Glen Gordon dressyrgjord.

steril

Trådstartare
Har funderingar kring denna gjord. Sadeln är utprovad. Men den ligger långt bak i jämförelse till gjordläget. Den raka gjord jag har idag verkar inte funka. Sadeln åker fram. Kan denna Glen gordon gjord funka ? Eller har ni andra förslag ?

Sv: Glen Gordon dressyrgjord.

Har en sån, ligger jättebra på min häst iaf. Hon har rätt rund rygg och skjuter fram sadeln om hon är lite för tjock, men jag har bara använt den nu under höst/vinter när hon varit i fin form. Sadelgjorden sitter där den ska nu, men jag får också lite den effekten du beskriver med en helt rak gjord.

Tycker att den har lite väl vassa kanter, min fick rejäla skav. I övrigt inget att klaga på :)

Det beror helt på hur din häst ser ut. Om hon är rak där sadelgjorden ska ligga så fungerar den inte eftersom den då ställer sig på högkant nästan. Det är alltså väldigt lite som ligger emot hästen då och det är ju inte så bra. På min häst som är rak så var det bara kanten som låg emot och det fungerade ju inte. Om din häst däremot har en äkta bröstbens kurva så fungerar en sådan gjord bra.

Jag tycker den är riktigt dålig! Den är hård och våldsamt svängd, dessutom väldigt vinklad... Ska vara en EXTREMT brant bröstbenskurva för att den verkligen ska fördela trycket jämt.

Köp en bred gjord istället, jag har en Tixerant gjord på min häst som har sadelläget långt bak pga stora bogblad. Funkar perfekt!

Jag ogillar svängda gjordar öht, det är sällan de sitter bra.

Har Amerigos anatomiska dressyrgjord på min pålle med sadelläget längre bak än sadelgjordsläget, den är superbra! Har även upptäckt att sadlar med korta stroppar sitter på plats bättre än de med långa, varför vet jag inte riktigt?

Jag tycker den gjorden är av riktig skitkvalité ;). Det är ju, precis som de andra skriver, en förutsättning att hästen är svängd under magen, annars får den ett punkttryck över bröstbenet. För övrigt var gjorden ga hård och tappade fort färg.

Min häst som bara är svängd under magen ibland, dvs när hon är överviktig under sommaren har en tixerantgjord istället. Den håller sadeln på plats och man kan spänna gjorden längre bak utan att hela kalaset åker fram.

Jag har också en sådan, jag gillar den. Använder den nästan dagligen och den ser fortfarande som ny ut. Min är inte hård, jag upplever den som stabil.

Den är stoppad, men det är ju inget enormt "fluff" i den direkt. Jag gillar den skarpt, bra kvalité och sitter bra på plats (min häst har väldigt välvda revben vilket gör att hans mage alltid knuffar fram vanliga gjordar).

Gammal tråd men onödigt att starta en ny.

Jag har köpt en GG dressyrgjord till min häst, svängd. Sadeln glider inte fram en millimeter men hästen får skav i "armvecken"... Är det någon mer som upplevt detta och har en fantastisk lösning på problemet? :D Försvinner sadelgjordens funktion om man använder sadelgjordstunnel i fårskinn? Tänkte mest på att det kanske blir mer halkigt då.

Annars får jag nog byta gjord...

Min lilla vit fick fruktansvärda skavsår av 30 minuters jogg med en GG precis i början av sommaren. Det tog över en månad att läka helt och vi håller fortfarande på att sätta igång (skyndar helst långsamt med henne), trots att vi red barbacka hela tiden...

Om din häst får skav av GG´n skulle jag inte rida med den igen, det är den inte värd. Prova andra, det finns att få för de pengarna. Kolla också i din butik om du kan lämna tillbaka den, det kan gå om du inte ridit med den många gånger. Jag fick lämna tillbaka den jag köpt..

Vanligtvis använder vi en Amerigo som hon inte får skav av, men jag tycker att den glider framåt ibland om jag inte får henne att trampa under sig ordentligt, men så är hon också en överbyggd travarkorsning (oj vad glamoröst det låter...).

Min förra fick med skav och jag kunde inte använda fårlull för det blev för stort och var ivägen för skänkeln. Men en i mitt stall sydde en tunnel åt mig i något tjockare fleece material och nu funkar det utmärkt :)
Inget skav och inget hindrade skänkeln :)

Min häst fick stora skav av den gjorden :(

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 879
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar