Gjorde jag så att katten frös?

alice

Trådstartare
Imorse släppte jag som vanligt ut ena kissen direkt på morgonen. Det var -9 grader, men herregud, de har ju päls tänkte jag! ;) Jag klädde på mig och gick iväg till postlådan för att hämta tidningen. På väg tillbaka möter jag en glad kisse som möter mig med svansen stolt i vädret. :love: Plockar upp henne och bär hem henne då jag inte är så jätteförtjust i att de befinner sig på grusvägen (men vad kan jag eg göra åt det *hönsmamma* ;) ). När jag kommit några steg märker jag att kissen darrar! :eek: Hon darrar i "vågor", precis som om hon frös. Hon spann inte heller! :( Hon som spinner så fort man tittar på henne!

Tyckte det kändes jättekonstigt. Kissen FRYSER trots att det "bara" är nio grader kallt och hon kanske hade varit ute i max 20 min. En helt normalpälsad huskatt i gott hull på snart 1 år! Dock slog det mig att det kunde varit jag som gjorde att hon frös. Att jag höll henne tätt intill min kalla jacka och på så sätt tryckte ihop pälsen och plattade till det isolerande luftlager de har i pälsen?

Någon som har en kvalificerad gissning? Jag tycker inte att en normal kisse ska frysa efter en kort stund ute i "normal" kyla. Men det kan inte ha varit så farligt för efter att hon hade ätit frukost inne så ville hon ut omgående igen. ;)

//Alice

Sv: Gjorde jag så att katten frös?

Jag *tror* inte att hon frös !
Mina katter är ute i alla väder och de kan vara ute i flera timmar (fast jag vet ju inte om de är just ute, de kanske lägger sig i nån halmig box eller så)

Det du beskriver är exakt hur det känns och ser ut när min ena katt fryser, han kan knappt vara ute 10 minuter i minusgrader utan att frysa. Frisk huskatt på 2½ år och pälsen ser bra ut. Han älskar att vara ute i koppel men vill knappt vara ute mer än fem-tio minuter varje vinter för att han fryser så. Det blir också värre om man bär honom så jag antar att man trycker ihop pälsen så att det isolerande lagret förstörs som du var inne på.

Det du beskriver är exakt hur det känns och ser ut när min ena katt fryser, han kan knappt vara ute 10 minuter i minusgrader utan att frysa. Frisk huskatt på 2½ år och pälsen ser bra ut. Han älskar att vara ute i koppel men vill knappt vara ute mer än fem-tio minuter varje vinter för att han fryser så. Det blir också värre om man bär honom så jag antar att man trycker ihop pälsen så att det isolerande lagret förstörs som du var inne på.

Ja, jag upplevde verkligen det som att hon frös. Nu tror jag inte att hon tyckte det var otäckt/obehagligt för hon ville genast ut igen bara hon fått lite mat i magen.
Men det känns konstigt att de kan frysa så lätt! Hon ser ut att ha relativt mycket underull i pälsen så den *borde* isolera, men man vet ju inte.

Vi får se hur hon beter sig ikväll när hon kommer ut. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21
  • Betäckning 2024 - föl 2025
Tillbaka