Ger ni era hästar krafftfoder på sommaren?

YorkWann

Trådstartare
Och vad i sånna fall? Eller bara mineraler? Min ska få semester i sommar, för han äter upp sig så bra då. :crazy: :smirk: Han kommer dock följa med mig och hunden på prommenade 2-3ggr per vecka. Har inte tänkt att ge honom någonting. Vi har bra bete.
hur gör ni?
 
min blir så himla fin på sommaren, helt perfekt i hullet.
hon får lite betfor och havre dom dagar hon rids.
hon får inte vila på sommaren, utan jag rider ca 3 ggr i veckan, hon är så lugn och fin när det är varmt.
hon har vinter och höstvila istället. :)
 
Min får bara betfor, men MASSOR av vatten ...sen när det börjar bli trist med gräs så stödfodrar jag med hö givetvis,men det brukar inte bli ofta!!

Nu får vi se om jag ger kraft, har inte kaft igång honom innan, förra året så var han 3år så då tog vi det ganska lugnt,men i år ska vi ut och köra en hel del!!
 
Jag ger inte min häst kraftfoder när hon går på bete, även om hon rids. Det behövs helt enkelt inte, fast hon rids. :)

Man får ha koll på hästen första tiden på betet och se om den verkar klara sig, eller om den tunnar ur alldeles. (Vilket jag tror är ganska ovanligt ändå... ;))
 
Nej ingen av mina hästar får något krafftfoder. Jag har mycket bra och kraftigt bete så det finns ingen anledning. Hästarna hålls igång under sommaren. De får en längre vintervila i stället när det är som allra mörkast kallast. Typ mitten Nov-mitten januari.. Då går de i en enorm vintehage och håller sig faktiskt bra i kondition trots vilan.
 
Jag lär få ge mitt sto kraftoder även under betesperioden. Hon ska föla när som helst och kommer att ge som mest di under betet.
 
Jag stödfodrar mitt fullblod med lusern, hon magrar av annars.
 
Mina får sin havre som vanligt. Nu går de iof inte på så jätte fett bete. Dom får betesmineraler på sommaren (gröna krafft tror jag det är, och resten av året är det de blåa.

Dom brukar inte få någon sommarvila. Tycker det är bättre att dom har det på vintern (samtidigt som vaccineringen).
 
Glömde :o skriva att dom får lite hö varje dag för att hålla igång magarna ifall nån skulle bli skadad och behöva stå inne.
 
Nellan får kraftfoder även på sommaren, för att hon ska orka med träningen och tävlingarna. :)
 
min Calle måste jag ge kraftfoder på sommaren om jag tänkre rida, även om vi har bra bete. han är av den typen som är mycket svår att hålla i hull. han får inte alls lika mycket som de andra månaderna på året, ja ger honom havre o betfor..o morötter :)
Emma däremot behöver aldrig något kraftfoder förutom lite betfor för att hålla magen i trim. men på sommaren behöver man itne ge henne något..hon blir tjock som en tunna hur man än gör :D
 
En nyfiken undran bara... :cool:

Äter hästarna höet när de kan välja färskt gräs istället?

Har aldrig lyckats få nån häst att ens gå i närheten av hö när det finns gräs... Eller tar du in dem och ger hö?
 
Mina tävlingshästar kommer att gå hemma i sommar, med nuvarande foderstat betstående av Hö, Betfor, Vetekli, Mineraler, Salt och Vitaminer. De får väldigt lite kraftfoder, har ett bra hö som täcker det mesta. De kommer att gå ute dygnet runt i en mindre gräshage med fri tillgång på Hö, visst kommer de att vräka i sig gräset när det blir dax men det betar de snart av och återgår då till det Hö som finns. De får sin vila under vintern istället, då är det även skönt för mig att pusta ut. :bump:
 
Min pålla sväller upp som en fästing på bete så det behövs inte!
 
Men då måste jag fråga, en kanske dum fråga, men vad är det som finns i gräs som inte finns i hö?(Förutom vattnet då)

Har man haft en foderstat under hela året för att tillgodose allt som fattas eller är för lite i höet, får de inte brist på något under sommaren då?
För oftast har ju även de med fri tillgång på hö även krafftfoder... :confused: :crazy:

Någon som fattar mitt svamlande... :crazy:
 
Mina kommer att ridas hela sommaren och få en höst/vintervila istället,så de får kraftfoder hela sommaren.
 
Jag rider o håller igång min häst i princip hela sommaren (hon har lite halv-viloperiod under vintern istället, då det inte går att hålla igång lika bra utomhus).
Hon går ute dygnet runt o har gott om gräs i hagarna på sommaren. Hon brukar dock få ca ½-1 kg havre per dag, och så mineraler, biotin o vitlök.
Under vintern får hon 2 kg havre.

Om hästen inte arbetar nämvärt behöver den säkert inget kraftfoder alls under sommaren, såvida den har bra bete.
 
Normalt ger jag aldrig nåt tillskott på ett bete...dom brukar hålla bra hull ändå...trots ridning. Men i år vette tusan..vi har inte så mycket bete, så jag får se hur det blir.
 
Jag ska inte ha pållan på bete i sommar, så hon kommer få mat som vanligt (dock mindre hö, eftersom hon går ute mellan 8-13 o äter gräs)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 427
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 200
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 503
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 516
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp