Giftiga buskar?

gul_zebra

Trådstartare
Har fått lite buskar nerklippta och funderar på om jag kan ge grenarna till djuren. Kruxet är att jag inte vet om de är giftiga, inte vet vilken sorts buskar det är och inte ens har någon bild på de... Kan visserligen fota men det lär ju inte hjälpa när de inte ens fått löv än.

Jag har dessutom en extra buske som råkar stå precis där jag vill ställa marsvinens utebur i sommar. Jag skulle gärna ha kvar busken där, så kan marsvinen tugga lite på den samtidigt som de får skugga från den också och som ett naturligt gömställe liksom. Men är den giftig så vore det ju lite osmidigt och isf rycker jag nog upp hela skiten om jag får göra det för hyresvärden.

Så, det jag funderar över är om det finns någon sida med giftiga/ogiftiga buskar som kan ges till djur, och då även med bilder på buskarna?

Sv: Giftiga buskar?

Plocka kan jag göra ja, men jag tänkte ifall det som klippts ner från mina buskar kan användas, så slipper jag gå och slänga de :p
Och så var det ju det där med busken som hamnar växande i marsvinens utebur om den är ogiftig, lite sälgplockande hjälper inte i det fallet och att testa är jag liiiite tveksam till :angel: :D

Hur vet man om det är en prydnadsbuske? Eller prydnadsbuskar kanske jag ska säga, finns två olika :D
Bär vete sjutton om buskarna har, men om jag har samma sort som den mamma har så är det röda bär på den ena busken iaf... Men vet inte säkert och har ingen aning om den andra busken. Blommor tvivlar jag på iaf :)

är det en prydnadsbuske är den säkert giftig!
likaså om den bär bär eller blommor!
Sådär kan man ju inte generalisera :mad:. Finns ju hur många prydnadsväxter/-buskar som helst som är ätliga även för oss människor (tänker då främst på bären/frukterna från dem).

Exempel på giftiga buskar är: idegran, liguster, järnek, rönnsumak (men den infon hjälper kanske inte dig så mycket :angel: ).

Fast, gul_zebra, better safe than sorry...

Lite info: http://www.odla.nu/giftinformation/giftinformation.shtml

Senast ändrad:

Jag tog för givet att ts skulle veta om det var en frukt buske det rörde sig om!
prydnadsbuske och fruktbuskar är inte samma sak!:)

Jag skrev prydnadsbuskar! T ex aronia, häggmispel och berberis används som prydnadsbuskar men deras bär är lik förbenat ätliga (och goda) :smirk:.

Liknande trådar

Äldre Jag vet att ni är väldigt många här inne som skriver. Och jag vet att det funnits en författartråd men nu hittar jag den inte, så den...
2
Svar
27
· Visningar
1 946
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve