Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
skuggi skrev:Är det inte så att rörelsen blir annorlunda när du borstar jämfört när du smeker henne? När man borstar brukar det ju liksom bli ett "sprätt" mot slutet, stryker man över hästen blir det ju en jämnare kontakt. Dessutom rör du kanske borsten snabbare och i andra mönster än när du bara har händerna? Vad tycker hon om en ryktsten tex?
Shettisar skrev:Kan ju också vara hår/hudöm?
Använd ett sämsk skinn då får du bort smutsen,fast det är klart inte smutsen på djupet....
Lahtel skrev:Den enklaste förklaringen är väl att hon tycker att det är obehagligt.
Vissa hästar kommer aldrig tycka om det, men man kan lära dem att det är något de får "stå ut" med.
Prova att använda ryktsten och supermjukborste. Det funkar någorlunda på min fullblodsdam som inte gillar att bli borstad, men älskar att bli duschad och smekt.
nepp jag önskar det var så enklet men intekallstrom skrev:Hon kanske är kittlig helt enkelt. Ston kan ha den tendensen.
hästmyran skrev:Är det så hela året alltså?
Många hästar blir ju väldigt känsliga på våren och hösten när de fäller pälsen, så att det verkar som om de har ont överallt.
tintilar skrev:Det kan bero på mycket. Hur hårt du borstar, rörelsen, ljudet, eller att hon helt enkelt tycker att materialet på borsten kittlar eller på annat sätt är obehagligt. Min häst har varit väldigt kinkig, och tycker dessutom att det är rätt tråkigt att bli borstad.
Jag förstår egentligen inte hur handikappade en del blir när det handlar om hur saker ska göras. Om hästen tycker att det är obehagligt eller tråkigt, varför ska man då borsta i 100 år?
Dra av det värsta och pyssla med hästen på annat sätt ist. Massage kanske? Såklart måste man göra rent men hur långt tid behöver man stå egentligen? Man lärde sig på ridskolan att "man måste borsta ordentligt" men det betyder inte att man inte kan anpassa hanteringen efter individen. Regler och ramar ställer ofta till det för människor har jag märkt.
Massera/smek hästen istället. Prova en ny borste - ta en sån där supermjuk en, de är ofta populära. Anpassa hanteringen efter hästen, inte hästen efter hanteringen.