Getter - fråga om inredning

Mli

Trådstartare
Nu får jag hem mina dvärggetter snart! :banana: Väntar bara på att snön ska försvinna så man kan komma fram med transporten. Kommer att ha dom inne i box de första dagarna så att man får bekanta sig litegrann innan jag släpper ut dom i hagen/lösdriften.

Istället för att bygga dom en egen ligghall tänkte jag dela av ponnyernas. Mina frågor är då följande:

Ingången till ligghallen från hagen - hur hög/bred bör den vara? Skulle det vara OK för getterna att dom får en ramp/trappa upp till ingången som ev kommer att sitta ca 90 cm upp? Jag funderar på att hänga för nån typ av isolerplast för ingången (typ sån som man kan se i kylrym ibland) - vart köper man det?

Sen en sista fråga - visst kan man inte kapa hornen på vuxna getter? Det är väl bara killingar man kan kapa/bränna hornen på?

Sv: Getter - fråga om inredning

Iom att getter gillar att klättra så är det inga problem för dem att ha en ramp upp till ligghallen. Det "största" problemet med getter är att ha dem inhägnade, de gillar att klättra och hoppa.

Ang hornen så jag försökt få svar på detsamma, men ingen verkar riktigt veta, jag har ev tänkt vända mig till Kolmården och fråga.
De avhornar väl även vuxna hjortdjur har jag för mig.

Så det borde inte vara några problem med ramp då.. va bra.
Hur är det med storleken på era ingångar? Tidigare ägaren säger att det räcker med 50*50, men det känns lite litet tycker jag... fast det kanske är fullt tillräckligt ändå?

Nån mer som känner för att svara?

Ja, getterna kommer in, men gör du det?. Jag tänkte om du ska mocka och sånt. Eller har du en annan ingång för det? Jag har en stor ingång till mina getter, typ som "vanlig" dörrstorlek. Där kommer jag lätt in med skottkärra och hö.

Sen undrar jag varför du vill avhorna getterna? Hornen är jättebra. För mig att hålla i och för getterna att klia ryggen med. Om du tycker att hornen är spetsiga är det bättre att göra bollar på dom.
Använd hovlagningsmassa eller liknande och knåda till en kula. Bäst är om man först borrar ett hål ca 1 cm från spetsen och trär igenom en liten träpinne och sen knådar på massan. (Men ha en medhjälpare som kan hålla i geten om du ska borra.)

Verkar vara ett väldigt pyssel med getter...:D Har du ingen bild på dina getter med pastabollarna på hornen?Skulle vara kul att se hur det ser ut;)

Det finns andra ingångar till mig, det var bara getternas ingång ut mot hagen som jag behövde fixa.
Jag läste nånstans att man bör avhorna getter som ska gå i flock, det var där jag fick idén om avhorning. Men den tanken är helt lagd på hyllan nu när jag upptäckt vilka bra handtag det är!! Getterna ville INTE gå in i transporten :devil:

Hur lägger man in bilder på denna sidan förresten? Inte som länk, utan som bild direkt i forumet.

Den frågan ska ju egentligen ligga på data.
Men om du har t ex Photoshop att lägg upp bilderna i så är det bara att klicka på ikonen för infoga bild här i svarsrutan och lägga in adressen i rutan som kommer upp.

Jag har varit och hämtat en get ikväll :) Så nu har Wilma min åter en kompis även om hon blev livrädd först men de är i alla fall boxgrannar nu...Lite komiskt nog hette denna också Wilma!

DEt går bra att avhorna vuxna getter.
Getter är inga hjortdjur, hjortdjur fäller hornen årligen o det enda hjortdjur där honan har horn är renen.
Getter är slidhornsdjur liksom kor o får.
PL

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 568
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Nu har jag slut på idéer. Min, vanligtvis mycket lätthanterade, tvååring har helt plötsligt fått för sig att hon inte ska gå in i...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: niikon92
·
Hästvård Bakgrund; Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte...
Svar
14
· Visningar
1 676
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama