Gjuta gösselstad

I

Isislover

Halloj!

Tänkte jag skulle gjuta en gösselstad bakom stallet.
Hur stor skulle ni rekomendera att jag gör den? Det kommer att stå 4 hästar i stallet.
Har kollat lite på att ha container för gösseln, men det var så himla dyrt, så det bara måste löna sig att ha egen gösselstad som någon bonde hjälper en att tömma.

Sv: Gjuta gösselstad

Halloj!

Hur stor skulle ni rekomendera att jag gör den? Det kommer att stå 4 hästar i stallet.
Har kollat lite på att ha container för gösseln, men det var så himla dyrt, så det bara måste löna sig att ha egen gösselstad som någon bonde hjälper en att tömma.

Måste du ha en gjuten platta?
I vår kommun behöver man bara det ifall man har 5 hästar eller fler. Förvisso är det bättre för miljön att ha en avseende kväveläckage osv, men vi är mkt nöjda med vår plats för gödsel (som då ej har platta) sett till hur den är att tömma och sett till våra plånböcker!

Ytan som vi lägger gödsel på är ca 18 kvm stor. Den är högre i bakre änden och vi har en hög (2 m) kant på ena långsidan vilket gör att mycket får rum, så det kanske är svårt att jämföra? Dessutom har vi lösdrift, så bädden är ju välbrunnen när den väl kommer till gödselhögen. Men i alla fall, tömmer vi varje år så utnyttjar vår förvaringskapacitet till hälften ungefär (3 hästar).

Kompisen med fyra hästar som är installade på vanligt sett har en yta på ca 25-30 kvm (inte heller platta) men den är svårtömd.

På min familjegård finns en platta på ca 100 kvm och där får gödseln från ca 10 hästar väl plats - men då grävs högen ofta om och flyttas åt sidan på platan med lastare.

*KL*

Hos oss gäller gödselplatta från första hästen för hmmm 5-10 år sedan kunde man ha 10 djurenheter utan gödselplatta .

Men nu vad jag har förstått så gäller detta från häst 1 ? Bor i Östegötland .

Fruktansvärt dumt att jag inte frågade när vi fick hundstallet godkänt och Miljö och hälsa var här, vad som gällde häst .

Hade ju redan en container till gödslet .

Mia

Ju större dessto bättre helt klart.
Där jag står nu är plattan 6*15m står 6 hästar i stallet. Töms en gång om året.

Halloj!

En häst producerar ca 7 kubikmeter gödsel under en stallperiod. Det betyder att plattan för dig ska kunna rymma sådär en 30 kubik. Stödväggar på ca 1,5 meter och en platta på 5*5 meter borde räcka hyggligt. Man får ju räkna till lite strö också (om du har halm är det bäst att lägga på det dubbla).

Sedan angående antalet djur för att behöva platta: Enligt miljöbalken krävs tät lagring ALLTID! När det gäller att lagringskapacitet över ett visst antal djur så hör det ihop med lagringskapacitet för ett jordbruksföretag vilket är en lite annan sak. Hur man ordnar den täta lagringen kan man göra på olika sätt, men de vanligaste är betongplatta, container eller kärra under tak t ex.

Eftersom jag är lite dum och man hör olika i olika län så undrar jag igen ?

Alltså kräver alla komuner tät lagring dvs platta ,vagn undertak ,eller container från häst nummer 1 .?

Man får inte lägga gödslet på mark överhuvudtaget ?

Mia

Eftersom jag är lite dum och man hör olika i olika län så undrar jag igen ?

Alltså kräver alla komuner tät lagring dvs platta ,vagn undertak ,eller container från häst nummer 1 .?

Man får inte lägga gödslet på mark överhuvudtaget ?

Mia
Precis så. Enligt miljöbalkens hänsynsregler (2 kap MB)

3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksam- heten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.
Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.

Kan verka hur flummigt som helst, men förenklat betyder det att man alltid ska se till att (i vårt fall då) gödseln som produceras inte ska riskera att skada miljön, dvs t ex. urlakas till vattendrag, grundvatten etc. Det vanligaste är att ha en container eller liknande. I vissa fall kan tät lera anses som tillräckligt skydd mot föroreningar av gödsel, men då är det viktigt att man tömmer sin lilla stack ganska ofta och att det inte ligger något dike i närheten.

Antalet djurenheter (alltså t ex. från andra hästen)innan det krävs en viss lagringskapacitet gäller enbart lantbruksföretag och har också med spridningsarealer osv. att göra. Varför det är olika gränser i olika kommuner beror på att Sverige är uppdelat i bland annat känsliga och mycket känsliga områden. Kustnära områden anses ofta som känsligare än inlandsområden. Därför skiljer det ibland mellan kommuner.

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: tara
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 519
Senast: EZMK
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar