Gjord med platta. Ej synkat sadel/sadelgjordsläge

bigganl

Trådstartare
Funderar på det här med sadelgjord till häst som har sadelläget långt bak i förhållande till sadelgjordsläget. Där normala raka gjordar drar fram sadeln. Jag har svängd gjord till dressyrsadeln och då åker inte sadeln fram, men funderar på om det kan funka med en gjord med platta till hoppsadeln. Svängd gjord funkar, men skulle vilja veta om någon annan provat med hopp-plattegjord till en sådan häst och hur det fungerade i så fall. Eftersom den har större anläggningsyta kanske det gör att allt ligger mera stilla?
Det har ju kommit en ny sorts gjord som ser ut som två smala gjordar med en distans emellan. Just den har visat sig i test passade väldigt bra till dessa hästar. Om det är på grund av att gjorden ligger på bredare yta borde en gjord med platta ge liknande resultat. (min tankegång alltså)
Är jag helt fel ute?
Någon av er som testat?
Åker sadeln mindre framåt med en sån eller är det som med en vanlig rak gjord?

Sv: Gjord med platta. Ej synkat sadel/sadelgjordsläge

Faktiskt ingen aning, men jag rider alltid med min magplatta och det ligger still.
Det känns ju som om det borde vara stabilt pga anläggningsytan, men onödigt att köpa en innan du provat kanske..
Det finns ingen magplatta du kan testa med? :)

Jag har fått den rekomendationen till min häst, har dock ej hittat någon platta som passat henne bra. Hon är väldigt smal just där plattan ska ligga och oftast är plattorna för breda så de stör rörelserna (gjorden trycks för långt fram).

Men jag tror det funkar med rätt häst och rätt sadelgjord.

Ja jag vet inte alls om det funkar eller inte. Har ingen jag kan låna heller. Känner faktiskt ingen som har en sån gjord. (vad jag vet)
Jag kanske är fel ute? Gjorden måste ju riktas bakåt ändå för att kunna knäppas. Sadeln finns ju inte rakt upp så att säga. Men dyker det upp en så ska jag testa detta i alla fall. (Jag kanske kan hitta en billig på annons.)

Det finns ju lösa plattor också.

:idea: Det har du ju rätt i. Att jag inte tänkt på det. Det borde jag testa.
Frågan är väl om det blir likadant när själva plattan är lös och inte allt är i ett stycke, med tanke på tryckfördelningen, men det är helt klart värt att prova. Ska hålla utkik efter en sån.

Funderar på det här med sadelgjord till häst som har sadelläget långt bak i förhållande till sadelgjordsläget. Där normala raka gjordar drar fram sadeln. Jag har svängd gjord till dressyrsadeln och då åker inte sadeln fram, men funderar på om det kan funka med en gjord med platta till hoppsadeln. Svängd gjord funkar, men skulle vilja veta om någon annan provat med hopp-plattegjord till en sådan häst och hur det fungerade i så fall. Eftersom den har större anläggningsyta kanske det gör att allt ligger mera stilla?
Det har ju kommit en ny sorts gjord som ser ut som två smala gjordar med en distans emellan. Just den har visat sig i test passade väldigt bra till dessa hästar. Om det är på grund av att gjorden ligger på bredare yta borde en gjord med platta ge liknande resultat. (min tankegång alltså)
Är jag helt fel ute?
Någon av er som testat?
Åker sadeln mindre framåt med en sån eller är det som med en vanlig rak
gjord?

På min häst med samma problem fungerar platta perfekt, åker inte fram . Med henne verkar det dok som att hoppsadlar ligger mer still än dressyrsadlar generellt. Vad kan det bero på?

Ja det kan man ju fundera på. Jag har inget bra svar. Har du långa stroppar på dressyrsadeln kan det ju vara så att det passar bättre med lång gjord än kort på den hästen? (bara en fundering)

Stallkompisens häst har sadelgjordsläget längre fram är sadelläget, och blev rekommenderade att prova en svängd gjord. Sadeln låg stilla med den, men tyvärr fick hästen skav av den (de provade flera märken, men alla gav skav). Då chansade de på en magplattegjord, och den funkade precis lika bra som den svängda, förutom att hästen inte fick skav av magplattan. Provade samma gjord på min, men då gled sadeln fram, så han får ha kvar sin svängda gjord (som sadeln ligger still med).

På min häst med samma problem fungerar platta perfekt, åker inte fram . Med henne verkar det dok som att hoppsadlar ligger mer still än dressyrsadlar generellt. Vad kan det bero på?

Det där känner jag igen! Har haft ut sadelutprovare för både hopp- och dressyrsadel, men hon kunde bara hitta en hopp som låg bra på honom. Inte ens samma modell (precis likadan men med längre kåpor och djupare säte) satt still och bra. Helknasigt!

Det där känner jag igen! Har haft ut sadelutprovare för både hopp- och dressyrsadel, men hon kunde bara hitta en hopp som låg bra på honom. Inte ens samma modell (precis likadan men med längre kåpor och djupare säte) satt still och bra. Helknasigt!

Haha, ja egentligen väldigt irriterande eftersom jag gillar dressyrsadlar. Har dock lärt mig rida bra i hopp nu också och känner dessutom att jag får mer plats för min "stora" rumpa i flatbacks.

Tänk på hur du rider i respektive sadel. I en dressyrsadel ska du sitta ner och få hästen att jobba ihop sig, vilket förhoppningsvis leder till att den höjer upp ryggen och får under sina bakben, detta känner jag iaf att det blir lättare för sadeln att glida lite om den passar i "normalläge". En hoppsadel lägger du dessutom redan från början lite längre fram.

Tänk på hur du rider i respektive sadel. I en dressyrsadel ska du sitta ner och få hästen att jobba ihop sig, vilket förhoppningsvis leder till att den höjer upp ryggen och får under sina bakben, detta känner jag iaf att det blir lättare för sadeln att glida lite om den passar i "normalläge". En hoppsadel lägger du dessutom redan från början lite längre fram.

Njea, man ska alltid sträva efter en god form, oavsett om man "bara" rider dressyr eller om man hoppar.
Sen ang sadlingen, sadlarna ska inte trycka på bogbladen så hur du kan sadla längre fram med en hopp fattar jag inte riktigt?

Kom på: Det är inte menat att vara skrivet i en tråkig ton, är trött och magsjuk. :p

Det fattar jag väl också men kan du ärligt säga att din häst går i lika bra from när du ska hoppa som när du rider dressyr? Skrev väldigt luddigt och kortfattat för jag är trött jag också :p Men jag menar såhär att man rider ju inte hästen i samma form i de båda disiplinerna och min uppfattning är att hästen ändrar ryggen mer i dressyren. Därför kan det vara lättare att prova ut hoppsadel iom att ryggen är ungefär den samma som när hästen står stilla i stallgången. Är givetvis väldigt generaliserande nu.

Nej ortspestarna ska ha samma avstånd varesig det är hopp eller dressyrsadel men en hoppsadel är mer framskuren och hamnar på så vis längre fram redan från början. Sedan verkar det vara allmänt vedertaget att en hoppsadel ska ligga för långt fram, kolla på eliten...

Jo, att eliten sadlar långt fram vet jag, men det är fel så varför ska man gå efter det?

Bara för att sadeln har större kåpor betyder ju inte att den ligger längre fram..

och angående form, mitt mål är ju att hästen ska gå i samma bra form hela tiden, men verkligheten är ju tyvärr inte så. Ibland går han bättre i hoppningen och ibland går han bättre i dressyr. (udda häst minst sagt)

Det fattar jag väl också men kan du ärligt säga att din häst går i lika bra from när du ska hoppa som när du rider dressyr? Skrev väldigt luddigt och kortfattat för jag är trött jag också :p Men jag menar såhär att man rider ju inte hästen i samma form i de båda disiplinerna och min uppfattning är att hästen ändrar ryggen mer i dressyren. Därför kan det vara lättare att prova ut hoppsadel iom att ryggen är ungefär den samma som när hästen står stilla i stallgången. Är givetvis väldigt generaliserande nu.

Nej ortspestarna ska ha samma avstånd varesig det är hopp eller dressyrsadel men en hoppsadel är mer framskuren och hamnar på så vis längre fram redan från början. Sedan verkar det vara allmänt vedertaget att en hoppsadel ska ligga för långt fram, kolla på eliten...

Din argumentation är mycket vettig men gäller inte riktigt mig. Hoppar nämligen inte i den meningen att jag tränar utan jag använder hoppsadel till dressyrarbete och skogsridning. Fungerar jättebra för min kropp och känner nästan att jag kommer närmare hästen säkert eftersom jag får mer plats och mindre stöd. Sadlar väl bakom bogbladet och det fina är att jag i flatback kan ha en lite mindre sadel eftersom hästen är kort:laugh:

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: iNHALE
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 368
Utrustning Har ett litet bekymmer med att sadeln glider bak på pållen, sadeln är utprovad av sadelmakare så ska ligga bra. Har börjat sura lite när...
Svar
3
· Visningar
1 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka