Gabbi
Trådstartare
Huset vi tittar på just nu ligger på ett toppenställe, 100 meter från vattnet i ett lugnt och uppvuxet villakvarter. Priset är bra, och givetvis precis som jag anade har det troligen en pågående vattenskada i badrummet. Jag anade att det inte skulle vara pedantskött, och det kan i viss mån förklara det låga priset. Vad jag undrar är hur själva proceduren med en pågående skada går till. Mäklaren säger att försäkringsbolaget kommer ut och tittar imorgon, så det är ju bra att det är snabba ryck. Han tycker dock att vi ska lägga ett bud nu, helst nyss, ja gärna igår. DEt där med vattenskada och försäkring anser han vara en mindre detalj.
Jag är dock inte lika säker. Att badrummet behövde renoveras står klart, och det hade vi fått göra ändå, men det är ju en kostnad som kan kontrolleras. Vattenskadan är uppmätt i hallen, och känns givetvis mindre kontrollerbar. Bara för att försäkringsbolaget är där imorgon betyder det väl inte att de fattar ett beslut om huruvida de täcker skadan eller ej? Det kan ju vara någon riktigt tafflig som byggt det tex?
Vem betalar självrisken? Jag har bett om att få veta vilket försäkringsbolag det är så att jag kan ringa och fråga dem om procedurerna runt sådant här.
Jag är dock inte lika säker. Att badrummet behövde renoveras står klart, och det hade vi fått göra ändå, men det är ju en kostnad som kan kontrolleras. Vattenskadan är uppmätt i hallen, och känns givetvis mindre kontrollerbar. Bara för att försäkringsbolaget är där imorgon betyder det väl inte att de fattar ett beslut om huruvida de täcker skadan eller ej? Det kan ju vara någon riktigt tafflig som byggt det tex?
Vem betalar självrisken? Jag har bett om att få veta vilket försäkringsbolag det är så att jag kan ringa och fråga dem om procedurerna runt sådant här.