Gillar inte att bli borstad?

orcide

Trådstartare
Mitt sto ogillar borstningen..
Hon uppför sej som om det är obehagligt oavsett vilken borste jag använder ..
Men om jag stryker henne över kroppen med händerna då reagerar hon inte ?
Vad kan detta bero på ?:confused:

Sv: Gillar inte att bli borstad?

Är det inte så att rörelsen blir annorlunda när du borstar jämfört när du smeker henne? När man borstar brukar det ju liksom bli ett "sprätt" mot slutet, stryker man över hästen blir det ju en jämnare kontakt. Dessutom rör du kanske borsten snabbare och i andra mönster än när du bara har händerna? Vad tycker hon om en ryktsten tex?

Kan ju också vara hår/hudöm?
Använd ett sämsk skinn då får du bort smutsen,fast det är klart inte smutsen på djupet....

Den enklaste förklaringen är väl att hon tycker att det är obehagligt.
Vissa hästar kommer aldrig tycka om det, men man kan lära dem att det är något de får "stå ut" med.
Prova att använda ryktsten och supermjukborste. Det funkar någorlunda på min fullblodsdam som inte gillar att bli borstad, men älskar att bli duschad och smekt.

Hon kanske är kittlig helt enkelt. Ston kan ha den tendensen. :)

Är det så hela året alltså?

Många hästar blir ju väldigt känsliga på våren och hösten när de fäller pälsen, så att det verkar som om de har ont överallt.

min pålle är inte specielt förtjust i rrykten,men han får stå ut,men däremot har jag en (svindyr) men supermjuk borste i äkta hår/päls (vad de nu som används) den däremot älskar han.

Ponnyn jag hade däremot älskade att bli borstat,hårt lr mjukt han blev helt salig när ryktlådan kom fram

Vissa hästar tycker inte om när man släpper kontakten med dem och sedan tar tag i dem igen. Har du provat att använda två mjuka borstar samtidigt? En i varje hand och se till att en alltid är i kontakt med hästen. Fungerade på en häst jag hjälpte till med ett tag!

men det går bra med den supermjuka den ÄLSKAR han,då nästan står han somnar..

Det kan bero på mycket. Hur hårt du borstar, rörelsen, ljudet, eller att hon helt enkelt tycker att materialet på borsten kittlar eller på annat sätt är obehagligt. Min häst har varit väldigt kinkig, och tycker dessutom att det är rätt tråkigt att bli borstad.

Jag förstår egentligen inte hur handikappade en del blir när det handlar om hur saker ska göras. Om hästen tycker att det är obehagligt eller tråkigt, varför ska man då borsta i 100 år?

Dra av det värsta och pyssla med hästen på annat sätt ist. Massage kanske? Såklart måste man göra rent men hur långt tid behöver man stå egentligen? Man lärde sig på ridskolan att "man måste borsta ordentligt" men det betyder inte att man inte kan anpassa hanteringen efter individen. Regler och ramar ställer ofta till det för människor har jag märkt. ;)

Massera/smek hästen istället. Prova en ny borste - ta en sån där supermjuk en, de är ofta populära. Anpassa hanteringen efter hästen, inte hästen efter hanteringen. :bow:

Min häst ogillar att bli borstad. Eller han ogillar att öht behöva stå stilla och uppföra sej - vilket jag kräver av honom när jag ryktar honom, han är allmänt otålig och tycker inte om att bli borstad sådär överdrivet mycket.

Nu ska jag komma till saken - alla hästar tycker inte om all rykt.
Men jag säger som de andra - skaffa en sådan där supermjuk borste och se vad din häst tycker om det! :)

skuggi skrev:
Är det inte så att rörelsen blir annorlunda när du borstar jämfört när du smeker henne? När man borstar brukar det ju liksom bli ett "sprätt" mot slutet, stryker man över hästen blir det ju en jämnare kontakt. Dessutom rör du kanske borsten snabbare och i andra mönster än när du bara har händerna? Vad tycker hon om en ryktsten tex?

Hon hatar den !
Ju skarpare borstar desto mera reagerar hon ..
Och jag borstar smekande med samma rörelser det hjälper inte tyvärr ..

Shettisar skrev:
Kan ju också vara hår/hudöm?
Använd ett sämsk skinn då får du bort smutsen,fast det är klart inte smutsen på djupet....

Problemet är ju att hon är en välpälsad tinker skäck :(
Dom behövs bli borstade ju ...skitig blir hon jätte lätt på den vita pälsen ..
Ja jag tror hon är håröm faktiskt ..:crazy:

Lahtel skrev:
Den enklaste förklaringen är väl att hon tycker att det är obehagligt.
Vissa hästar kommer aldrig tycka om det, men man kan lära dem att det är något de får "stå ut" med.
Prova att använda ryktsten och supermjukborste. Det funkar någorlunda på min fullblodsdam som inte gillar att bli borstad, men älskar att bli duschad och smekt.

Aldrig ryktsten då reser hon sej nästan och jaghar jättemjuka borstar men det hjälper ju inte tyvärr :confused:
Jag hoppas hon vänjer sej men hon är 6 år nu så det är tveksammt ..

hästmyran skrev:
Är det så hela året alltså?

Många hästar blir ju väldigt känsliga på våren och hösten när de fäller pälsen, så att det verkar som om de har ont överallt.

hela året runt .

tintilar skrev:
Det kan bero på mycket. Hur hårt du borstar, rörelsen, ljudet, eller att hon helt enkelt tycker att materialet på borsten kittlar eller på annat sätt är obehagligt. Min häst har varit väldigt kinkig, och tycker dessutom att det är rätt tråkigt att bli borstad.

Jag förstår egentligen inte hur handikappade en del blir när det handlar om hur saker ska göras. Om hästen tycker att det är obehagligt eller tråkigt, varför ska man då borsta i 100 år?

Dra av det värsta och pyssla med hästen på annat sätt ist. Massage kanske? Såklart måste man göra rent men hur långt tid behöver man stå egentligen? Man lärde sig på ridskolan att "man måste borsta ordentligt" men det betyder inte att man inte kan anpassa hanteringen efter individen. Regler och ramar ställer ofta till det för människor har jag märkt. ;)

Massera/smek hästen istället. Prova en ny borste - ta en sån där supermjuk en, de är ofta populära. Anpassa hanteringen efter hästen, inte hästen efter hanteringen. :bow:

jag borstar bara av det värsta då mina hästar är ute mkt o behöver sin päls .
men hon verkar tycka det är obehagligt faktiskt ..vilket är synd..
hon behöver ju bli borstad med den pälsen *S*

har du provat med borstar av naturligt matreal?

Vanliga borstar kan bli lite elektriska å avge stötar ifrån sig, men de gör inte naturliga borstar..
kanske är de hon tycker är obehagligt?

Har det precis likadant. Det har hållit på ngra månader. Började inte vid hårfällningen. Har samma mjuka ryktborste sen 1 år tillbaks.
Mitt sto är 4 år. Hon tycker också¨det är obehagligt och kan lyfta bakbenen men inte mot mig utan det kan även vara på motsatt sida.
Så förmodligen har hon blivit känslig i huden av ngn anledning.:confused:

Jag har alla borstar av alla märken , tror säkert det finns 50olika i mitt stall.
men det hjälper inte , hon visar tydligt att det är obehagligt ?
ja jag har faktiskt ingen aning hur jag ska få bort detta beteende .
Jag borstar henne varje dag men bara en liten kortis så det inte ska vara för stort obehag för henne ..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Hästvård Vill börja med att säga att jag ska kontakta veterinär efter helgerna och nyår, men söker lite tips och råd under tiden!😊 Jag har ett...
Svar
16
· Visningar
3 146
Senast: Boloruch
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern