Ger ni era hästar krafftfoder på sommaren?

8-13???? bara i 5 timmar???? :eek: :eek: :crazy:

på sommaren ska min gå ute från 6 på morgonen till helst 9 på kvällen.

förresten så ska hon få lite kraftfoder eftersom jag ska tävla.
 
När dom har vila under sommarn och har tillräckligt med bra bete så får dom ingenting. Möjligtvis mkt blöt betfor eller några nävar havre och mineraler då. Men om dom tränas mkt och går ute så får dom som vanligt ungefär.
 
Mitt vblsto blir alltid jättefin på det där kraftiga första gräset som kommer, men under sensommaren brukar jag ge henne lite havre oxå för hon har en tendens att tappa annars.

Shettisen behöver absolut INTE stödfodras!!!! :D Han brukar dock få en näve havre när stoet får, annars blir det ju orättvist..... :(
 
Hon får lite krafft protein, går med betesmask och då behöver hon lite extra proteiner men det är inte mkt.
 
Vad jag vet så är det ganska stor skillnad på HÖ och GRÄS/BETE. Höet mister en del av näringen när det "tillverkas" och därmed ger man kanske extra "kraftfoder" av något slag för att kompensera det.
När hästar går på BETE har de fri tillgång till massa olika typer av växter som ger en massa nyttig o bra näring. Det optimala för en häst! ;)

En missuppfattning är väl att hästar MÅSTE ha kraftfoder. Många skulle klara sig utmärkt på bara GROVFODER under vintern med, bara de får tillräckligt och värdena för höet är bra. Kanska bara kan lägga till mineraler/vitaminer ibland. :confused:

De hästar som egentligen behöver KRAFTFODER är ju de som är svåra att hålla i hull o form med enbart grovfoder, de kanske behöver oändligt mycket HÖ så att de inte "hinner" o orkar äta så mycket på ett dygn och därmed måste man istället ge kraftfoder som kompenserar det. Det är väl oftast hästar i HÅRD träning... men i vissa fall även andra som helt enkelt är väldigt svårfödda.

Så har jag lärt mig iaf! :smirk:

Det är lite av en "trend" och vana att ge alla hästar kraftfoder, annars är man ju "konstig"... Men det skulle vara bättre, iaf för våra hobbyhästar, att ta bort största delen av kraftfodret och ge mer av HÖET istället. Man kan ju ge LITEGRANN kraftfoder, några nävar, för den goda sakens skull (man vill ju ge dem något MUMSIGT ibland)! Och för att "alla andra hästar" i stallet förmodligen får sin portion "godis" morgon o kväll...
:banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 427
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 200
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 503
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 516
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp