A

Amania

funderat ett tag på skaffa gerbil men vet int hurdet är med att ha gerbiler och råttor i samma rum.
Plus hur stort utrymme behöver två gerbiler ha antar nästan att ett akvarium på 54l (60*30*30cm) är för litet.
ang sanden vilket är bäst att ha sådan som är till chinchillor?
mat(torrfoder) kan dem få samma som råttorna får lr ska dem ha specill mat

skulle oxå gärna ha länkar till bra gerbil sidor

Sv: Gerbiler

Hej!
Du kan ha gerbiler och råttor i samma rum, men se till så att inte gerbilen träffar råttan, det som hände mig förut då jag hade både tamråtta och gerbil..var att gerbilen lyckats smita sig in i tamfåttans bur, och tamråttan hade i sin tur ÄTIT upp gerbilen :cry:
Så se till att det inte händer´bara.
Ett lite större akvarium är nog bra om du har 2 gerbiler, gerbiler vill också hålla sig sysselsatta mycket..så lägg in toalettrullar och kvistar och sånt dem kan gnaga på.
Ang. sanden så brukar chinchilla sand vara mest omtyckt av gerbiler. =)
och jag har för mig att gerbiler äter samma foder som hamstrar, vet inte om det är samma som rått-fodret. bäst är det om du frågar på djuraffären.

Helt klart är att du MÅSTE ha mer än en gerbil, de är inte ensamlevande djur. Två honor eller två hanar spelar ingen roll.

Ditt akvarium är för litet. Minst 70x50 i botten för 2 gerbiler. Och gärna högre än 30 om det går, de kan hoppa rätt högt om de blir skrämda och det vore ju synd om de slog skallen i taket och dog.

Inte helt samma mat som hamstrar, gerbiler är inte köttätare. Nån gnagarblanding med så lite fettbildande frön/nötter som möjligt. De flesta uppfödare rekommenderar "Puiks rått-och-musblandning". Bur du i en större stad brukar det gå att få tag i, annars får du köpa gnagarblandning (ej "lyx" det är bara skräpmat) och plocka bort en del av nötterna och solrosfröna.
Kokt pasta/potatis eller ris gillar de och frukt/grönsaker, men inte för mycket.

Chinchillasand i en skål vill de ha, den är garanterat fri från parasiter. Köp aldrig akvariesand. Det gjorde jag en gång och gerbilen dog. Den kan vara behandlad med medel som dödar parasiter (enligt grossisten), och tydligen även smådjur.

Massor av toarör,äggkartonger, äppel/rönn-kvistar att gnaga på, de gräver och gnager "jämt". Så redigt med spån i buren.

Bra länkar just nu:

http://welcome.to/gerbilsektionen
http://welcome.to/gerbilsidan
www.gerbils.co.uk (på engelska)

PM:a mig gärna om du vill, jag har haft gerbiler i 15 år. Kanske kan jag svara på nåt.

Senast ändrad av en moderator:

Har 2 gerbilungar tillsalu!!! :angel:
hemma2004-10-13007_orig_SE.jpg

Liknande trådar

Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka