Getingstick hjälp!

Anna_Lillen

Trådstartare
Vovven låg i sängen och kom plötsligt springande och gnällde. Tror hon blev getingstucken i/runt munnen:crazy: hon är varm runt munnen och gnyr när jag tar där men jag ser inget. Man kan ju ta panodil på stick annars men nu då? Ska jag bara kolla så hon inte svullnar upp? Hon gick ner i ett jordgetingbo för ca 2 veckor sen o fick ett antal stick på rumpan, är hon extra känslig nu?

Sv: Getingstick hjälp!

Oj. Låt henne ha tillgång till vatten, och testa att lägga isbit på bettområdet för att kyla.
Svullnar hon upp såpass mkt att hon får andningsproblem åk in till vetrinär!

Min hane jagar och slaktar getingar, så han blir stucken titt som tätt. Senast i läppen, på utsidan. Gadden satt kvar, det svullnade ganska så rejält men la sig också snabbt. Det jag gör är att då och då titta hunden i munnen, svalget, för att kolla att inget svullnar upp.

Annars låt bli att pilla på det!

Tack! Nu ligger hon i soffan och ser ledsen ut, hon är svullen i tandköttet på höger sida men inte onormalt mkt, mest varm :( hon blir så ledsen när hon får ont och inte fattar, när hon gick mot elstängslet tog det långt över en timme att få henne glad igen, stackarn!

Min hane jagar och slaktar getingar, så han blir stucken titt som tätt. Senast i läppen, på utsidan. Gadden satt kvar, det svullnade ganska så rejält men la sig också snabbt. Det jag gör är att då och då titta hunden i munnen, svalget, för att kolla att inget svullnar upp.

Annars låt bli att pilla på det!

Ja, det var ju oxå en hobby;) jag upplever att det är mkt getingar i år, iaf inne hos oss och där vill vi inte ha dom!

Min hund och jag har blivit jagade - och stuckna! - av getingar 2 gånger nu på 3 dar! Både jordgetingar och vanliga. Men jag vet att getingarna är extra stingsliga såhär års. Hur var det nu - dom "byter" föda från socker till kött, eller var det tvärtom... Jag minns inte fastän jag fått det förklarat för mig ifjol... Kanske nånvet? Har nåt att göra med matandet av deras "ungar".

Håll bara koll på henne och se så att hon inte svullnar upp.
Min lille unghund har haft en period då han stoppat allt i munnen och det inkluderade även en geting som stack honom långt bak i svalget.
Han skrek till och fick ett stort rött utslag men i övrigt hände ingenting, ingen svullnad eller så tack och lov.

Bara en annan fråga - om dom blir ormbitna, visst skulle man inte ge cortison då? Eller vad var det de stod om i Hundsport för ett tag sen som slog ut lever/njurar i värsta fall istället?

Senast ändrad:

Hej!! Min fyramånaders valp har blivit getingstucken/ormbiten i eftermiddags, och veterinären gav cortison, pencillin samt medel mot ormgift. Samt skrev ut recept på cortison och penicillin. Hon berättade att ormgiftet kan slå ut njurarna, varför man ska hålla koll på hundens allmäntillstånd och ev ta ett blodprov om några veckor om man har nån misstanke om att allt inte är OK.
Vet inte om det var orm eller getingar, för hunden var jättesvullen och isf ska det ha varit många getingar.
(OBS Reservation för att jag uppfattat fel, det var sambon som var med henne, och han har inte hunnit rapportera allt i lugn och ro än, eftersom jag nyss kommit hem)

Jag tror hon är getingstucken i munnen, jag är inte säker. Dita låg i gräset och åt köttet ifrån Grisknät. Plötsligt dök det upp getingar. Jag jagade bort 2, dom flög mot mig istället. Det small. Sen jagade hon en, jag sa låt bli men det såg ut som hon fick den i munnen. Jag blev överförtvivlad. Hon såg chockad ut. Gav inte ett ljud ifrån sig, hon drog nosen mot gräset och jag tyckte hon betedde sig konstigt. Kollar ifall hon svullnar, det har gått 40 min nu. Jag tycker det verkar vara svullet i tandköttet, tungan verkar änsålänge vara ok. Hon är trött, men verkar andas normalt! Jag har panik, vågar inte gå härifrån.
Skrev till jobbet att jag blir sen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 904
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 088
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta...
Svar
16
· Visningar
1 469
Senast: Lizzan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 393
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka