Gjuta stor platta mot stallväggen?!

Argona

Trådstartare
Vi ska gjuta en ny gödselplatta på ca. 70 kvm, 10 cm hög. ena långsidan är mot stallet som är en gammal byggnad med stora stenblock som grund, alltså tomt bakom stenarna (som torpargrund tror jag) och stallet en bit upp. Min fråga är om det håller att gjuta direkt mot det eller måste man ha någon annan form mot väggen? Blir betongen för tung o "trycker in" stallbyggnadens grund? Tacksam för snabba tankar om detta!

Sv: Gjuta stor platta mot stallväggen?!

Jag törs inte riktigt svara på om den kan trycka in stenarna, beror nog lite på hur dom ser ut - storlek, om de ligger en bit ner i backen eller ovanpå. Jag skulle tro att det går bra. Det ligger rätt mycket tyngd på dom, så det borde innebära att dom står rätt stilla. Däremot så säger de som kan att man ska undvika att gjuta fast gamla grundstenar i en platta, dom måste kunna få röra sig lite (tjälen och sånt). Det räcker att man har en liten distans, typ en bräda som man kan plocka bort sen, eller som i vårt fall (håller på med samma grej) en skiva isolering.
Nyfiken: Har du alltså trägolv i stallet?

Sv: Gjuta stor platta mot stallväggen?!

Tack för svaret, jag tror nu när jag har inspekterat närmare att det inte borde kunna trycka in stenarna, dom är typ 50x50x100 cm, och två på varandra i ca. 10 m. längd där gödeselplattan ska vara. och lösdriften ovan på det.
Det är gjutet golv i lösdriften och stallet.
Det var bra det där med mellan-rum mellan stenar o platta, det hade jag inte tänkt på.
Vi har grusat upp nu och ska göra en ram innan betongen kommer.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Efter en tung vecka med avlivning av min ena häst så kommer nästa "slag" som gör att man bara vill kravla in under en sten och inte...
2
Svar
37
· Visningar
3 371
Senast: elle12
·
V
Hästmänniskan Min stallkompis har en nära bekant som är bonde och som nu tänker bygga ett stall. Eventuellt ska jag också flytta dit när det blir...
Svar
16
· Visningar
3 956
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama