getingstungen katt

Comfort

Trådstartare
nu har den andra katten lyckats bli getingstucken. den kom iflygande och millisekunden senare hoppade katten upp i luften och skulle ta den:crazy:

hon är svullen i tassen, men verkar annars må bra. Hon är 2 år.

vad tror ni? hade hon varit allergiskt hade hon blivit sämre nu väl? det var ca 1 1/2 timme sen det hände.

Sv: getingstungen katt

Ganska vanligt att katter bli getingstungna men det är ju ändå bra att hålla koll som du gjort.
Att bli stucken i tassen brukar dock inte vara så farligt, värre om det är inne i munnen/halsen och det börjar svullna. :crazy:
Ifall hon vore allergisk så tror jag att reaktionen skulle komma betydligt snabbare inom de närmsta 10 minuterna, men jag är ingen expert.

Tyvärr helt fel. Ett stick i tassen är minst lika illa och ibland tillochmed värre än ett stick i ansiktet/munnen. Eftersom tassen är en mkt mer rörlig del av kroppen än huvudet, pumpas giftet från geting/orm runt snabbare och mer i kroppen än om sticket är på en mera "fast del". Men visst, ett stick som orsakar igensvullna luftvägar är ju livshotande, men inte pga allergi utan pga svullnaden som sticket orsakar.

Till ts:
Håll god koll på katten och håll den stilla och inomhus de närmaste dagarna. OM den blir allmänpåverkad på ngt sätt - kontakta veterinär omgående!

Senast ändrad:

Vad bra att du kunde klargöra det.
Då ska jag själv ha mer koll ifall min katt blir getingstungen i tassen. Det kan alltså dröja ett par dagar tills reaktionen kommer?

När det gäller ormbett så är det viktigt att giftet inte sprider sig eftersom det ger organskador.
Getingstick ger bara en lokal reaktion o svullnad som bara blir farlig om den täpper till andningsvägarna. Om katten skulle vara allergisk (extremt ovanligt) så har det ingen större betydelse var bettet tar.
PL

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Hejsan alla! Min katt var ute igår i ca 4 år och när jag släppte ut henne så hade hon halsband på sig men när hon kom tillbak så var...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar