Ger myler bett med port ständigt tryck i gommen?

manpila

Trådstartare
jaa som rubriken lyder,ger ett myler bett med port ständigt tryck i gommen då den har en port??????? det är så att jag rider med sidepulll, men måste variera med bett,och så fick jag låna ett myler bett med D ring och med port. men då min häst inte kan ha ett vanligt 2 delat bett då hon går och tuggar/gapar intensif,för ett 2 delat bett trycker i gommen på henne. så undrar jag om jag kan använda ett mylerbett. eller är det dumt att använda det då den har port. hon är kollad av vet.

Sv: Ger myler bett med port ständigt tryck i gommen?

Man kan väl testa och prova vad hästen tycker om det. Har mycket bra erfarenheter av myler bett, funkar på hästar som är lite problematiska i munnen, jag hoppar

Sv: Ger myler bett med port ständigt tryck i gommen?

Nu vet jag inte exakt hur just ditt bett ser ut, men de flesta Mylerbett jag sett har en mycket vid "port", som itne alls på något vis funkar som en traditionell port på ett stångbett, eller som ett vikt tvådelat.

Det ger snarare ett konstant tryck på både tunga och laner, eftersom "porten" är så bred att bettet sjunker ner över tungan istället för att vila ovanpå.

Vissa hästar blir tokiga av en sådan lösning, där de inte kommer undan trycket alls, medan vissa accepterar eller t.o.m. gillar det. Testa och se! :)

De bett som har en port, som är konstruerad med skarpa hörn upptill skulle jga itne lägga i en hästmun alls...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej på er! Har ni något tips på körbett/bett till en häst med strulig mun? Det som har provats/Används nu är liverpoolbett samt...
Svar
11
· Visningar
1 290
Senast: FailGirl
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 376
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 308
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka