Glappar= alltid skadligt?

Evergreen

Trådstartare
Var hos en sadelutprovare med min häst idag, som provade ut en sadel till henne som enligt honom låg kanon.
Och jag märkte skillnad på henne, och det syntes även skillnad i hennes gång och allting när hon gick med den sadeln på sig.

Men såhär efteråt när jag kollat på en film som togs när jag red i den så ser jag att den glappar litegrann, inte jättemycket men några centimeter.
Det gör mig lite fundersam, har alltid hört att sadeln INTE ska glappa då den ligger bra...
(Men & andra sidan så glappade inte hennes gamla sadel, och den satt direkt illa på henne.)

Man tycker ju att sadelutprovaren, som förövrigt är svenskdiplomerad och som jag bara hört positiva saker om, borde ha reagerat på det?

Vad säger ni?

Sv: Glappar= alltid skadligt?

sadeln ligger ej stilla om den håller på och glappar, det kan tex rugga upp päls när man rider och dylikt.

alla sadlar jag provade idag glappade, och den som visade och provade sadlarna ansåg att sadeln inte ska glappa sådär.

nu verkligen syntes det att det glappa dock på dom ja prova

Pälsen var ej ruggad någonstans, möjligen lite fram, men enligt honom kunde en sadel ligga bra trots att pälsen var ruggad,

Jag frågade även om den egentligen väl borde ligga helt "an" bak, men han sa nåt i stil med att den inte skulle det, och att sånna stora kilbossor som det var i den sadel inte ska ligga an och "gräva sig ned" i ryggen. =/
Hmm.

Hur glappar den då, upp/ned eller i sidled?

En sadel som ligger bra ska inte glappa..

Nu ska jag vända upp och ner på allting! En sadel kan glappa bak (med måtta) och visst ligga bra! Det beror på vad du har för häst, hur den rör sig, hur den är byggd och hur DU rider. Det går inte att säga generellt....

//Alice

Den glappar "bara" uppåt.

Såhär ser det ut då den glappar "som mest":
Sadelglapp.JPG

Och såhär när jag sitter i den:

Sadelan.JPG

Okey, vad har du "byggt det" på, alltså vem har sagt det?
Eller är det av egen erfarenhet? =)

Vad är det för märke på sadeln..?
Jag får känslan av att den är för svängd för din häst, hur ligger den när den bara "ligger" ner..?

Det är en Morris&Nolan dressyrsadel.
Mjo, har också tänkt tanken, men man tycker ju att en svenskdiplomerad sadelutprovare borde veta hur en sadel ska ligga? :p
Fast den förra sadelutprovaren vi var hos innan honom visste ju iofs inte det... :smirk: :crazy:

Ajaj, gungstolseffekten! Det är inte bra, då är sadeln för svankig när hästen jobbar. Tryckytan blir mycket mindre då när du sätter dej ner ï lättridningen. Du kanske behöver en sadel som är rak i bommen och som inte ligger 100% när hästen inte jobbar, men däremot när ryggen är uppe.

Du tror alltså att jag behöver en sadel som är rakare i bommen?

Jag hade för mig att m&n var rätt raka?
Albionen jag hade var FÖR rak, samtidigt som hubertusen/Wintecen var för svängda (Även M&N verkar det ju som)
Vad finns det för sadlar som ligger "mitt-i-mellan"?

(Inte bara till dig, utan till "vem som helst" som har förslag)

Det där ser inte bra ut, så får den absolut inte glappa!
Ser ut som att den är för svängd i bommen för din häst.

Kieffer :love: Tror den är lite mer svängd än Albion. hihi
har en, förhoppningsvis två imorgon. men vem vet?? :) måste passa också.

sadelköp är jobbigt! lycka till

Du skojjar? Jag hatar sadlar :devil:
TVÅ sadelutprovare har vi varit hos också, och ingen har hittat en sadel som passat både för dom + känts bra för mig. (även om den sista vi var hos hittade en sadel för 14.000 pix som "satt perfekt på vår häst." Hmm. Jotack...)

Vet inte om jag kommer kunna lita på NÅGON som säger att en sadel passar på pålls nu.

Evergreen skrev:
Okey, vad har du "byggt det" på, alltså vem har sagt det?
Eller är det av egen erfarenhet? =)

Det har jag byggt på det min förra stallägare fick berättat för sig om sin häst när hon var på sadelutprovning för Jimmy på RusDog (tror det var den butiken, han var från uppsala/ulltuna iaf :D ). Stallägaren hade åkt till Jimmy för att det inte fungerade i dressyrridningen, hästen blev asförbannad vid krav mm. Dock fungerade dressyrridningen mycket bättre i hoppsadeln vilket gjorde att hon misstänkte att det inte stod rätt till med dressyrsadeln. Stallägaren hade en Wintec Isabell, som var utprovad av försäljare, som låg kalas på hästen (enligt Jimmy) när hästen stod still! Men när hästen började arbeta i trav (skritten var helt ok) blev det problem. Kilbossorna glappade inte en millimeter från hästryggen och det var det som var problemet. Att den låg så pass bra emot ryggen gjorde att hästen kände ett starkt motstånd mot att höja ryggen och arbeta. När hästen försökte höja ryggen och öka ryggaktiviteten tryckte sadeln ner ryggen igen. :crazy: Jimmy berättade att sadeln ska ligga an mot hela ryggen men den ska kunna röra sig på hästryggen när hästen rör sig, dvs den ska inte sitta som gjuten och "fastlåst" (gäller alla hästar). Stallägaren köpte en Jaguar istället....*dyrt*....den sadeln har rundbossor som är väldigt svängda baktill och har kort anläggningsyta. Jag blev smått chockad när jag fick sen den ligga på ryggen när hästen stod i stallgången. Man fick ju in hela handen mellan bakvalv och ryggen. :eek: Men det var precis det som var grejen berättade stallägaren, för när hästen kommer till arbete då kan sadeln följa med ryggen upp (dvs sadeln ska inte glappa så pass mycket som på de bilderna du visade. Det var ett rejält glapp du hade ;) Där håller jag med dig, sadeln är nog inte riktigt bra för er. ) och inte trycka ner ryggen igen som hennes isabell gjorde. Det trots att isabellen låg jättebra på hästen i stallgången....Såg hästen arbeta senare med Jaguaren på ryggen....det var en helt annan häst! :bow: Mycket mer avslappnad och till freds och gisses vilket tramp det var i hästen....

DET är min motivation till att man inte kan säga generellt att en glappande sadel är fel, dock tycker jag, precis som jag sagt ovan, att det glappet som jag tyckte bilden visade är på tok för mycket. Svårt att se dock eftersom det är lite dålig kvalitet på bilderna.

Sen berättade Jimmy en del om skillnaden i hoppsadlars anpassning och dressyrsadlars anpassning....Mycket intressant! :angel:

//Alice

Nejnej, den är ju inte svängd. Men kanske lite mer än Albion? Jag har inte prövat nån albion i rätt bomvidd, så det är svårt att jämföra, men jag får känslan av att albion är ännu lite rakare än kieffer.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 412
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 289
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka