Gjordproblem

MorvanMorr

Trådstartare
Har någon ett bra tips till mitt problem - har en dressyrsadel som jag tycker ligger riktigt bra på min häst. Problemet är att han slår i gjorden med sina armbågar :( Försökte åtgärda genom att köpa en gjord som är svängd men det funkar inte heller. Min sista utväg är att låta sadelmakare flytta stropparna på sadeln och sätta dem längre bak men det känns, som sagt, som en sista utväg. Tips & råd någon!?

Sv: Gjordproblem

hmm.. kanske du lägger sadeln lite för långt fram? Inget påhopp men jag hade samma problem förut och drog sen tillbaka sadeln en bit. Gjorden hamnade i ett helt annat läge samt att sadeln låg mkt bättre, haha!:banana:

hmm.. kanske du lägger sadeln lite för långt fram? Inget påhopp men jag hade samma problem förut och drog sen tillbaka sadeln en bit. Gjorden hamnade i ett helt annat läge samt att sadeln låg mkt bättre, haha!:banana:

Nae, för långt fram ligger den inte - tyvärr.. Allt dras tillbaka så långt det går :smirk: Själva sadeln åker sedan inte fram men gjorden gör det. Kanske beror på den lilla kulan..:D

Är den anatomiskt formad, så den är bredare vid kanterna? I så fall kan den gå i armbågarna om den är för kort. Altså då hamnar den breda delen för långt ner på magen om du förstår..:)

Är den inte anatomisk, kanske det underlättar eftersom de är smalare just vid armbågarna!

Lycka till!

en tunn (inte smal) gjord sticker inte ut så mycket från hästkroppen och då slår inte armbågen emot. Jag har en nylon-gjord från Börjes som jag använder ibland om det av någon anledning blivit skav.

Om hästen har smal sadelgjordsstad så brukar smala syntetgjordar vara bäst. De tar inte lika stor plats som lädergjordar. Och gör att gjorden ligger mer still.

Hej & tack för era svar!!

Har nu investerat i en både lite plattare (dvs sticker inte ut lika mkt från hästen) och smalare, helt rak syntetgjord och det funkar MYCKET bättre! Den ger ju också efter om armbågen vid något tillfälle skulle komma emot. Som sagt, tack igen!! :bump:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar