Giggsele/maratonsele/bröstsele

Trissa

Trådstartare
Hur ser man skillnaden? Jag har köpt en vagn och är nyfiken på vad det är för sorts sele som följde med. Det är inte en skitsele, det är det enda jag är säker på.... ;)

Sv: Giggsele/maratonsele/bröstsele

Giggsele är en bröstsele där skakelhållaren glider löst i däckeln. För att skaklarna inte ska tynga snett om vägen lutar eller du kör ner i diket lite.

Maratonsele är ofta en tvåfärgad sele med kraftig brösta och baksele och nylonförstärkt överallt där påfrestning finns.. ofta med snabbkoppling för skaklarna och draglinorna.

Bröstsele är de båda två.

Skicka in en bild så kanske vi kan lista ut märket med eller årsmodell :)

Då är det nog en vanlig bröstsele, den är inte nylonförstärkt eller flerfärgad, och såvitt jag kan se är det en "vanlig" skakelhållare. Så en maratonsele är egentligen en kraftig bröstsele? Jag ska se om jag kan hitta dig.kameran, den får fötter med jämna mellanrum.... ;)

är den inte alls nylonförstärkt kan det vara en skitsele. Får man fråga vad du betalade för det lurendrejeriet?

Ingenting, faktiskt, den följde med en vagn som jag köpte. :D Men den ser välarbetad ut, och bröstan sitter inte ihop med däckeln.

Du har en gammal hederlig giggsele.

Den är gjord för släta skaklar eller skaklar med stopp i form av piggar på skakeln.
Du har ingen plåt bak på däckelns sadel eller ett tryck i lädret nånstans, så man ser vem som har gjort den.
Jag tycker jag känner igen bakselen.

Du har alltså gjort ett lyckat köp, såvida du inte gav för mycket för vagnen alltså :)

Jag har tittat efter någon sorts märkning, men hittills inte hittat någon.

Men hur vet du att det är en giggsele? Vad skiljer den från en vanlig bröstsele?

Skaklarna på vagnen har fästen både för hållare och baksele, och inga piggar, men jag är nöjd både med den och priset! :D

Ahaaaa, jag läste om ditt första inlägg... :idea: Det är det där om att skakelhållaren löper fritt i däckeln, va? När jag tittade på bilden fattade jag plötsligt vad du menade! :D

Bröstsele är de båda två.

Men är det inte mer däckeln som avgör det där med gigg/vagnsele, för det finns väl hel och halvcoller med giggdäckel till?
Det där om däckeln skrev du ju, men jag tänkte på adet där med att de skulle vara bröstselar båda två. :D
Inte för att vara jobbigt näsvis nu utan bara en vidare fundering...

Jag har inte alla svar, men från början tror jag att det var så att däckeln på en giggsele såg ut som en liten sadel, men nu ser alla bröstselar ut så. Kanske tom collerselens däckel? Fast jag tror inte det, den är nog mera inspirerad av lokselens däckel.

spånar fritt bara :)

Skaklarna på vagnen har fästen både för hållare och baksele, och inga piggar, men jag är nöjd både med den och priset! :D

Jag tar tillbaks, skaklarna har både piggar och två fästen... :o :smirk: Synd att de är för korta bara....

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har köpt mig en vanlig rockard och tänker införskaffa en sele (har hittills fått låna). Jag funderar på köpa en maratonsele...
Svar
5
· Visningar
769
Körning Jag är ju i första, andra och tredje hand ryttare, men har ändå samlat på mig en hög med selar och åker lite häst med vagn då och då...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: Nielaa
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka