gerbil med konstig klo!

E

empty

hade uppe tyson idag och upptäckte något jag aldrig sett tidigare.
hon är otamast av de tre, det är på nåder som hon sitter still i handen.
de andra två kan man pilla hur mycket som helst på, men tyson vill ha distans...

hursomhelst, även om hon inte ville sitta still och låta mig undersöka henne så såg jag att den innersta klon på vänster tass är helt böjd och växer inåt i en skarp båge, nästan i en fullbordad 'ring'.
hon är född i november 2001 och var som bekant på rymmen i nästan en vecka i somras. har sedan dess haft konstiga blödningar från nosen, men jag har inte tagit henne till veterinär.
kanske är dumt, men jag vill inte åka ända till göteborg med ett så litet djur när det inte är 'akut'.
vi har närbelägna veterinärklinker också, men ingen med smådjurskompetens.

trazzelsudd, expertutlåtande?

Blødninger fra nesen vil nå JEG kalle ganske akutt, men... Og en klo som vokser i ring er rett og slett en for lang klo?!

så länge gerbilen inte är alls allmänpåverkad, blank i pälsen och äter tar jag den inte till veterinär.
visst är den böjda klon för lång - men de andra klorna är korta! alltså måste hon ha brutit 'fingret' eller liknande.

Klipp den då innan den växer så hon får mer problem. Som den är nu så kan hon inte slita den själv.

Nog kallar även jag återkommande nosblödningar för en god anledning att kontakta veterinär. Spelar ingen roll om det är ett stort eller litet djur, man är skyldig att anlita veterinär när de är dåliga. Du kan ju iaf ringa och prata med dem?

hur ska jag kunna klippa en pytteliten klo på en pytteliten otam gerbil? :smirk:
ang nosblödningar så var jag i kontakt med vet.klinik när hon kommit tillbaka efter rymningen och fick rådet att avvakta. så små djur medicinerar man inte i 'onödan' pga svårt dosering.
trazzelsudd har dock namnet på ett antibiotika som går att få utskrivet till gerbiler.

hursomhelst ska jag kontakta veterinär ang klo i veckan!

Sv: gerbil med konstig klo!

Det kan bero på att gerbiler har röd tårvätska.
Vad kan man göra åt en som har för långa tänder?
Upptäckte det för en halvtimma sen och så va han INTE i förrgår när jag hade ute honom.. (har häst och prov så jag tänkte inte på hur herkules såg ut igår) han dreglar och skummar, e knotig, och ser blind ut, det här känns absolut inte bra, hans päls är tufsig, vilket betyder (Tror jag) att dom inte mår bra/att dom är gamla. Kan man göra nåt åt dethär eller måste dom avlivas? Han e född 04:( :cry:

Precis, gerbilers tårvätska och snor blir rött i kontakt med luften. Så jag kan tänka mig att det är en förkylning det handlar om. Så länge det inte kommer mycket, eller kommer väldigt ofta så är det inget att bry sig om och man behöver inte åka till veterinären. Klon bör du klippa, men jag vet inte om man bör ta det i "etapper" med några dagars mellanrum? Så att pulpan dras tillbaka alltså.

Tänder som blivit för långa klipper man också, men det bör göras av veterinär! Dreglande, aptitlöshet osv är ett vanligt tecken på för långa tänder.

Sv: Re: gerbil med konstig klo!

hur ska jag kunna klippa en pytteliten klo på en pytteliten otam gerbil? :smirk:
ang nosblödningar så var jag i kontakt med vet.klinik när hon kommit tillbaka efter rymningen och fick rådet att avvakta. så små djur medicinerar man inte i 'onödan' pga svårt dosering.
trazzelsudd har dock namnet på ett antibiotika som går att få utskrivet till gerbiler.

hursomhelst ska jag kontakta veterinär ang klo i veckan!

Kanske skulle lägga lite mer tid på honom då så att han iaf blir så tam att man kan klippa klorna på honom...
:smirk: :smirk: :smirk:

min gerbil dog idag, vi skulle till vetrinär imorgon :cry:

Nån kanske skulle kollat att tråden är tre år gammal? :angel: Vad det än var för problem med gerbilen så har den nog vandrat vidare till en mer bekymmerslös tillvaro nu. :smirk:

jamen. Några säger att dom bara blir 2-3 år och andra 4-5 år hur gamla blir dom egentligen?

Hej!

Jag tycker du ska klippa klon och se hur den växer ut sen och se till att klippa regel bundet. och sen kontakta veträner. oavsett om djuret är litet el stort så måste man åka och kolla sen om den alltid fortsätter så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka