gillar itne betfor.

O

_otursbarn_

pållen min gillar inte betfor.. är betforen väldigt viktig? eller kan jag sluta ge honom den? mineralerna behöver han ju.. får hippo plus. kan mna ge den i havren?
 
Betforn är ju inte speciellt viktig liksom. Jag ger det bara för att mina hästar gillar de, och så är det energirikt och bra för magen.
 
Eftersom betfor är kraftfoder borde man ju kunna ersätta det med något annat.

Mitt favvosto på ridskolan gillade inte heller betfor, men hon fick lära sig att äta det.. min stakkar lilla tootie ;)
 
Det viktigaste är ju att han får i sig det han behöver genom
en väl uträknad foderstat. Detta behöver ju inte betyda att
han behöver ha just betfor..
 
Betfor är inte alls så viktig. De finns hästar som tom inte tål betfor. Dessutom om hästen har minimalt eksem/klåda/löss så kan betforn utlösa det ännu mer. Min systers häst fick knottrig hud av betfor t ex. Och vår shettis utvecklade eksem som sedan försvann då vi slutade med betfor! Så jag vill faktiskt inte säga direkt att de är bra med betfor. Har sett många hästar bli dåliga på ett eller annat vis av det! :crazy:
 
1. Hur blandar du betforen???
2. Betforen ät inte så viktig, prova med linfrö eller loppfrö i stället. betforn tillför bara en massa onödigt socker.
 
tar pelletterad (stavas ?) och häller det i en burk. har sen på vatten. sen får det stå till nästa dag.

hur mkt linfrå ger men per häst (på ett ungefär) och hur gör man iordning det? :confused:
 
inte gillar betfor?
med min häst kommer jag nog aldrig få det problemet!min lilla pålla älskar betfor!

men vad skulle hända om man sinte skulle upptäcka att den jäst? visst märker man om det har det om man vet hur det ser ut resp luktar när det jäst. alltså om pappa (som inte har så stor koll på det som han tror) skulle ge henne jäst betfor.... blir hon full eller allmänt dålig?
 
Var bara orolig för att betforn skulle vara härsken. Vi har gett linfrö i form av pelletskross, utfodrings anvisning står på respektive foderförlags säckar. Min stora häst fick 1,5 dl till natten, vilket blandades under dagen. På stuteriet ja jobbade på utfodrades linfrön hela men då skulle man blötlägga dem i skålhet vatten.
 
Sv: Re: gillar itne betfor.

Rattfylla skrev:
Betfor är inte alls så viktig. De finns hästar som tom inte tål betfor. Dessutom om hästen har minimalt eksem/klåda/löss så kan betforn utlösa det ännu mer. Min systers häst fick knottrig hud av betfor t ex. Och vår shettis utvecklade eksem som sedan försvann då vi slutade med betfor! Så jag vill faktiskt inte säga direkt att de är bra med betfor. Har sett många hästar bli dåliga på ett eller annat vis av det! :crazy:

Intressant!!! Jag har en IC som har konstant mugg, rasp (ja, han behandlas mot fotskabb med jämna mellanrum) som kommer och går beroende på väder och vind. Har dock aldrig fått tipset att sluta med betfor - kanske kan prova! Hur lång tid tar det innan resultat eventuellt ses? Måste man hålla upp en längre period??
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 933
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 908
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp