Glas vandrar i kroppen?

Mia_R

Trådstartare
När jag jobbade på midsommar och dukade fram glas till den gemensamma lunchen fick jag glassplitter i ett finger på vänster hand. Det blödde lite så jag satte plåster på och det läkte efter ganska lång tid. Det är fortfarande ömt och har en liten svullnad som ömmar vid lätt beröring. Det skumma är att jag har nu en punkt på höger tumme som gör ont vid tryck, men kan glas vandra från ett finger i ena handen och förflytta sig till tummen på andra handen?

Kan små glasbitar i kroppen sätta sig på värre ställen, t ex ögat eller hjärnan? Kryper det inte ut till slut som jag alltid har trott? Jag är ganska sjåpig när det gäller att söka vård. Jag går nästan hellre omkring med ett brutet ben äm åker till sjukan och glaskross syns ju inte ens med blotta ögat så att låta någon karva runt i mitt finger efter något som inte syns känns inte lockande, men vandrande glasbitar känns inte heller som en höjdare, om de nu kan förflytta sig?
 
Vet inte helt hur långt saker kan vandra i kroppen. Men vi hade glas splitter hemma som jag trampade på, tvättade under fötterna, städade golvet å tänkte inte så jätte mkt mer på det. Nån vecka senare när vi var på semester och gick flera timmar om dagen fick jag jätteont under ena foten. Kände en liten (minimal) kula under foten. När vi var hemma hade jag fortfarande väldigt ont och satt å såg på foten och lyckades gräva ut kulan, (satt rätt ytligt) Visade sig det var en bit glaskross. Efter det så var foten bra igen:)

Kanske du fått in en liten bit glas i fingret utan att du märkt det?
 
Vet inte helt hur långt saker kan vandra i kroppen. Men vi hade glas splitter hemma som jag trampade på, tvättade under fötterna, städade golvet å tänkte inte så jätte mkt mer på det. Nån vecka senare när vi var på semester och gick flera timmar om dagen fick jag jätteont under ena foten. Kände en liten (minimal) kula under foten. När vi var hemma hade jag fortfarande väldigt ont och satt å såg på foten och lyckades gräva ut kulan, (satt rätt ytligt) Visade sig det var en bit glaskross. Efter det så var foten bra igen:)

Kanske du fått in en liten bit glas i fingret utan att du märkt det?
I tummen menar du? Glaset jag fick in i fingret märktes mycket tydligt.
 
I tummen menar du? Glaset jag fick in i fingret märktes mycket tydligt.
Precis så. Kan du ha fått in en mindre glasbit i den tummen? Räcker med väldigt små korn för att det ska märkas i efterhand.
Vandrar vet jag inte? Tycker snarast de små kornen kommer ut av sig själv? Om de inte kapslar in sig lite som hos @Tilly_85 men det har jag väldigt begränsad erfarenhet av. Den gång jag varit med om att det inte kom ut så fort (men det var nog inte glas utan nåt annat tror jag) låg det still tills jag petade hål på kulan som Tilly beskriver och grävde ut vad det nu var.
Har aldrig varit med om att det rört sig nåt direkt. Därmed inte sagt att det är omöjligt, men från din beskrivning hade jag inte oroat mig om jag var du.
 
Precis så. Kan du ha fått in en mindre glasbit i den tummen? Räcker med väldigt små korn för att det ska märkas i efterhand.
Vandrar vet jag inte? Tycker snarast de små kornen kommer ut av sig själv? Om de inte kapslar in sig lite som hos @Tilly_85 men det har jag väldigt begränsad erfarenhet av. Den gång jag varit med om att det inte kom ut så fort (men det var nog inte glas utan nåt annat tror jag) låg det still tills jag petade hål på kulan som Tilly beskriver och grävde ut vad det nu var.
Har aldrig varit med om att det rört sig nåt direkt. Därmed inte sagt att det är omöjligt, men från din beskrivning hade jag inte oroat mig om jag var du.
Nej, det var en flisa från glaset som lossnade och grävde sig in i fingret, glaset gick aldrig i bitar utan det lossnade från dryckeskanten från ett par staplade vanliga dryckesglas. Jag kände något sticka till och flisan satt fast i fingret när jag ställde ner glasen och då kom jag åt bordsskivan och tryckte till ytterligare så det var nog då det bröts av mer i såret och jag såg varför det stack till.
 
I tummen menar du? Glaset jag fick in i fingret märktes mycket tydligt.

