Gerbiler och ch-sand

B

**BORTTAGEN**

Vet någon varför mina gerbiler ÄTER i chinchilla-sanden? Är det kalken de vill åt? Är detta verkligen bra för dem??? :angel:

Äter de sanden??? Det kan ju inte vara så bra...

Mina brukar sitta i sandlådan och äta, så den blir full av skal. :smirk: Men jag tror inte att de äter av själva sanden. :confused:

Äsch, de flesta gerbiler knastrar på sanden rätt ofta och mig veterligen har det aldrig skadat någon :).

Jag undrar om det kan bero på att den här sanden de fått nu är sån där svindyr kalkberikad sand kanske? Men bara det bästa är ju gott nog ju..... :bump:

Och sand måste de ju få busa i eller hur? De leker och gräver och använder den som toa, och håller pälsen i trim med den (och gömmer sej där och snaskar på godis så att syrrorna inte ser dem, tror dom). Skönt att det inte bara var mina som gjorde så här!
Men ändå....inga av mina förra har gjort det! :p

Parning?

Mina gerbiler är två honor, de hetter Cindy och Jasmin. Idag har det hållit på att para sig, :eek: först Cindy på Jasmin, och sen tvärtom! Vad är det för fel på dem?!? Snälla, kan nån hjälpa mig?!?!?!? :confused:

Sv: Parning?

Julia94 skrev:
Mina gerbiler är två honor, de hetter Cindy och Jasmin. Idag har det hållit på att para sig, :eek: först Cindy på Jasmin, och sen tvärtom! Vad är det för fel på dem?!? Snälla, kan nån hjälpa mig?!?!?!? :confused:

De parar sej inte, att de klättrar på varann är för att visa sin dominans. Eftersom de båda gör det så kan det innebära att maktbalansen inte är befäst. Är de ca 6 månader, så kan det hålla på tills någon tagit över, det kan gå rätt hett till stundtals.... Hur gamla är dina tjejer?

Ang. att gerbiler knastrar sand, beror mycket riktigt på att de vill åt kalken. Helt normalt beteende.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 488
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar