Ett kallblod på 157 är ju en stor och rejäl häst. Glöm inte att stora halvblod mest bara har långa ben! Jag såg mindre ut på min gamla häst som var 164 (med en jättemanke, ryggen var inte ens 160) än den jag har nu som är dryga 175 pga att den mindre var en mycket mer kompakt typ med kortare ben. Båda halvblod. Jag kände mig inte stor på min maxade d-ponny (arab) heller pga att han hade bred rygg och djup bål.
Nästa häst ska helt klart vara mindre, det är så mycket enklare på alla sätt och vis. Råder en enorm höjdfixering i dag tycker jag, folk vill ha jättehästar trots att de inte ens är långa själv. Jag är 175, långa ben och kort överkropp, och drar mig som sagt inte alls för att rida större och välbyggda ponnys. Har du däremot lång överkropp och korta ben kan det kännas vingligt på en mindre häst.
Det här är ju högst personligt men jag känner mig inte bekväm med små hästar, varken ridmässigt eller i hanteringen. Vet inte varför, det har alltid varit så.
Däremot red jag under en period ett grovt halvblod på 184 cm. Alldeles för stort!