Ja i tummen, trodde glaset gick i sönder så det var flera bitar. Förstår nu det var en kantflis, så då vet jag inte riktigt. Det kan ju även vara så att det inte är relaterat till varandra, att du har ont i tummen av någon annan anledning menar jag. På den punkten i tummen, känner du om där e nått, typ nån liten klump/bula lr är det mer bara en öm punkt?
 
Ja i tummen, trodde glaset gick i sönder så det var flera bitar. Förstår nu det var en kantflis, så då vet jag inte riktigt. Det kan ju även vara så att det inte är relaterat till varandra, att du har ont i tummen av någon annan anledning menar jag. På den punkten i tummen, känner du om där e nått, typ nån liten klump/bula lr är det mer bara en öm punkt?
Det är en lite bula. När jag tänker efter kan det vara en tagg från en brännässla från när jag drog brännässlor för över en vecka sedan. :idea:
 
Jag fick glassplitter från sonens mobil i ett finger för en tid sedan. Trodde jag fick ut allt när jag tryckte ut blod osv men det fanns något kvar som inte ville ut. Tänkte att den nog själv skulle ta sig ut och släppte bekymret sedan. Den kändes som en liten bula under huden, den blev röd och svullen, öm och jag funderade på om det kanske var värt att gå till vc , men kände mig i ärlighetens namn lite löjlig, så jag lät bli. Efter en vecka blev märket blått och efter ytterligare dagar blev det svart och när strax över två veckor gått insåg jag att huden spruckit och glaset var borta. Helt av sig själv. Sicken glädje! :o:D Jag hade trots allt börjat oroa mig och tänkt att jag nog var tvungen att göra ett besök på vc.... men jag slapp, det kom ut själv. Vandrade aldrig i väg själv. Jag hade tanken att skära ut där märket var, men jag ser ju inte så bra och jag fick inte så bra respons när jag frågade ett barn om det kunde göra det "Är du tokig?! Gå till läkare med dig, mamma, din galning".
Så... vad händer om du... tja opererar ditt finger?:angel:
 
Jag fick glassplitter från sonens mobil i ett finger för en tid sedan. Trodde jag fick ut allt när jag tryckte ut blod osv men det fanns något kvar som inte ville ut. Tänkte att den nog själv skulle ta sig ut och släppte bekymret sedan. Den kändes som en liten bula under huden, den blev röd och svullen, öm och jag funderade på om det kanske var värt att gå till vc , men kände mig i ärlighetens namn lite löjlig, så jag lät bli. Efter en vecka blev märket blått och efter ytterligare dagar blev det svart och när strax över två veckor gått insåg jag att huden spruckit och glaset var borta. Helt av sig själv. Sicken glädje! :o:D Jag hade trots allt börjat oroa mig och tänkt att jag nog var tvungen att göra ett besök på vc.... men jag slapp, det kom ut själv. Vandrade aldrig i väg själv. Jag hade tanken att skära ut där märket var, men jag ser ju inte så bra och jag fick inte så bra respons när jag frågade ett barn om det kunde göra det "Är du tokig?! Gå till läkare med dig, mamma, din galning".
Så... vad händer om du... tja opererar ditt finger?:angel:
Jag har helt ärligt ingen lust alls som det är nu. Dels sitter det nära en led och dels så stör det bara om jag kommer åt det. Om det blir mer problem kommer jag göra något åt det. Tummen är nog när jag tänker efter en gräslig(!) gadd från en brännässla som stack igenom handsken och in i tummen. Den kommer nog ut förr eller senare den med. :D
 
När minsta sonen var runt två år fick han in en glasskärva i foten, vi märkte det genom att han haltade väldigt till och från, vi såg absolut inget ingångshål alls. Det blev akuten och röntgen, där kunde det ses ett föremål på knappt cm lång och någon mm bred. Läkarna var väldigt tydliga med att den skulle komma ut på egen hand, de var också väldigt måna att säga att glas inte vandrar i kroppen och kan inte åka in i blodomloppet så som man gärna fått berättat för sig. Riskerna med att söva och operera en tvååring var för stora så han fick gå med detta i någon vecka. Oftast ohalt men ibland väldigt halt.

så en kväll märkte vi att det började bli rött och svullet under foten. Den var på väg ut. Vi hade fått tipsen om att när detta var på gång lägga foten i vatten, så sonen fick bada i timmar. Detta skyndade på processen glasbiten kom längre ut. Sedan när sonen somnat kunde vi operera ut glasbiten på egen hand!
 
Läste detta i kroppen. Å upptäckte att jag fick in nån mini glas bit i tummen när jag råkade krascha en lampa i fredags.
Så då hade man redan svaret från buke :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp