Genomdammig shettis!

bettysmatte

Trådstartare
Min shettis fäller något kopiöst just nu. Pälsen bara dräller av henne (och på mig :D ). Samtidigt är hon så fruktansvärt dammig så hennes fina rödbruna färg har blivit grådassig! Vad ska jag göra för att få henne fin? Ju mer jag borstar, ju dammigare blir hon, tycker jag. Tvätta är det väl lite väl kallt för ännu? Usch, det ser ju ut som om jag har värsta vanvårdade hästen. Hela vintern har hon annars varit så fin i sin långa vinterpäls. Blank och snygg. Men nu ser hon hemsk ut!!

Sv: Genomdammig shettis!

Jag har med en shettis som är välldigt dammig.
Men det enda som hjälper är någ att borsta med en borste med längre"strån"

Samma här, enda lösningen är att gömma den bakom stallet... ;) Jag tänker klippa min i år, en gång i oktober, för att komma undan den där riktigt långa pälsen så att hon kan få jobba lite utan att bli helt genomsvett.

bettysmatte skrev:
Min shettis fäller något kopiöst just nu. Pälsen bara dräller av henne (och på mig :D ). Samtidigt är hon så fruktansvärt dammig så hennes fina rödbruna färg har blivit grådassig! Vad ska jag göra för att få henne fin? Ju mer jag borstar, ju dammigare blir hon, tycker jag. Tvätta är det väl lite väl kallt för ännu? Usch, det ser ju ut som om jag har värsta vanvårdade hästen. Hela vintern har hon annars varit så fin i sin långa vinterpäls. Blank och snygg. Men nu ser hon hemsk ut!!
Ett tips för att få bort det värsta dammet på lurviga hästar är att stå ute i snön och borsta,"doppa" borsten i snön då och då och borsta på..snön "tvättar ren" hästen och drar med dammet.
Ju kallare snö desto bättre,blötsnö gör hästen blöt,kall snö gör rent bättre.Prova.;)

Lilla Skutt skrev:
Ett tips för att få bort det värsta dammet på lurviga hästar är att stå ute i snön och borsta,"doppa" borsten i snön då och då och borsta på..snön "tvättar ren" hästen och drar med dammet.
Ju kallare snö desto bättre,blötsnö gör hästen blöt,kall snö gör rent bättre.Prova.;)

Det låter ju definitivt som något man bör prova! Borste med längre strån ska jag också skaffa. Det låter ju också bra.

Lite betryggande känns det att det inte bara är jag som har en dammig, lurvig liten häst :D .

Jag har i o för sig en isis men han är ganska långhårig han me :angel:
Jag har gett honom linfröolja i ca 3veckor nu 4msk per dag. Visst, några dammkorn kan man hitta, men pälsen bara glänser! Trots all hårfällning! :love:
Kanske något att testa?

Ps. Jag har gett B-vit tidigare men tycker detta har gett ett bättre resultat. Det är ju iofs första gången jag testar så nån lång erfarenhet är det ju inte...

Hm, det kanske man skulle testa. Står doseringen på flaskan? Var köper man linfröolja förresten?

Senast ändrad:

Jag köper den i affären men om du söker under foder så finns där en tråd om "linfröolja ur eksemsynpunkt" där står endel matnyttigt tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 044
Senast: Wenniz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama