Gillar inte luzern

B

Bolo

Vi har dåliga proteinvärden i grovfodret i år, och jag har därför börjat fodra med lucern.
Foderstat är uträknad och allt är frid och fröjd, men min kräsna häst är inte så förtjust i lucern. Får lura honom genom att blanda med välmakande flytande mineraler och b-vitamin.
Nu skulle jag behöva höja lucerngivan, men då är jag orolig att det ska bli ännu svårare att få i honom det.
Är det någon som har något bra tips på något jag kan blanda i (han får blötlagd lucern) och som blir lite billigare än mineraler och b-vit?

Sv: Gillar inte luzern

Blanda i betfor? Blanda med annat kraftfoder som havre, förutsatt att hästen får hyfsta stora givor? Prova hackad lusern strå?

Min häst får också blötlagd lusern (Kvarnbyfoders), som är måttligt populär. En del äter han direkt de flesta dagar, men en del lämnas ofta. Han får betfor senare på kvällen, och när betforn hälls över så brukar krubban vara renslickad efteråt.

Du kan prova med att tillsätta melass. Du kan till och med blötlägga lucernen i en melassblandning.

Vår kräsne herre accepterar inte lusern. Inte med betfor. Inte blött. Inte alls. Vi har lyckats lura i honom lite av Kraffts pellets i hagen, men nu är det stopp. Kvarnbys totalvägrar han (tyvärr).

För proteinet har vi istället tvingats satsa på Hippo Alfa, sm till del är lusern men också t ex soja och spannmål.

Ger lucern-hack med betfor, när han lessnade på det blandade jag i lite kornkross o sen dess är det smaskens. Ja, lite mineralpellets o b-vitamin men inga mängder. Ibland brukar lägga i lite morotsbitar eller äppelbitar också. Brukar ge given efter ridning o lite uppblött, alt vid vilodag som mellanmål. Lättare att få i dem när de är lite hungriga...

Jag bytte från lucern pellets till lucern hack. Då gick det betydligt bättre. Hästarna älskar sitt lucern hack!

Jag köper wiromins lucernpellets och ger det blött med betfor, hästen ser fullkomligt salig ut när han äter det:d

Prova att blanda med något han gillar, kanske rivna äpplen? Se till att det verkligen är ordentligt blött, vår äter inte om det inte är rinnigt:angel:

Försök med hackat strå i stället för pellets. Alla mina hästar älskar Lusern hackat strå blandat med betfor (ganska blött). Inga som helst problem att få i dem maten :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Foder & Strö Nu i höst vill jag ha lite framförhållning och hindra min 20-åriga holsteinervalack från att förvandlas till ett skelett. Jag har haft...
Svar
19
· Visningar
2 300
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Estivuz
·
M
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva er hjälp med några funderingar kring 2 förändringar i min hästs foderstat. Är i desperat behov av att bolla...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka