Gipsat barn i rullstol (underbensfraktur) på dagis?

Kalaspinglan

Trådstartare
Hejsan!

För en vecka sedan hoppade min lilla dotter 4,5 år gammal från ett träd på dagis och landade tokigt, och fick en fraktur på underbenet. Gips i minst fyra veckor, varav de två första får hon spendera i rullstol med benet i ”högläge”. Därefter ska hon försiktigt börja belasta benet och förhoppningsvis är allt som sig bör...

Så nu blir det långvarig vabbelivabb. Eller?
Vad gäller? Vad kan jag kräva av förskolan?

Tjing!

Sv: Gipsat barn i rullstol (underbensfraktur) på dagis?

På mitt jobb fick barnet en resurs under gipstiden (och i någon vecka efter om jag minns rätt). Detta pga att varken jag eller min kollega kunde lyfta barnet. Barnet var på förskolan rätt snart efter olyckan och det var helt upp till oss att lösa barnets vistelse som jag förstod det.

Kolla med förskolan, FK och ditt försäkringsbolag och barnets läkare. På våra barns försäkring så får man ut pengar om man måste vårda barnet hemma.
På den förskola barnen har gått på hade det inte varit något problem eftersom de har haft rullstolsburna barn tidigare, men det beror ju lite på hur bra barnet är på att ta sig fram på egen hand med rullstolen oxå, men som sagt, prata med förskolan så hittar ni säkert någon lösning.

Hej! Tack för svar!

Nu ska hon få testa att vara på förskolan från tisdag när hon försiktigt också ska få börja stödja på benet - dock så måste jag vara med fram till lunch eftersom de ska på sin sedvanliga skogspromenad och då kan inte personalen ta hand om henne. Dvs så länge hon inte kräver mer uppmärksamhet än tidigare så får hon vara där, för hennes närvaro får inte ta tid från de andra barnen... Tycker attityden är lite trist, allra helst eftersom hon skadade sig på förskolan (hade de haft koll på gården hade detta inte hänt!!!). Självklart förstår jag att det inte är lätt för förskolan att trolla med redan ansträngd ekonomi osv osv... men...

Visst skulle jag kunna hålla henne hemma, men hon har helt tappat gnistan hemma nu och tycker livet är skit. Hon behöver sina kompisar, helt enkelt!

Hej! Tack för svar!

Nu ska hon få testa att vara på förskolan från tisdag när hon försiktigt också ska få börja stödja på benet - dock så måste jag vara med fram till lunch eftersom de ska på sin sedvanliga skogspromenad och då kan inte personalen ta hand om henne. Dvs så länge hon inte kräver mer uppmärksamhet än tidigare så får hon vara där, för hennes närvaro får inte ta tid från de andra barnen... Tycker attityden är lite trist, allra helst eftersom hon skadade sig på förskolan (hade de haft koll på gården hade detta inte hänt!!!). Självklart förstår jag att det inte är lätt för förskolan att trolla med redan ansträngd ekonomi osv osv... men...

Visst skulle jag kunna hålla henne hemma, men hon har helt tappat gnistan hemma nu och tycker livet är skit. Hon behöver sina kompisar, helt enkelt!

Ta det högre upp! Du ska ju inte behöva vara med för att hon ska kunna vara på förskolan! De borde kunna sätta in extra resurser för hennes skull!

Jag tror (men vet inte) att vård ska ordnas för henne oavsett rullstol. Så är det iaf här, även om vissa daghem stretar emot.

Tyvärr är jag lite mesig (vill inte bli osams med pedagogerna), så jag har inte velat trycka på för hårt. Däremot tog jag upp att jag läst att de är tvugna att ta hand om henne och att de måste ordna stöd åt henne om hon behöver - rektor sa att hon visste att de var tvugna att ta emot henne men trodde inte att de skulle få resurser att ha en extra resurs åt henne...

Fick dessutom veta att kommunens försäkring inte täcker inkomstbortfallet under tiden vi vabbar. Inte heller vår barnförsäkring som vi har. :(

Tyvärr är jag lite mesig (vill inte bli osams med pedagogerna), så jag har inte velat trycka på för hårt. Däremot tog jag upp att jag läst att de är tvugna att ta hand om henne och att de måste ordna stöd åt henne om hon behöver - rektor sa att hon visste att de var tvugna att ta emot henne men trodde inte att de skulle få resurser att ha en extra resurs åt henne...

Fick dessutom veta att kommunens försäkring inte täcker inkomstbortfallet under tiden vi vabbar. Inte heller vår barnförsäkring som vi har. :(

Fast om rektorn har sagt att de är tvugna att ta emot henne så är det ju bara för pedagogerna att göra det, och hänvisa till rektorn om de inte vill. För det är ärligt talat inte ditt problem att de inte får några extra resurser, de får helt enkelt lösa det. Det är ju tack vare att föräldrar och personal viker ner sig som komunen drar in stödpengar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka