Glace au foure/baked alaska?

Casteloro

Trådstartare
När jag var liten gjorde min mamma ofta den här desserten, tycker den är så god och kan anpassas efter flera personer beroende på smak och tycke. Planerar en variant för oss vuxna och en lite enklare åt barnen som kommer att vara med. Jag behöver dock hjälp med vilka smakkombinationer som kan passa ihop.

Min väninna vill ha något med chokladsmaker och därför funderar jag på att ha en botten med mörk choklad, tänker antingen en brownie eller skulle det passa bättre med en vanlig sockerkaksbotten med chokladsmak? Funkar en kladdkakebotten?

Men sen är ju frågan, vilken smak ska glassen ha? Utanpå är ju ett marängtäcke gratinerat i ugn eller med gasbrännare, så den är ganska söt - och chokladen i botten gör ju sitt. I brownien är det ju hasselnötter, så det är ngt att tänka på. Man kan ju ha sylt, göra någon kräm med vit choklad eller tex Baileys och sedan glass på det, men det känns kanske som att det blir kaka på kaka?

Ja, som ni märker brottas jag med många funderingar angående desserten.. Förrätt och huvudrätt är lite enklare tycker jag...

Sv: Glace au foure/baked alaska?

Jag har aldrig smakat glace au four, så egentligen är jag väl fel person att svara kanske. Rent spontant tycker jag dock att det låter lite läskigt sött med sylt/Baileys-förslaget. Hade jag varit du hade jag nog satsat på en mörk choklad-botten eller en kladdkaksbotten och så helt vanlig vaniljglass - eventuellt nötglass ifall du vill jazza upp det lite. Men det kanske är jag som är tråkig, och dessutom har jag en helt vedervärdig efterrätt som inkluderade Baileysgrädde färskt i minnet som gör att jag bara vill hålla allt enkelt från och med nu...;)

Hade man inte kunnat ha någon hallonsorbet? Passar ju bra ihop med både botten och marängen :)

Jag har inte heller smakat Glace au foure nån gång (tyvärr!) men om både chokladbotten och marängerna är söta kanske det kan vara gott med nån fräsch eller lite syrlig glass till. Som Stalone föreslog så kanske hallon, eller citronglass.

Och om du vill ha mer vuxensmak på det hela kanske det kan va gott att ha i nån sprit i chokladbotten?

Jag säger som tidigare att något syrligt nog vore gott! Sorbet av hallon eller passionsfrukt, eller kanske citronglass.

Kl

Har nog bestämt mig nu! Ska testa den här veckan att göra en variant med browniebotten, citronglass med rippel och hallonsorbet på toppen, så att den blir brun, gul och rödrosa. Tänker göra det lätt för mig och köpa färdig glass. Har en glassmaskin hemma men den är inte tillräckligt bra eller stor. Hoppas det går att få tag i citronglassen med mascarpone som GB har i sitt kulglassortiment! Den är ju grymt god! :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka