Getter som produktionsdjur?

lady_vip

Trådstartare
Jag har nån sån där gammal dröm om att ha getter, de har alltid tilltalat mig:)

Nu var jag på resa för nån vecka sen och de hade getter lite varstans och tanken väcktes igen.

Men om man ha någon form av näring, finns det en marknad för getter? Vad är det då, mjölk, kött eller skinnen som är aktuellt??

Äta getkött känns ju inte så lockande i Sverige, skinnet är väl inte heller så eftertraktat? Hur funkar det med getmjölken, får man ha eget mejeri och göra ost i då?

Någon som vet:idea:

Sv: Getter som produktionsdjur?

det enda jag vet är att getkött sägs vara gott och magert. Eller ja, det va Anders och Måns som sa det :angel: men dom frågade iaf en kock som sa att get va väldigt bra kött.

Finns getost (i form av gul ost på bit) gjord i Sverige med svensk getmöjlk. Så bevisligen finns det i alla fall några som håller på med getter för produktion. Getskinn kan nog vara mys, beror nog på vilken ras som man har. Finns ju angoragetter som är får-lockiga och sen är ju kashmirtyg gjort av kashmirgetternas ull :p

Frågan är väl hur många getter du ska ha? På 5-6 st får man inte några mängder mjölk att du behöver ett eget mejeri precis. Ska du däremot ha 50-60 st så behöver du ju ha mjölkmaskiner ifall du vill att de ska mjölka. Getost i alla dess former tillverkas i Sverige. I Alfta i Hälsingland finns Sveriges största fristående getostproducent, Nirs gård. Jag vill också åka dit och titta så ska du dit på ett studiebesök hänger jag gärna med.

Mina foraldrar hade getter som naring nar jag var yngre. De borjade med 5 och vaxte sedan ur dessa till att ha i genomsnitt 35 - 40 vuxna djur.
Pappa skotte huvudsakligen djuren och mamma var mejerist. Hon var en mycket kunnig person, bade inom livsmedelproduktion och inom forsaljning/nischning. Fran borjan tillverkades manga olika sorter i sma kvantiteter men sa smaningom valdo hon att ga for nagot farre. I borjan saldes det mesta via studiebesok och sma marknader men pa slutet saldes i princip uteslutande all ost till restauranger i Goteborg och Stockholms omradet.

Vi salde ocksa en del skinn billigt till garv kurser. Tydligen ska det vara extra bra nar man gor trumskinn (?)
Kottet beholl vi for egen del samt salde/bytte med grannar och familj. Getkott ar mkt gott! Nagot jag verkligen saknar. Vi hade en gang en kock som ville kopa kott fran dryga hundra djur och ha vid nagon tillstallning under en matfestival i sthlm men vi kunde inte fylla orde.

Kan ocksa saga att det var ett mkt mkt tufft liv. Mina foraldrar slet ut sig sjalva under 20 ar och det hela slutade med utbrandhet och skiljsmassa. Tips - inget att ha som enda inkomst nar du har manga barn.

Lycka till

Hmm, en tanke är ju ett 30-tal djur och då ha det som någon slags hobbyverksamhet. Dvs inte sällskapsdjur, men inget att leva heltid på. Någon slags lösdriftshållning, kanske kan man ha det som får och ha avel och sedan slakta killingar/ungdjur...?

Mjölkandet känns ju som att det tar massor med tid - kanske en kort tidsperiod på året.

Nu är detta en framtidsplan, men blir det studiebesök får du gärna hänga på!

Tack för infon! Det är väl inte aktuellt som heltidssyssla, men kanske skulle jag kunna jobba någon procent mindre och ha det som bisyssla.

Jag känner ett par som har en ganska stor (?) getbesättning, skulle tippa på att de ligger på runt 100 vuxna djur. De jobbar heltid med det, samt har en anställd som sköter mjölkningen. Eget mejeri finns på gården.

Som jag har förstått det är det ostar av olika slag som de går runt på. Kött antar jag att de säljer en del (nästintill alla bockkillingar slaktas ju), skinnen vet jag faktiskt inte.

Tid tar det ju också, dels all tid det tar att sköta djuren, gården och tillverkning av ost samt tillvaratagande av mjölk. De sköter större delen av försäljningen av ost på marknader, de är iväg åtminstone tre helger i månaden, från tidig vår till sen höst. De levererar även små mängder till butiker, samt säljer hemma på gården, dock vet jag inte hur efterfrågan på det är? Säkert 80% av osten säljs på marknader. Så ja, det tar ju tid...

Deras hemsida finns här, om du vill kika lite mer.

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner ett par som har en ganska stor (?) getbesättning, skulle tippa på att de ligger på runt 100 vuxna djur. De jobbar heltid med det, samt har en anställd som sköter mjölkningen. Eget mejeri finns på gården.
Ja, glömde helt bort dessa utanför Sunne. De har betydligt mer än 100 st vuxna djur. Skulle tro att det är dubbla den siffran, plus en hel del ungdjur. Dessutom har de väl kor också som de gör ost av? Man ser de på marknaderna runt om i Värmland i alla fall och då säljer de även ost gjord på ko-mjölk.

Ja, glömde helt bort dessa utanför Sunne. De har betydligt mer än 100 st vuxna djur. Skulle tro att det är dubbla den siffran, plus en hel del ungdjur. Dessutom har de väl kor också som de gör ost av? Man ser de på marknaderna runt om i Värmland i alla fall och då säljer de även ost gjord på ko-mjölk.

Ja, det är möjligt att de har betydligt fler vuxna. Och ja, ungdjur har de ju såklart också. :) Några kor har de dock inte vad jag vet, men det är väl inte helt omöjligt att de köper in mjölk och gör ost av.

Här på Kanarieholmarna finsn massa getost, getyohurt och getkött. Jag tåler deras mjölk bättre än komjölk?!?!?!
Och jag gillar getgryta.

Jag var ju på Kaniarieholmarna, så det var där jag såg alla getter:)

Coolt! På vissa delar av ön så är dom överallt, även mitt på vägen:-)
Jag såg dock en hemsk get som funkade som infångare för turister.....Grejen som hänger under magen är en siamesisk tvilling. Hela geten skakade och kunde knappt gå:-(
180662_110566722354835_100002045229021_85825_3282052_n.jpg

Stod på hemsidan att de hade fjällkor, också en gammal dröm:D

Åh, det har gått mig heeelt förbi. :D De bor nog inte på gården, för jag har aldrig sett någon ko när jag varit där och ränt! :D

Rekommenderar även att göra studiebesök på en getgård såhär framåt vårkanten. Killingar i mängder, man bara står inne i fållan och bli överöst av pussar! Helt underbart!! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka