ger jag min häst för mkt foder??

N

Nelson

hallå! hur mkt foder får era hstar??

n 5 åring (160cm) går normalt arbete, tävling iblnd, träning 2-3 dar i veckan. anars vanliguteridning.
hon villar 1 dag i veckan.

hon är en hungrig häst, lite småtjurig och blir lätt fet. men hon går lätt ner på vinter o kan tappa lite muskler..

hpn får per dag

2 kg musli
2 kg havre
1 liter betför (torr)
ca 8 kg hö.

jag tycker hon ska ha mkt mat för man märker på henne att hon tänder till lite extra vid ridning och hon blir gladare i sitt humör.
sen finns det ju innget bättre en att få äta hur mkt som elst så länge man håller normalvikt! :smirk:
men kan man ge för mkt foder??? hur vet man d??

vill veta allt
 
Sv: ger jag min häst för mkt foder??

Har du en analys på höet? Utan den är det svårt att säga. Det kan ju vara underskott eller överskott. Om det var min häst så hade jag gjort en analys på höet och sedan räknat utefter det. Isåfall kanske du bara behöver ge hö och lite skrammel i krubban. Blir ju ekonomiskare för dig och enligt mig bättre för hästen. Jag föredrar att fodra med så mycket hö det går. Sen tycker jag att de ska få nåt litet om alla andra får, annars blir de orättvist.... :) Men jag hjälper dig gärna om du vill!
 
Sv: ger jag min häst för mkt foder??

För mycket mat och för mkt mat.. Om man betänker att det du lagt på är havre, och musli (kraffts musli eller vad för musli?) så är det ju inte en proteinkomplettering för urkassa hövärden, så endera finns där ingen analys, och då tycker jag du ska analysera och räkna efter det.

Om det är analyserat hö, så förstår jag inte varför begränsa högivan för att lägga på så mycket kraftfoder? Då skulle jag hellre ge mer hö och mindre kraft.

Men som sagt, är det analyserat?

Ang vad hästarna äter, så min förtidspensionerade arabvalack (maxad D, 400 kg) äter 15 kg hösilage (fri tillgång) och mineraler. Det är allt han behöver, men han får ½ kg havre att blanda mineraler och ledtillskott i.

Åringen (arab, växer - är nu maxad D och väger 350 kg) äter 15 kg hösilage (fritt), ½ kg havre, ½ kg korn, 1 kg lucern och 1 kg Krafft Rehab, samt mineraler.

Jag har BRA hösilage i botten, men åringens behov är större än det hon orkar peta i sig via hösilaget.
 
Sv: ger jag min häst för mkt foder??

Hej!

jo vi har analys på höt e den är helt OK!
hon får hestekraft (muslin) just den är rik på protein och e-vitamin.
höt vill jag endå inte ge för mkt av för hon blir bukig.
men jag har märkt att ju mer kraftfoder,musli hon får asså inte höt desto gladare blir hon! :banana:

hehe men men..vi får se hur jag gör..ska snart byta foder på henne, kanske till hippo musli har hört attdet ät bra! vet ni nått om d?
 
Sv: ger jag min häst för mkt foder??

Alla hästar blir väl gladare ju mera kraftfoder de får!? Varför ska du byta musli? Är det för att protein-energin är annorlunda i det nya fodret så förstår jag, annars inte???/Kicki
 
Sv: ger jag min häst för mkt foder??

Nelson skrev:
Hej!

jo vi har analys på höt e den är helt OK!
hon får hestekraft (muslin) just den är rik på protein och e-vitamin.
höt vill jag endå inte ge för mkt av för hon blir bukig.
men jag har märkt att ju mer kraftfoder,musli hon får asså inte höt desto gladare blir hon! :banana:

hehe men men..vi får se hur jag gör..ska snart byta foder på henne, kanske till hippo musli har hört attdet ät bra! vet ni nått om d?

1. De blir inte bukiga av bra hö
2. Om Hippos musli är bra eller ej beror på vad din höanalys visar.

Om du kunde skriva av höaalysen så vore det mycket enklare att ge dig råd =)
 
Sv: ger jag min häst för mkt foder??

Nelson skrev:
jo vi har analys på höt e den är helt OK!

Helt okej? Det är värdena på höet som vi är ute efter... Ta inte illa upp, men du verkar inte så insatt i det här med foder? (Det är helt förståeligt, det finns många som inte kan så mkt)
Iaf, om du anger vad höet innehåller i MJ/kg och smältbart protein/kg så kan vi hjälpa dig. Vill du veta hur mkt mineraler du behöver ge så behöver vi också veta mineralmängden i höet.

höt vill jag endå inte ge för mkt av för hon blir bukig.

Oftast är det pga att man har fel balans mellan MJ (energi) och protein som hästar blir bukiga! Brist på protein är inte så ovanlig orsak...
Har du en rätt uträknad foderstat mår hästen bäst!
Man ska alltid utgå ifrån att ge så mkt grovfoder som möjligt och bara om det är nödvändigt fodra med kraftfoder. Du kunde t ex ge 10kg hö och minska ner både havren och muslin till 1kg? Eller ännu bättre ge 12kg hö och bara 0,5kg kraftfoder? Men det får man reda på genom att beräkna foderstat... Annars gissar man bara.

Som svar på den ursprungliga frågan du ställde:
JA, jag tycker att du ger alldeles för mkt KRAFTFODER! Men höet är minsta laget för en så stor häst...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 351
Senast: CFrisk
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Valet i USA
  • Problem med sambons ex..

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp