GHAAA! Hjälp , jag blir tokig!

A

anna210

Har ett halvblod som jag tävlar med i hoppning. På träning och framhoppningar går det alldeles strålande men inne på banan blir det ofta katastrof! :crazy: Vägrar ut oss...

Vet att sådant här oftast beror på ryttarfel - har analyserat och vänt ut och in på mig själv så jag blir galen snart.
Tankarna snurrar och man undrar om det är hästen som har ont någonstans eller om det är fel på min hjärna? :angel:

Inne på banan finns absolut ingen som helst bjudning på hinder utan hästen står i mot hela tiden - känns som jag får bära runt hästen.
Hästen känns liksom "avstängd", uppe i det blå...
På träningar och framhoppning får man istället "hålla i" och bromsa.
Någon mer som har eller har haft samma problem? Hur löste ni det?
Hästen är inte tittig på hinder och är inte nervös. Ryttaren är inte heller nervös. :smirk:

Sv: GHAAA! Hjälp , jag blir tokig!

Mitt förslag är att kolla upp om hästen är frisk i kroppen, samt ev blodprov.

Är hästen okej, så kan du kanske se hur hästen fungerar med en anna ryttare. Eller kanske om du har möjlighet filma när du tävlar, för då kan man se sina fel, och man kan visa filmen för sin tränare.

Hästen kanske inte trivs med att vara ensam på banan. Kanske tycker det är trist att inte få hoppa runt bland de andra kompisarna som på framhoppningen :)

Sådär var min förra också. Hoppade precis ALLT på träning, superärlig på alla hinder. Men väl på tävling vägrade vi oftast ut oss på några av de första hindren. I hennes fall så handlade det nog mest om att hon inte tyckte att det var speciellt roligt att tävla. Hon bara dog, blev oärlig och gav falsk bjudning. Hon kändes inte alls motiverad på en tävling.

Hej igen!

Måste tillägga också att det oftast går bra på klubbhoppningar - både hemma och borta.
Verkar som att när det blir lite mer allvar så skiter det sig - känns ju som om det vore mig det är fel på?
Det konstiga är att jag inte är nervös eller iallafall känner mig nervös.
Men visst finns det en lite spänning - det är klart.
På klubbhoppningar brukar jag oftast åka utan pappa - då går det bra.
På riktiga tävlingar är pappa med - och då går det inte bra. hmmmm... :smirk:
Självklart skyller jag inget på honom, kanske blir det konstigt i min hjärna när han är med? :confused:

Hästen hamnar ensam på en bana som den inte är trygg med och väljer då ett beteende som "belönas" genom att den får lämna den plats där den känner sig utsatt. Inte så ovanligt, men svårt att komma åt. Man kan försöka vänja hästen vid att åka till andra ställen vid träningar och andra inofficiella tillställningar, så att vanan ökar. Jag har åkt och tävlat dressyr inför hopptävlingar bara för miljöträningen (syntes på poängen :D men hästen uppförde sig helt OK) just därför att det inte krävs samma grad av uppmärksamhet för att ta sig igenom en dressyrbana (nu får jag dressyrfolket på mig, kan bara ursäkta mig med att det var till tävlingar dit många hade långt att köra, så jag bidrog iallafall till startfältet). Ett annat alternativ är att höra med arrangerande klubb om man kan få komma in på banan efter sista klassens slut, är det en mindre tävling och man förklarar problemet kan det gå bra. Då kan man göra hindren mindre och har större möjlighet att ta sig runt.

Jo det vore idealiskt om man kunde få hoppa när tävlingarna är slut men chansen att få göra det är nog rätt liten tror jag. :crazy:

Här där jag bor brukar det vara otroligt många starter på tävlingarna.
Det hade ju varit helt super om man fick göra det! :d

Min ponny var exakt lika dan! Bra hemma och på klubbtävlingar(blev klubbmästare) men sen när vi kom ut blev det oftast som du beskriver.

Jag provade med att någon annan red henne och då gik det faktiskt bättre. Vi passade nog helt enkelt inte ihop...

Men jag har iaf. två gånger stannat kvar efter tävling och fått hoppa. Så fråga och se! :)

Men jag tycker att du allvarligt ska fundera på hästbyte om det har hållt på länge.
Jag tänkte inte ens de tankarna först men sen gick jag över till stor häst (en som älskar att tävla) och jag har insett hur roligt det är att tävla när det går bra :D
Det kunde kännas rätt motigt att bara rida ponnyn ibland faktiskt när det gått riktigt dåligt :smirk:

Men framför allt! Ta med dig tränare till tävlingen!

Lycka till! :D

Mitt förslag är att du kollar upp om den har några spänningar i kroppen. För hästen blir kanske endå nervös när ni kommer in på banan fast att du inte märker av det, då kan den ha spänningar i kroppen som gör att det gör ont när den hoppar. Bara ett litet tips.

Starta 'Pay and Jump'. Brukar fungera för de flesta. För då kommer du ut i annan miljö med fullt av andra hästa. Allt är ju i princip som vanligt, men då körs du ju inte ut efter tre stopp. För jag vet många gamla rutinerade 'rävar' (även orutinerade) som lär sig att tre stopp betyder att man får komma in i stallet & slöa :D. Och det är inte en helt lätt vana att bryta.

Anmäl dig till en sådan och se om det fungerar. Ta även med din tränare och fråga henne/honom vad det ser ut att brista.

Du kan väl berätta hur det går sedan :)

Hej igen!

Var på tävling i helgen och min tränare var där.
Som vanligt "dog" hästen när vi kom in på banan, gick som vanligt bra på framhoppningen. :smirk:

Min tränare säger att hästen "tramsar" - det är bara att ta på sporrar och övertyga henne om att det är kul på banan med... :devil:
Ska testa sporrar på nästa tävling.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar...
Svar
7
· Visningar
2 232
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Ridning Fullblod eller Halvblod, det är frågan... :) Vad har du för erfarenheter av Fullblod jämfört med Halvblod när det gäller temperament...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 451
Senast: Plantan
·
Hoppning Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne...
Svar
18
· Visningar
3 831
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur