Ger ni pellets torrt?!?

F

Fnobby

Har aldrig tidigare fodrat med pellets, har förmånen att få köpa kanonfin Matildahavre av en bonde här i närheten och har aldrig behövt ge något mer än havre och betfor (har travare, starthästar). Men...nu tog bondens havre slut i våras och jag har köpt annan havre under sommaren som det var lite sämre värden på och har då kompletterat med pellets. Och till saken- vad de sväller! Jag skulle aldrig våga ge mina hästar torra pellets... Bara att lägga i varmt vatten i 10 minuter och titta... Det borde ju vara någon varningstext på säckarna! Samma med alla olika sorter vad det verkar som... Hugah!:eek:

Sv: Ger ni pellets torrt?!?

Jag har också travhästar och använder havre som bas förutom höet då, kompletterar upp ev brister med annat foder. Är det pellets så utfodrar jag det alltid torrt.
Känner ingen annan heller som blötlägger pellets.

Mina hästar får krafft groov och det blötlägger jag alltid innan fodring. Håller med om att det verkligen sväller.

Jag blötlägger inte pellets. (Utom då om jag ger lusernpellets.) Men det beror väl på vad för häst man har.. De jag har gett pellets har aldrig varit speciellt glupska och det har aldrig varit något problem.

Ger torrt till nuvarande häst, som tuggar noga och dricker mycket.

Jag tycker inte pellets sväller. Jag tycker det faller isär, när man blöter det.

Håller med om det, vanliga kraftfoderpellets tycker jag heller inte sväller speciellt mycket. Däremot rasar det ju isär, vilket gör att det tar lite mer plats i hinken. Men sväller - nej.

Nej, jag ger blötlaggt. Det bästa jag någonsin gjort. hästarna älskar det och jag kan vara säker på att hästen inte får foderstrupsförstoppning. Så nej, jag skulle inte heller ge pelleterar foder som det är.

Ger torrt till nuvarande häst, som tuggar noga och dricker mycket.

Jag tycker inte pellets sväller. Jag tycker det faller isär, när man blöter det.

då beror det på vilken sorts pellets det är :crazy: jag ger krafft sport och det sväller nått fruktansvärt. blir dubbelt så mkt om inte mer. Visst det faller isär först men sen sväller det bra. Ge det en timme så ser du vilken skillnad det blir. Sen vet inte jag men jag har fått för mig att det är bättre för magen att ge det blötlaggt. Men det är ju bara jag ...

*KL*
Ger torrt av det märket vi använder. Vi har gjort lite egna undersökningar huruvida olika sorter sväller o bla Kr*ffts produkter skulle jag aldrig ge torrt. Sväller enormt.

Blöter alltid all pellets. Har mycket dålig erfarenhet av kolik av icke blötlagd pellets.

*KL*
Ger torrt av det märket vi använder. Vi har gjort lite egna undersökningar huruvida olika sorter sväller o bla Kr*ffts produkter skulle jag aldrig ge torrt. Sväller enormt.

Det kanske är jag som inte väntat tillräckligt länge då, :o men inte tycker jag Kraffts pellets har svällt speciellt mycket de gånger jag blötlagt... Nåja, nya hästen äter havre så det blir enkelt!! Härligt!!! Min förra var oerhört kräsen med maten...

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 785
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
H
Trav Jahapp då är vi där igen. Mitt kallblod vägrar äta sin pellets! Helt plötsligt så duger det inte längre. Precis samma sak hände i...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka