är att få till den bra med loksele... Vad tycker ni andra?

Ja jag tycker oxå en brösta passar för en rakare draglinje, måste bli mkt bekvämare för hästen att dra då!

En loksele kan man variera lite mer, neråt iaf.
Har funderingar på att om en för högt satt svängel till en loksele kan göra så att trycket kommer långt ner på lokorna, att dom i sin tur då åker uppåt och klämmer på strupen...
Nån som är med på hur ja tänker?:angel:;):D

Ja jag tycker oxå en brösta passar för en rakare draglinje, måste bli mkt bekvämare för hästen att dra då!

En loksele kan man variera lite mer, neråt iaf.
Har funderingar på att om en för högt satt svängel till en loksele kan göra så att trycket kommer långt ner på lokorna, att dom i sin tur då åker uppåt och klämmer på strupen...
Nån som är med på hur ja tänker?:angel:;):D

Jo, jag förstår hur du tänker! Fästet för draglädren i lokorna kan ju vara olika utformat, det tror jag har stor betydelse för funktionen! Ibland finns en skåra i lokträt där man kan justera draglädret upp och ned, ibland är draglädret fäst med en rörlig ring i lokträt och (i sämsta fall?) är draglädret helt fast i lokan... sedan justerar man ju som Tore sa även genom dragringens placering.

Ja, det är ju viktigt att dragpunkten hamnar rätt! Lokor där man kan ställa draglädret i höjdled är ju jättebra, inte bara höjja å sänka övrelokremmen lixom:)

Har ju bara en skåra i shettislokorna som ja håller på gör om (å som ja aldrig blir klar me:angel:)
Funderar om man kan göra nått så att draglädret med enkla medel kan justeras lite åt vardera håll:)
Opps nu e man väll å spekulerar på fel spår ang trådens innehåll:angel::cool:

Jag kör med bröstsele. Men när jag såg på bilerna så va draglinjen bruten, måste höja svänglen.
Tack

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 806
Senast: lizzie
·
Hemmet Gah! Vi har ett par sädesärlor som bor hos oss, tror de har varit här tidigare år också, men nu har det slagit slint. Åtminstone en av...
2
Svar
29
· Visningar
7 515
Senast: Marvin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 905
Senast: AraSlei
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 814
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd